آنچه در این مقاله میخوانید :

بررسی تاثیر پی آر اف (PRF) روی پوست

رسیدگی به ظاهر و افزایش سطح زیبایی چهره و پوست جزء قدیمی ترین خواسته های انسان است. هرچند در قدیم افراد با جایگاه خواص دنبال اکسیر جوانی بوده‌اند، مانند شاهان و شاهزادگان، اما در دنیای امروز، اجرای روش های احیای پوست و شادابی آن، یک امر مرسوم در میان اکثریت مردم می باشد. این میزان از استقبال و هزینه هایی که برای آن پرداخت می شود باعث شده روز به روز روش های نوینی در این زمینه ایجاد شود که استقبال چشم گیر مردم را به همراه داشته باشد. یکی از روش های جدید که چند سالی بیشتر از عمر آن نمی گذرد، پی آر اف می باشد. قبل از اینکه به بررسی تاثیر پی آر اف روی پوست بپردازیم، لازم است بدانیم این روش یکی از روش های نوین و بروز شده پی آر پی یا همان تزریق پلاسمای غنی از پلاکت می باشد.

در واقع پی آر اف که کوتاه شده عبارت فیبرین غنی از پلاکت است یک گام بالاتر از پی آر پی عمل می کند و در کنار اینکه به دلیل داشتن پلاکت، فاکتور مورد نیاز برای رشد، ترمیم و جوان سازی پوست و مو را فراهم می کند، نسبت به پی آر پی یک تفاوت بسیار مهم دارد. اینکه در PRF فاکتورهای رشد به مدت یک هفته آزاد می شوند ولی در PRP این مدت حدود چند ساعت بیشتر نیست.

مراحل تهیه و تزریق پی آر اف PRF

مراحل تهیه و تزریق پی آر اف PRF

برای شروع این فرآیند، اولین قدم دریافت خون از بدن فرد است که به همان روش مرسوم نمونه گیری خون، انجام می گیرد. نمونه خون تهیه شده در مرحله خون گیری در دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد و تحت عملیات چرخش بسیار سریع به اجزای مختلف خود تفکیک می شود. زمانی که اجزای خون از یکدیگر جدا شوند، می توان پی آر اف خون را استخراج کرد. حالا یک پی آر اف آماده از بدن خود فرد موجود است که باید سریعا در محدوده مورد نظر که شامل پوست سر (برای موها)، پوست صورت و یا بدن می باشد، آن را تزریق کنند.

    همچنین بخوانید : RF بهتر است یا بوتاکس

اجرای مراحل تهیه و تزریق پی آر اف در زمان کمی صورت می گیرد و درد زیادی را برای فرد ایجاد نمی کند. بعد از انجام پی آر اف هم نیازی به استراحت و یا گذراندن دوران درمان وجود ندارد و می توان از همان بعد از عمل پی آر اف، بدون محدودیتی به امورات روزمره و کار و زندگی پرداخت.

مزایای استفاده از PRF

حالا که با مفهوم کلی و تاثیر پی آر اف و روش انجام آن آشنا شدیم، خوب است انواع مزایای آن را بشناسیم تا ببینیم شامل هدف های ما در زمینه درمان و تقویت پوست و مو می شود یا خیر.

  • بهبود زخم‌ها، چین و چروک ها، جوان سازی و احیای پوست در اثر رشد کلاژن
  • بازسازی، ترمیم و تقویت مو که بر اثر تحریک پوست سر ایجاد می شود. اجرای پی آر اف در موی سر به نتایجی چون طراوت، شادابی، درخشندگی و مقاومت مو در برابر ریزش، ختم می شود.
  • تاثیر پی آر اف در برطرف کرد لکه های ناشی از افزایش سن و چین و چروک ایجاد شده از افتادگی پوست.
  • کاهش منافذ پوستی و رنگدانه ها.
  • کاهش چشمگیر اسکارهای سطحی و عمقی آکنه یکی دیگر از تاثیرات پی آر اف است.
  • اجرای فرآیند در مدتی کمتر از یک ساعت

پی آر اف (PRF) در چه نوع ریزش مویی تاثیر دارد؟

یکی از مشکلات مو که به مقدار زیادی افراد مختلف را درگیر خود کرده است، طاسی ارثی در مردان و زنان می باشد که به عارضه آلوپسی آندروژنتیک هم شناخته می شود. این مشکل در افراد مختلف الگوهای متفاوتی دارد و از کم پشت شدن مو در نواحی مختلف سر تا طاسی کامل بالای سر را شامل می شود. اجرای پی آر اف به یک روش درمانی برای مشکل آلوپسی آندروژنتیک می باشد چرا که با احیای مو و آزاد سازی فاکتورهای رشد کمک می کند که چرخه رشد مو مجدد فعال شود.

جدای مورد ریزش موی وراثتی در مواردی که به دلیل کشیده شدن موها مانند کش بستن، نیز مو دچار ریزش و کم پشتی شده باشد، می توان از روش پی آر اف استفاده کرد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که پی آر اف برای افرادی که در مرحله ریزش مو هستند نتایج خوبی را ایجاد کرده است، اما اگر فردی به طور کامل طاس شده باشد و موهای قسمتی از سر به صورت کامل ریخته شده باشد، نتیجه ای از پی آر اف دریافت نخواهد کرد.

انجام پی آر اف به چه افرادی توصیه نمی شود ؟

این فرآیند درمانی مانند خیلی از روش های درمانی دیگر در کنار ویژگی های زیاد محدودیت هایی هم دارد. از جمله اینکه انجام آن برای یک سری از افراد ممنوع می باشد مانند افرادی که به بیماری سرطان مبتلا هستند و یا دوره های شیمی درمانی را می گذرانند. جدایی از این افراد به افرادی که از مواد مخدر، سیگار و … استفاده می کنند نیز توصیه می شود پی آر اف انجام ندهند چرا که معمولا نتایج خوبی در این افراد ایجاد نمی شود. موارد زیر از دیگر شرایطی است که به افراد توصیه می شود پی آر اف انجام ندهند:

  • انواع سرطان
  • در دوران درمان استروئیدی
  • ابتلا به بیماری های تاثیرگذار بر روی صورت مانند پورفیریا
  • فرد مبتلا به اختلالات خونی و ناهنجاری های پلاکت
  • افرادی که از داروی ضد انعقاد خون استفاده می کنند.

کاندیدای مناسب PRF

جدایی از موارد و تاثیر پی آر اف بر روی پوست و مو که در قسمت قبل گفتیم و محدودیت هایی که باعث می شد به افرادی اجرای پی آر اف توصیه نشود، سایر افراد می توانند با توجه به نوع نیاز خود در زمینه احیاء و بازسازی پوست و همچنین ایجاد فرآیند رشد مو، یک کاندید مناسب پی آر اف باشند.

همچنین بخوانید : لیفت پوست صورت با هایفوتراپی

در این روش که با نازک کردن پرکننده اسید هیالورونیک یک تزریق نرم و طبیعی ایجاد می شود، درد زیادی بوجود نمی آید و افراد تحت شرایط تهاجمی نمی باشند، به همین خاطر نگرانی خاصی وجود ندارد. از طرفی این روش یک درمان مناسب برای افرادی با پوست نازک می باشد که می خواهند از فرآیند پرکننده استفاده کنند چرا که نتایج ماندگار، طبیعی و خوبی را ایجاد می کند.

کاربرد و تاثیر پی آر اف بر روی پوست و کاندیدای مناسب

تعداد جلسات درمانی PRF

برای انجام پی آر اف بسته به شرایط فرد و منطقه تحت درمان، تعداد جلسات متفاوت می باشد. اما اغلب تعداد جلسات بین 3 تا 6 مورد می باشد که باید به فاصله زمانی یک تا یک و نیم ماهه بعد از یکدیگر انجام شوند.

نتایج درمان از حدود سه ماه پس از درمان کم کم مشاهده می شود و در ماه های 5 و 6 به بیشترین میزان خود می رسد، چرا که برای بازسازی کامل کلاژن ها 6 ماه زمان نیاز است. با این حال بهبود پوست و موی فرد تا ماه ها بعد نیز ادامه خواهد داشت.

عوارض جانبی تزریق PRF

به چند دلیل عوارض ناشی از تزریق پی آر اف بسیار محدود و حداقلی می باشد. یکی اینکه از خون خود فرد برای درمان استفاده می شود. دوم اینکه جراحی در این روش وجود ندارد و نواحی آسیب دیده بسیار کم و ناچیز می باشد.

    همچنین بخوانید : جوانسازی پوست با مزوتراپی

بعضی از افراد پس از انجام پی آر اف با تورم و درد جزئی در محل تزریق روبرو می شوند که به صورت موقتی است و در مدت کمی بهبود پیدا می کند. استفاده از کمپرس آب سرد روند بهبود این تورم را کوتاه تر می کند.

اقدامات لازم قبل از انجام پی آر اف

نیاز به مراقبت های خاص و طولانی مدت در قبل از انجام پی آر اف نمی باشد اما رعایت نکاتی شامل هیدراته کردن به مدت سه روز قبل از پی آر اف به ایجاد نتایج بهتر بسیار کمک می کند. از طرفی حتما از 3 روز قبل، هیچگونه قرص ضد التهابی استفاده نکنید.

مراقبت های لازم پس از انجام پی آر اف

بعد از انجام پی آر اف شما به راحتی می توانید به زندگی معمولی خود برگردید و نیاز به بستری و طی کردن طول درمانی وجود ندارد، اما رعایت یک سری نکات به ایجاد نتایج بهتر پی آر اف کمک می کند، از جمله :

  • عدم مصرف قرص های ضد التهاب تا 2 روز پس از PRF
  • عدم فعالیت سنگین در 24 ساعت اول
  • استفاده از کمپرس آب سرد در 24 ساعت اول
  • در صورت احساس درد بعد از پی آر اف، می توانید از مسکن استفاده کنید.
  • عدم انجام سفر هوایی در 24 ساعت اول بعد از آن
برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید.
[Total: 1 Average: 5]
دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

4 پاسخ

  1. سلام
    آیا پی آر اف برای درمان سیاهی زیر چشم هم به تنهایی موثر و کارآمد هست؟

    1. سلام وقت بخیر پی ار اف به تنهایی خیریعنی پوست نازک هست یا چربی زیر پوست از بین رفته صد در صد قابل از بین رفتن نیست ولی نتیجه مطلوب است،در صورت مشاوره بیشتر که رایگان است حتما تماس بگیرید ۰۹۱۲۹۲۸۱۴۹۴

      1. سلام آقای دکتر همسر بنده تریاک مصرف می‌کنه آیا پی آراف انجام بده روی پوست صورتش تاثیرداره یانه چون فعلا یک جلسه انجام داده؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *