آنچه در این مقاله میخوانید :

بهترین راه های از بین بردن چین و چروک صورت

گذر زمان و افزایش سن بر روند پیری بسیار تاثیر گذار هستند؛ این موضوع در مرحله اول در پوست و چهره شماخود را نشان میدهد؛ علارغم تلاش دانشمندان، هنوز راهی برای فرار از پیری و کهولت سن یافت نشده است؛اما میتوان از طریق بعضی روش های نوین مثل: هایفوتراپی، بوتاکس، تزریق ژل و تزریق چربی پیری را به تعویق انداخت و برای از بین بردن چین و چروک صورت اقدام کرد.

هایفوتراپی برای از بین بردن چین و چروک صورت

هایفوتراپی روش نوینی برای از بین بردن چین و چروک صورت است؛ که در آن از امواج فراصوت استفاده میشود؛ این امواج باعث ایجاد کلاژن در پوست میشوند؛ وجود کلاژن در بافت های بدن باعث استحکام و سفت شدن انها میشود. هایفوتراپی علاوه بر استفاده های زیبایی، استفاده های پزشکی نیز دارد؛ البته ما صرفا به استفاده های زیبایی آن میپردازیم.

هایفوتراپی برای چه افرادی مناسب است؟

هایفوتراپی برای همه افرادی که میخواهند از پیری جلوگیری کنند روش مناسبی است؛ به طور معمول افراد بین 30 تا 75سالگی از این روش استفاده میکنند؛ علاوه بر این افرادی که پوستشان دچار آفتاب سوختگی شدید شده است و در معرض اشعه فرا بنفش قرار داشته اند؛ یا در اثر کاهش وزن دچار افتادگی پوست شده اند؛ نیز از این روش استفاده میکنند.

کاربردهای هایفوتراپی

کاهش چین و چروک پوست

لیفت ابروها

سفت کردن پوست

رفع غبغب

اصلاح خط لبخند

عوارض هایفوتراپی

همانطور که گفته شد در هایفوتراپی از امواج فراصوت استفاده میشود؛ از این اشعه در سونوگرافی که ایمن ترین روش تصویربرداری پزشکی است؛ نیز استفاده میشود بنابراین عوارض این روش بسیار محدود است؛ از جمله عوارض این روش که بسیار شایع است قرمز شدن پوست میباشد؛ اما از عوارض نادر این روش میتوان به متورم شدن پوست وتیرگی پوست اشاره کرد که به ندرت میان افراد اتفاق افتاده است

هزینه و زمان هایفوتراپی

هزینه و زمان هایفو برای افراد یکسان نیست و متناسب با اینکه فردی بخواهد همه صورت خود را تراپی کند یا فردی بخواهد صرفا لیفت ابرو و اصلاح خط لبخند انجام دهد متفاوت است. تعداد جلسات مناسب برای هر فرد را متخصص با توجه به نیاز او تشخیص میدهد ؛به طور کل هر جلسه بین 30تا90 دقیقه زمان میبرد و هزینه آن نیز براساس دستگاه، موقعیت جغرافیایی و مواردی که در بالا گفته شد از یک میلیون و پانصد هزارتومان تا سه میلیون تومان متغیر است

کیفیت و تاثیر هایفوتراپی

از انجایی که بدن برای بازسازی پوست و رفع چین و چروک به زمان نیاز دارد؛ نتایج  هایفو حدود 2الی3 ماه بعد مشخص میشود؛ اما تاثیرات اولیه و جزیی بلافاصله بعد هایفوتراپی قابل مشاهده است. اگرچه این روش باعث کلاژن سازی پوست میشود؛ اما باید نگاهی واقع بینانه داشته باشید و بدانید نمیتوان به شکل داِئم جلوی پیری را گرفت؛ تاثیرهایفوتراپی نیز با گذر زمان از بین میرود؛ اما با مراقبت ها فردی حدود یک تا دوسال ماندگاری دارد.

بوتاکس

بوتاکس از دیگر رش های از بین بردن چین و چیروک صورت است؛ که در آن از سم بوتولینوم استفاده میشود؛ این سم باعث فلج شدن عضلات میشود و درنهایت چین و چروک های صورت را برای مدت کوتاهی از بین میبرد. این روش از پر استفاده ترین و ایمن ترین روش های جوانسازی پوست است؛ که بسیار سریع انجام میشود و دوران نقاهت ندارد.

بوتاکس

برندهای بوتاکس

بوتاکس دارای برندهای مختلفی است که همه انها در ایران موجود نیستند؛ از برندهایی که در ایران وجود دارد؛ میتوان به برند دیسپورت اشاره کرد؛ که از گران ترین و محبوب ترین های برندهای تزریق بوتاکس است؛ در درجات بعد برندهای نورونوکس، آزالور، زئومین و مسپورت قرار میگیرند؛ که باید توجه داشته باشید برند مسپورت ساخته ایران است.

عوارض بوتاکس

به طور کلی بوتاکس روش ایمنی است اما مانند هر روش دیگری عوارض محدود و جزیی دارد مثل: درد، کبودی، تورم، سردرد، تب و لرز که همه این عوارض بسیار شایع هستند و بعد از مدت زمان کوتاهی از بین میروند. از عوارض نادر بوتاکس میتوان به بروز علائم بوتولیسم، خشکی چشم، افتادگی پلک، پارگی پوست اطراف چشم و کج شدن دهان اشاره کرد.

هزینه و ماندگاری بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس بر اساس برندی که استفاده میشود یا محلی که مورد درمان قرار گرفته است برای مثال خط لب و عمق خطوط و چروک صورت متفاوت است؛ اما به طور کلی قیمت ها از هفتصد هزارتومان تا دومیلیون و هشتصد هزارتومان بر اساس موارد بالا متغیر است. به طور کلی بوتاکس بین4 تا 6 ماه ماندگاری دارد و بهتر است در فواصل کوتاه تر از سه ماه تزریق صورت نگیرد.

نکات ایمنی درباره بوتاکس

به هیچ عنوان در محیط هایی مثل آرایشگاه اقدام به تزریق بوتاکس نکنید. زیبایی و از بین بردن چین و چروک صورت بسیار مهم است اما اولویت با سلامتی و ایمنی شماست. در مرکزی که اقدام به تزریق بوتاکس میکنید حتما توجه کنید؛ که از نوع اول این سم استفاده شود؛ چراکه برخی مراکز با هزینه کمتر، از نوع دوم این سم استفاده میکنند؛ که عوارض جانبی بیشتری را به دنبال دارد.

تزریق ژل برای از بین بردن چین و چروک صورت

با گذر زمان و افزایش سن پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست میدهد و نازک میشود؛ همین موضوع باعث ایجاد چین و چروک در صورت میشود؛ از دیگر روش های از بین بردن چین و چروک صورت میتوان به تزریق ژل اشاره کرد؛ که به نسبت سایر روش های گفته شده هزینه کمتری دارد. این روش کاربردهای دیگری نیز دارد؛ از جمله ایجاد تقارن، رفع گودی زیر چشم و رفع لاغری صورت.

نکات قبل از تزریق ژل

باید توجه داشته باشید که اگر فکر میکنید به ژل حساسیت دارید باید به پزشک اطلاع دهید تا تست انجام شود؛ تا سه روز قبل از تزریق ژل نباید از قلیان، الکی و سیگار استفاده کرده باشید؛ از مصرف مکمل، ویتامین و امگا3 قبل از تزریق خود داری کنید چراکه باعث کبودی پوست بعد از تزریق میشود؛ همچنین تزریق ژل برای بانوان باردار یا شیرده ممنوع می باشد.

عوارض تزریق ژل

مانند دیگر روش های گفته شده؛ این روش نیز عوارض خاص خود را دارد. برخی عوارض جزیی و شایع مثل:  درد، سوزش، کبودی، احساس بی حسی، تورم و التهاب است؛ اما برخی عوارض نادر نیز وجود دارد مثل خونریزی، عفونت، عدم تقارن و برجستگی غیر معمول در نواحی تزریق شده؛ رعایت مواردی که در بالا گفته شد سبب میشود، بخشی از عوارض اتفاق نیفتد و شما تزریق موفق تری داشته باشید.

کاربردهای تزریق ژل

همانطورکه گفته شد از ژل علاوه بر از بین بردن چین و چروک صورت استفاده های دیگری نیز میشود؛ ژل ها برای برجسته سازی برخی نواحی صورت مثل لب و گونه نیز کاربرد دارند؛ از نکات جالب ژل ها، استفاه از آنها برای جوانسازی دست ها می باشد؛ کسانی که از گودی زیر چشم رنج میبرند؛ نیز میتوانند از تزریق ژل استفاده کنند.

تزریق ژل برای درمان تیرگی زیر چشم

انواع ژل برای از بین بردن چین و چروک صورت

تنوع ژل ها بسیار زیاد است؛ اما سه نوع متداولی که در اکثریت مراکز مورد استفاده قرار میگیرد؛ ژل های تشکیل شده از کلاژن، ژل های طبیعی و هیالورونیک اسید است. ژل های تشکیل شده از کلاژن به دلیل حساسیت زایی بیشتر کمتر مورد استقبال قرار میگیرد؛ ژل های مصنوعی عوارض بیشتری را به دنبال دارد؛ اما ماندگاری بالاتری دارد؛ ماده هیالورونیک اسید نیز بهترین گزینه برای تزریق است؛ چراکه ماده ای طبیعی است.

برندهای تزریق ژل

برندها مختلفی برای تزریق ژل وجود دارد؛ اما شما باید ابتدا بر اساس کیفیت و ایمنی و سپس بر اساس ناحیه ای که میخواهید آن را ژل بزنید؛ یکی از این برندها را انتخاب کنید. از نمونه برندهای خوب در زمینه تزریق ژل میتوان به ژل پرفتکتا، تئوسیال، استایلج، بلترو، رووفیل و آلیاکسین و ژوویدرم اشاره کرد.

ماندگاری تزریق ژل

مانند سایر روش های از بین بردن چین و چروک صورت، ماندگاری این روش نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی ماندگاری تزریق ژل 9 تا 11 ماه است. لازم به یاد آوری است که این روش،روشی دائمی نیست ولازم به تزریق مجدد است؛ دقت کنید که بهتر است فاصله تزریق بعدی شما بین 4 تا 6 ماه باشد؛ تا پوست شما دچار آسیب دیگری نشود.

هزینه تزریق ژل

هزینه تزریق ژل بسته به نوع ژلی که تزریق میشود؛ میزان ژل تزریقی و ناحیه که ژل تزریق میشود متفاوت است. مراکز مختلف قیمت های مختلفی را ارائه میکنند؛ اما به طور کلی قیمت ها بین هشتصد هزارتومان تا سه میلیون و پانصد هزارتومان برای هر سی سی متغییر است؛ شاید هزینه های خیلی کمتری را در برخی مراکز و محیط ها مشاهده کنید؛ اما فراموش نکنید نوع ژل تزریقی بسیار اهمیت دارد.

مواردی که باید بعد از تزریق رعایت کنید

بعد از تزریق برخی از عوارض ذکر شده طبیعی است؛ اما رعایت برخی موارد به ماندگاری بیشتر و عوارض کمتر کمک می کند. بعد از تزریق از ورزش های سنگین خودداری کنید؛ از وارد کردن فشار به نقاط تزریق شده خودداری کنید؛ از مصرف قلیان، سیگار و الکل تا حداقل یک هفته خودداری کنید؛ ترجیحا برای مدتی کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

تزریق چربی برای از بین بردن چین و چروک صورت

این روش به نسبت سایر روش های معرفی شده؛ روش تهاجمی تر است. در این روش از چربی بدن خود فرد استفاده میشود؛ در واقع چربی بخشی از بدن را به بخش دیگری پیوند میدهند. دوران نقاهت این روش حدودا یک الی دو هفته است. در صورت رعایت اصول پزشکی و مراقبت های فردی، این روش عوارض چندانی ندارد؛ چراکه از چربی خود شخص استفاده میشود.

کاربردهای تزریق چربی

از روش تزریق چربی برای از بین چین و چروک صورت استفاده میشود؛ از دیگر کاربردهای این روش میتوان به افزایش حجم سینه و باسن، جوانسازی دست ها، زاویه فک و افزایش حجم لب اشاره کرد. این روش جای زخم ندارد؛ اما در مرحله تخلیه چربی ممکن است اثر زخم کوچکی باقی بماند؛ که این اثر میتواند به شکل

تغییر رنگ بخش کوچکی از پوست شما باشد.

عوارض تزریق چربی

تورم، درد و التهاب بعد از عمل موضوعی طیبعی است و بعد از گذشت تقریبا دو هفته از بین خواهد رفت. این روش عوارض چندانی ندارد؛ اما از عوارض نادر آن میتوان به عفونت، آمبولی و لختگی خون اشاره کرد. به دلیل استفاده چربی بدن خود فرد در این روش، عوارض ذکر شده بسیار کم اتفاق می افتد.

مراقبت های بعد از تزریق چربی

تا یک الی دو هفته بعد از عمل بهتر است برخی موارد را رعایت کنید، برای مثال: سر خود را پایین نگیرید، به محل تزریق دست نزنید، فعالیت فیزیکی سنگین نداشته باشید و برای جلوگیری از عفونت با مشورت پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنید. بدن برای تولید سلول های چربی جدید، به کالری زیادی نیاز دارد؛ که باید از طریق مصرف مواد مغذی آن را تامین کنید.

هزینه و ماندگاری تزریق چربی

هزینه تزریق چربی متناسب با ناحیه ای که تزریق در آن انجام میشود و پزشکی که این کار را انجام میدهد؛ متفاوت است. به طور کلی قیمت ها از شش میلیون تومان تا دوازده میلیون تومان بر اساس مواردی که دربالا ذکر شد متغیر است.ماندگاری این روش به نسبت سایر روش های ذکر شده بالاتر است.

تزریق چربی به روش میکروفت

میکرودرم آبریژن برای از بین بردن چین و چروک صورت

این روش، شیوه ای لایه برداری پوست به شکل شیمیایی است. در این روش از دستگاهی با یک نوع کریستال استفاده میشود؛ که با پوست تماس کمی دارد و سبب لایه برداری میشود. این روش بیشتر برای از بین بردن چین و چروک های سطحی کاربرد دارد؛ علاوه بر چین و چروک، برای رفع تیرگی و از بین بردن تاتو نیز کاربرد دارد.

عوارض میکرودرم آبریژن

برای نتیجه گرفتن  در این شیوه باید در چند جلسه شرکت کنید؛ عوارضی مثل تورم، التهاب، مقداری سوزش بعد از جلسات طبیعی است؛ امکان دارد گر این کار توسط متخصص صورت نگیرد؛ بعداز جلسات درمانی لکه هایی روی صورت به وجود بیاید یا زخم هایی رو صورت شما ایجاد شود؛ باید ذکر کرد این اتفاق بسیار نادر است.

مراقبت های قبل و بعد میکرودرم آبریژن

این شیوه نیاز به مراقبت های قبلی خیلی زیادی ندارد؛ اما بهتر است از سه روز قبل از ماسک های لایه بردار استفاده نکنید. پس از انجام میکرودرم آبریژن باید تا چند هفته به صورت مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛ همچنین بهتر است تا مدتی از لوسیون ها و محلول ها نیز استفاده کنید. این روش هیچ دوره نقاهتی ندارد

فاصله و تعداد جلسات میکرودرم آبریژن

تعداد جلسات بر اساس نیاز پوست را متخصص تعیین میکند؛ اما معمولا تعداد جلسات بین 5 تا  16 جلسه است. جلسات هفتگی یا ماهانه است؛ اما در برخی موارد به صورت دو هفته یکبار نیز برگذارمیشود. پس این جلسات میتوانید تاثیر آن را در شفافیت و نرم بودن پوست خود مشاهده کنید.

ماندگاری میکرودرم آبریژن

مانند روش های دیگری که معرفی شد؛ این روش نیز دائمی نیست و نمیتوان از طریق آن فرایند پیری را متوقف کرد. نتایج نشان داده است که میکرودرم آبریژن از 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد و پس آن نیازاست؛ که هر سه تا شش ماه جلسات ترمیمی صورت بگیرد، تا تاثیر آن باقی بماند.

هزینه میکرودرم آبریژن

عواملی مثل کلینیکی که به آن مراجعه میکنید؛ یا تعداد جلساتی که متخصص برای شما در نظر میگیرد؛ در هزینه شما موثر است. به طور کلی هزینه هر جلسه میکرودرم آبریژن بین 150 تا 400 هزارتومان متغیر است؛  به هزینه های کمتر از این نیز ممکن است برخورد کنید؛ اما تفاوت کیفیت کار کلینیک ها را فراموش نکنید.

روش های طبیعی برای از بین بردن چین و چروک صورت

برای از بین بردن چین و چروک صورت و ایجاد شادابی در پوست میتوان از روش های درمانی فاصله گرفت و به روش های طبیعی پناه برد؛ که تقریبا هیچ عوارضی ندارند. این روش ها به نسبت شیوه های ذکر شده به زمان بیشتری برای نشان دادن اثر خود نیاز دارند. سبک زندگی سالم و رژیم غذایی درست از مهمترین عوامل سلامتی پوست هستند.

بخور درمانی:

این روش یکی از موثرترین روش های برای تقویت سلول های پوستی است. این روش باعث از بین رفتن باکتری های مسبب آکنه است و باعث آب رسانی و شفافیت صورت میشود. بخور درمانی باعث کلاژن سازی و در نهایت سفت شدن بافت پوستی میشود.

ماساژدرمانی:

استفاده از ماساژ درمانی به شکل مداوم و منظم به از بین بردن چین و چروک پوست کمک میکند؛ ماساژدرمانی باعث افزایش گردش خون میشود؛ این ماساژ اگر با روغن های گیاهی مثل روغن زیتون صورت بگیرد؛ نتایج بهتری را  به دنبال خواهد داشت. ماساژدرمانی به ریلکس کردن عضلات نیز کمک میکند.

ماسک های گیاهی

از نمونه ماسک هایی که باعث از بین بردن چین و چروک صورت میشوند؛ ماسک گلیسیرین و خیار است؛ از ماسک های دیگر میتوان به ماسک ژل الوئه ورا، ماسک عسل و سیب زمینی، ماسک روغن زیتون و دانه کدو و ماسک گلاب اشاره کرد.

رژیم غذایی

نوع مواد غذایی مصرفی ما بر پوست ما بسیار اثر گذار است؛ بنابراین بهتر است از مواد قندی و سدیم کمتر استفاده کنید؛ چراکه باعث ایجاد چین و چروک در چهره شما میشود. وجود موادی مثل: بلوبری، اسفناج، کلم و مواردی از این قبیل به سلامت پوست شما و از بین بردن چین و چروک کمک میکند.

شکل خوابیدن

شاید برای شما عجیب بنظر برسد؛ اما شکل و ساعت خواب شما در پوست صورت شما اثر گذار است و بهتر است، سعی کنید به پشت بخوابید؛ چراکه باعث میشود از بروز چین و چروک جلوگیری شود. همچنین خواب ناکافی یا شب زنده داری های مکرر، به پوست شما آسیب میزند و سبب پیری زودرس میشود.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *