آنچه در این مقاله میخوانید :

مزوتراپی ریش و سبیل

امروزه، مزوتراپی مو از جمله جدیدترین و کارآمدترین تکنیک ها در جهت درمان ریزش و کم پشتی مو مورد استفاده قرار می گیرد. ریزش مو همواره مشکلی اجتناب ناپذیر بوده است که تقریبا بیش از پنجاه درصد از افراد جامعه به آن دچار شده اند. ریزش مو دلایل مختلفی از جمله استفاده از مواد شوینده شیمیایی و مضر یا ضعف در پیاز مو به صورت ارثی دارد. عدم خون رسانی مناسب در پوست سر، کمبود ویتامین های مورد نیاز در بدن و یا نواقص هورمونی را می توان به عنوان اصلی ترین دلایل ریزش مو در نظر گرفت.

مزوتراپی از جمله روش‌ های درمانی و زیبایی، در دسته شیوه های تزریقی به حساب می آید. در این روش مواد خاصی با خاصیت درمانی منحصر به فرد که با توجه به مشکل و نوع ریزش مو شما انتخاب می ‌شوند به زیر پوست تزریق می‌شود. این مواد درمانی خاص شامل مواردی طبیعی و بی خطر مانند ویتامین ها، آنزیم ها، عصاره های گیاهی با خاصیت دارویی و ویتامین ها هستند که در طی درمان مزوتراپی به صورت سطحی به درون پوست نواحی مختلف از جمله سر و صورت تزریق می ‌شوند.

ریزش و کم پشتی مو تنها به موی سر مربوط نیست و در مواردی آقایان، از ریزش موی ریش و سبیل خود که یکی از عوامل زیبایی و جذابیت آن ها است نیز رنج می برند و به دنبال راهی برای درمان آن هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با مزوتراپی ریش و سبیل، فواید، عوارض و ماندگاری آن آشنا کنیم تا افرادی را که قصد دارند از این طریق به تقویت موی ریش و سبیل خود بپردازند کمک کرده باشیم.

مزوتراپی ریش و سبیل

چه کسانی می توانند مزوتراپی ریش و سبیل انجام دهند

غالباً افرادی که به صورت ژنتیکی و یا عواملی دیگر مانند ریزش مو ناشی از بیماری های خاص یا تغذیه نامناسب دچار کم پشتی و ریزش موی ریش هستند می توانند با مزوتراپی به نتیجه دلخواه خود برسند. افرادی با رشد نامنظم ریش و یا حتی افرادی که فاقد ته ریش هستند نیز از این روش درمانی به نتیجه مطلوبی می رسند. به یاد داشته باشید که مزوتراپی برای آقایان بالای چهل سال یا افرادی با ریزش موی ناشی از شیمی درمانی ثمر بخشی مناسبی ندارد و راه حل خوبی نیست.

فواید و ماندگاری مزوتراپی ریش و سبیل

مزوتراپی نه تنها برای درمان ریزش مو کارآمد است، بلکه برلایه‌ های مختلف پوست صورت همانند اپیدرم، لایه میانی درم و بافت پیوندی آن اثرگذار است. مزوتراپی همچنین بر تقویت سیستم گردش خون ناحیه ی تزریق اثرگذار است و باعث افزایش چشمگیر درخشندگی و انعطاف پذیری در پوست و موی شما می شود. از جمله فواید گسترده این روش عبارتند از:

  • بهبود خون رسانی و غذا رسانی پوست و مو: در ساختار بیشتر محلول ‌های دارویی تزریق شده در دوره مزوتراپی، موادی وجود دارند که افزایش دهنده جریان خون و خونرسانی در زیر پوست هستند. همچنین در ترکیب های تزریق شده، انواعی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های مغذی برای مو وجود دارد که غذا رسانی مناسب پوست و مو را انجام می دهند.
  • تنظیم میزان ترشح چربی پوست: مواد مورد استفاده در روش مزوتراپی، ترشح غدد چربی یا همان غدد سباسه را کنترل کرده که سبب بهبود چربی بیش از اندازه مو می شود.
  • جلوگیری از روند تحلیل رفتن فولیکول ها: روش درمانی مزوتراپی ریش و سبیل با تقویت فولیکول هایی که وظیفه غذارسانی و محافظت از مو را دارند، سبب جلوگیری از تحلیل رفتن آنها می شود که خود باعث افزایش قدرت و بهبود حالت موها می‌شود.
  • اثرگذاری و کارآمدی به صورت مکمل در سایر روش ها: مزوتراپی می تواند به عنوان تقویت کننده اثر و مکمل دیگر روش های درمانی پرپشت کننده مو اثر داشته باشد. این روش درمانی برای بهبود نتایج کاشت مو نیز بسیار کارآمد است و در مراحل قبل از کاشت برای خون رسانی پوست و بعد از کاشت برای تقویت گرافت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آسیب های مفید پوستی: از دیگر مزایای شگفت انگیز مزوتراپی که از جمله اثرات درمانی آن نیز به حساب می آید، زخم‌ های بسیار ریز و کوچکی است که توسط سوزن در پوست ایجاد می ‌شود. این زخم های بسیار کوچک باعث می ‌شوند که ساز و کارهای ترمیم کننده پوستی فعال شوند که در طی این فرآیند، عامل های ترمیمی مفید و متنوعی در فضای بین بافتی پوست آزاد می‌شوند.

در این فرآیند رگ ‌های خونی جدیدی ساخته می شوند و ساخت کلاژن در پوست تحریک می ‌شود و همچنین سلول ‌های بنیادی زیادی را در پوست تحریک کرده که باعث افزایش فعالیت آن ها و ترمیم پوست و جوانسازی آن می شود. این ها همه باعث بهبود یافتن کیفیت پوست و مو و تحریک رشد و تغذیه موها می‌شود. پس از آسیب ‌های سوزنی ایجاد شده طی عمل مزوتراپی مو می توان به عنوان یک فرآیند درمانی یاد کرد.

باید بدانید که ماندگاری این روش دائمی نبوده و نیاز به جلسات مداوم ترمیمی دارد اما پس از تکمیل دوره درمانی، نیازی به مراجعه زودهنگام برای ترمیم نیست. دوره های درمان معمولاً به این گونه است که پس از چهار تا پنج جلسه شاهد توقف ریزش و کاهش ترشح چربی بوده و پس از دو تا سه ماه شاهد رشد مجدد و ترمیم ریش و سبیل و پر پشت شدن آن خواهید بود.

عوارض مزوتراپی ریش و سبیل

مزوتراپی مو یکی از بی خطرترین و ایمن ترین روش های درمانی است که معمولاً باعث هیچگونه دردی در محل تزریق روی سر و صورت نمی‌ شود. اگر جزء افرادی هستید که از سوزن ترس دارید، می ‌توانید درخواست کنید که از دستگاه ‌های بدون سوزن برای درمان استفاده کنند. البته باید بدانید که داستگاه های بدونه سوزن تاثیر کم‌ تری دارند.

هنگام انجام عمل، درون محلول و ترکیب با داروهای موجود از داروی بی ‌حسی موضعی نیز استفاده می‌شود. در مواردی اگر متوجه شدید و یا اینکه آستانه درد شما پایین بوده و یا درد زیادی متحمل می شوید، می ‌توانید درخواست استفاده کردن از داروهای بی‌ حس کننده دیگری هم بکنید.

در این روش به ندرت عوارضی مانند التهاب ناحیه مورد درمان یا حساسیت نشان دادن پوست به تزریق دیده می شود. این عوارض آنچنان رایج نیستند و معمولاً خیلی زود رفع می‌شوند. در صورتی که حساسیت شدید باشد، پزشک متخصص ترکیب محلول مورد استفاده در مزوتراپی را تغییر داده تا دیگر پوست تان دچار واکنش و حساسیت نشود. در روش مزوتراپی ریش و سبیل تا بحال عوارض عمومی شدید و آسیب خفیف یا حاد وجود نداشته است.

توصیه هایی برای قبل و بعد از مزوتراپی ریش و سبیل

مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی ریش و سبیل

پیش از مراجعه به جلسات درمان توصیه می شود که روز قبل آن یا صبح روزی که به کلینیک مراجعه می کنید، موهای خود را تمیز و با شامپو شسته و چند روز قبل از هر جلسه، از مصرف کردن داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و حتی ایبوپروفن خودداری کنید و در صورتی که مجبور به مصرف داروهای ضد التهاب و انعقاد خون هستید حتما با پزشک خودتان مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که از مواد حالت دهنده مو و تقویت‌ کننده و یا حتی داروهای مراقبتی مو تا یک روز قبل و بعد از درمان استفاده نکنید برای انجام مزوتراپی ریش و سبیل برخلاف موی سر، ضد عفونی کردن پوست صورت و ناحیه تزریق لازم است. در صورت وجود زخم یا عفونتی بر روی پوست صورت، از الکل برای ضد عفونی کردن ناحیه تزریق‌ استفاده می‌ شود.

روش درمانی مزوتروپی به مراقبت های خاص و ویژه ای نیاز ندارد اما رعایت کردن بعضی نکات خاص باعث افزایش اثرگذاری آن می شود. فراموش نکنید که تا یک روز بعد از هر جلسه‌ درمانی، از داروهای تقویت مو همانند مایناکسیدیل و مواد و ژل های حالت دهنده‌ استفاده نشود. فراموش نکنید که تا هشت ساعت بعد از هر جلسه مزوتراپی نباید سر خود را بشویید و یا دوش بگیرید و معمولاً بهتر است پس از یک یا دو روز به حمام بروید و حتماً مراقب باشید که در هفته‌ اول درمانی خود بیشتر از یک ربع در حمام نمانده و از آب گرم زیاد استفاده نکنید. در صورت رعایت نکردن این نکات ممکن است دچار کبودی در ناحیه تزریق شوید.

دو تا سه روز بعد از هر جلسه‌ درمانی تا جای ممکن از ورزش کردن و دیگر فعالیت های بدنی سنگین بپرهیزید. فعالیت های سنگینی مانند ورزش باعث تعریق و در نتیجه خروج محلول تزریق شده در دوره درمانی می شود. همچنین مصرف آب و مایعات زیاد در این دوران توصیه می شود.

اگر در محل تزریق و پوست خود برجستگی‌ هایی ناشی از تزریق ماده مشاهده کردید، به احتمال زیاد بدن شما نسبت به محلول مزوتراپی تزریق شده حساسیت نشان داده و در این صورت به پزشک متخصص خود مراجعه و موضوع را با او در میان بگذارید. همانطور که در مراقبت های قبل درمان گفته شد، باز هم فراموش نکنید که تا یک روز پس از هر جلسه درمانی از مصرف هرگونه داروهای ضد التهابی همچون آسپرین و آنتی هیستامین ها و ویتامین ها بپرهیزید اما مصرف داروهایی مانند استامینوفن ممانعتی ندارد.

همچنین بخوانید درباره مزوتراپی لک صورت

سوالات متداول

1- چه افرادی مناسب برای انجام مزوتراپی ریش و سبیل هستند؟

افراد بالغ در رده های سنی زیر چهل سال که دارای ریش کم پشت و ریزش مو هستند و یا ریش آن ها نامنظم رشد کرده است از درمان مزوتراپی نتیجه مطلوب کسب خواهند کرد.

2- چه زمانی نتیجه مزوتراپی مشهود خواهد بود؟

غالباً نتیجه حاصل از درمان مزوتراپی، در جلسات اولیه درمانی آنچنان مشهود نخواهد بود اما بسته به شرایط بدنی و سن افراد، معمولاً با گذشت تقریباً دو ماه، رویش مو در نواحی تحت درمان شروع و به مرور زمان همانند موی معمولی رشد می کند و نتیجه درمانی مزوتراپی مشهود خواهد بود.

3- ریزش مو پس از جلسه درمانی طبیعی است؟

تقریباً در دو هفته اول درمانی در اوایل دوره، ممکن است بیمار شاهد ریزش موی خود باشد. به هر حال این ریزش پس از مدتی رفع خواهد شد جای نگرانی ندارد. این افزایش ناگهانی ریزش مو، بر اثر واکنش بدن به مواد استفاده شده در مزوتراپی بوده و پس از سازگاری بدن با این ماده، عارضه ناشی از آن برطرف خواهد شد.

4- چه موادی برای مزوتراپی ریش مورد استفاده قرار می گیرد؟

در این روش محلولی ترکیبی که معمولا شامل مواد معدنی تقویت کننده و ویتامین های محرک مانند ویتامین آ، ث و خانواده ب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مواد گشاد کننده رگ و افزاینده جریان خون مانند هپارین نیز در این محلول های مغذی وجود دارد.

5- آیا مزوتراپی یک روش درمانی دردناک و سخت است؟

خیر؛ شما در این روش به هیچ عنوان احساس درد شدید در ناحیه تزریق نمی کنید زیرا سوزن های مورد استفاده در آن بسیار نازک هستند و حتی اگر باز هم احساس درد کنید می تواند درخواست استفاده از بی حس کننده موضعی را در ترکیب دارویی خود بکنید. جلسات درمانی مزوتراپی به هیچ عنوان سخت و طاقت فرسا نیستند و هر جلسه درمانی نهایتاً بین یک ربع تا نیم ساعت طول خواهد کشید.

کلام آخر

اگر به دنبال راهی برای پر پشت کردن موهای ریش و سبیل خود هستید و تاکنون از روش های درمانی موضعی و محلول های تقویت کنند مانند محلول مایناکسیدیل نتیجه ای نگرفته اید، شروع یک دوره درمانی مزوتراپی را به شما پیشنهاد می کنیم. مزوتراپی نه تنها درمانی قطعی و ثمر بخش برای کم پشتی و نامنظمی موهای ریش آقایان است، بلکه باعث افزایش انعطاف پذیری، نرمی و لطافت در پوست و موی شما می شود. می توان گفت مزوتراپی یکی از ساده ترین، بی خطرترین و کارآمدترین روش درمان ریزش و کم پشتی مو حال حاضر است.

اطلاعات بیشتر : درمان ریزش و کاهش مو

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

6 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر خدمت حضرتعالی
    هزینه تزریق هر جلسه رو لطف کنید بگید
    دوم اینکه چند هفته به بعد شاهد نتایج رشد خواهیم شد سپاسگذارم

    1. سلام وقت بخیر،هر جلسه برای مزوتراپی با برند Revitacare قیمت حدود ۱ میلیون و صد هزار تومان،مقداری باید صبور باشید برای دریافت نتیجه هر دو هفته باید تزریق شود تا ۳ نوبت و بهد از آن هر ۴ ماه یک بار باید تزریق انجام شود،و برند هیر فیلر برند لوکس تر و گرون تری است ،برای دریافت نوبت اگر خواستید با شماره ۰۹۱۲۹۲۸۱۴۹۴ تماس بگیرید.

  2. باسلام
    آیا بعد از تمام شدن دوره دوباره هر چند ماه یکبار باید برای ترمیم مراجعه کنیم یا بعد از پایان دوره دیگه لازم نیست مراجعه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *