آنچه در این مقاله میخوانید :

کبودی چشم پس از جراحی پلک (بلفاروپلاستی)

پس از عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی طبیعی است که ورم و کبودی در اطراف چشم تجربه کنید. اندکی پس از جراحی کبودی شروع می شود و ظرف حدود دو تا چهار روز به اوج خود می رسد. پس از آن ظرف چند روز ورم و کبودی فروکش کرده و به تدریج از بین می رود.

راه های از بین بردن سریع تر کبودی و ورم چشم پس از جراحی پلک

راه های از بین بردن سریع تر کبودی و ورم چشم پس از جراحی پلک

در روزهای اول پس از جراحی فعالیت بدنی زیاد و ورزش نکنید. چون این فعالیتها باعث افزایش گردش خون و در نتیجه ورم و کبودی بیشتر می شوند. دستورات جراح را به دقت رعایت کنید تا طول دوره نقاهت کاهش یابد.

معمولا اقدامات زیر برای کمتر کردن تورم و کبودی پس از جراحی پلک مفید است:

  1. سرما دهی به محل جراحی را حتما انجام بدهید.

با استفاده از کمپرس سرد یا یخ پیچیده شده داخل حوله، ظرف یک یا دو روز اول پس از جراحی محل مورد نظر را سرما دهی کنید تا جریان خون به آن کاهش یابد. دقت کنید هرگز یخ را مستقیما روی پوست نگذارید.

اطلاعات بیشتر : مراقبت های بعد از جراحی پلک

روش گذاشتن یخ روی محل جراحی به این صورت است:

در 24 یا 48 ساعت اول پس از جراحی، مرتبا ده الی پانزده دقیقه یخ پیچیده شده داخل حوله یا کمپرس یخ را روی محل بگذارید و سپس ده الی پانزده دقیقه به پوست استراحت بدهید.

  2. سر خود را بالا نگه دارید.

سر خود را حتی هنگام خواب، بالاتر نگه دارید تا جریان مایعات به سمت چشمها کاهش یابد و فشار مایعات این ناحیه بالا نرود. توصیه می شود چند روز اول، سرتان را با چند بالش، بالا بیاورید.

  3. عینک آفتابی استفاده کنید.

اکنون بهترین موقع است که عینک آفتابی مناسب خریداری کنید یا از عینکی که دارید استفاده کنید. هنگامی که بیرون می روید و در معرض آفتاب قرار می گیرید عینک را استفاه کنید. قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید فرایند التیام زخم را کند می کند و ممکن است باعث ماندگار شدن جای زخم شود.

  4. مایعات کافی بنوشید.

مصرف مقدار زیادی مایعات پس از هر عمل جراحی، برای بهبودی سریعتر و التیام درست زخمها لازم است. حداقل دو لیتر آب در روز باید مصرف کنید.

  5. به تغذیه خود توجه کنید.

پس از جراحی، تغذیه اهمیت زیادی دارد. سعی کنید غذاهای فرآوری شده نخورید و تا حد ممکن مصرف نمک را محدود کنید. اگر در روزهای اول پس از جراحی نمک زیاد بخورید، باعث می شود ورم بیشتری را تجربه کنید.

چقدر طول می کشد کبودی پس از جراحی پلک از بین برود؟

مدت زمان از بین رفتن کبودی بعد از جراحی پلک

کبودی اطراف چشم که پس از جراحی چشم اتفاق می افتد، حدود یک یا دو هفته طول می کشد تا برطرف شود. پس از چند روز بعد از عمل بیشتر تورم و کبودی برطرف می شود اما باقی مانده آن چند هفته ممکن است طول بکشد.

اطلاعات بیشتر : ماندگاری بلفاروپلاستی چقدر است؟

برای جلوگیری از ورم و کبودی بیشتر و باقی ماندن جای زخم چه کارهایی باید انجام بدهم؟

برای این که ورم، کبودی و جای زخم به حداقل برسد توصیه های زیر را جدی بگیرید:

  • سیگار نکشید. مصرف دخانیات را از چند هفته پیش از جراحی متوقف کنید و تا چند هفته پس از آن نیز ترک را ادامه دهید چون دخانیات از جمله سیگار و قلیان، در التیام بافتها اختلال ایجاد می کنند و منجر به عوارض پس از جراحی می شوند.
  • از همه محصولات حاوی نیکوتین حتی آدامس و چسب نیکوتین نیز باید اجتناب شود چون کبودی را طولانی تر می کند.
  • از آرایش کردن زود هنگام خودداری کنید. استفاده از مواد آرایشی را تا ترمیم بافتهای پلک باید به تاخیر بیندازید. ترکیبات موجود در مواد آرایشی در فرایند التیام اختلال ایجاد می کنند و ممکن است التهاب به وجود بیاورند.
  • از ورزش شدید تا چند روز (بسته به نظر پزشک) خودداری کنید.
  • از استفاده از لنزهای تماسی خودداری کنید.
  • از مصرف داروها یا گیاهان طبی رقیق کننده خون بپرهیزید. این مواد کبودی و ورم را افزایش می دهند و خطر خونریزی را به دنبال دارند.

توجه داشته باشید شرایط هر کسی متفاوت است. اگر سوالی دارید یا مشکلی برایتان پیش آمده است حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *