آنچه در این مقاله میخوانید :

علت کبودی و ورم بعد از بوتاکس چیست؟

استقبال گسترده از تزریق بوتاکس در شرایط روز جامعه برای موارد درمانی و زیبایی سبب شده است که توجه به مزایا و معایب آن بسیار زیاد شود و نیاز باشد افراد در مورد این فرآیند درمانی اطلاعات کاملی دریافت کنند. از جمله پیش آمدهایی که برای فرد بعد از تزریق بوتاکس رخ می دهد، ورم کردن نواحی از محل تزریق است که بعضا با کبودی نیز همراه است. این یک عارضه مرسوم و طبیعی است و در چند روز اول بعد از تزریق برطرف می شود. در مورد ورم بعد از بوتاکس راهکارهای زیادی وجود دارد که باعث پیشگیری از تشدید آن و همچنین درمان در کوتاه مدت می گردد. در ادامه به علت این عارضه در تزریق بوتاکس و روش های درمانی آن خواهیم پرداخت.

علت ایجاد کبودی و ورم بعد از بوتاکس

علت ایجاد کبودی و ورم بعد از بوتاکس

در فرآیند تزریق بوتاکس یک ماده خارجی توسط سرنگ به نواحی مورد نظر وارد می شود. از آنجایی که سیستم دفاعی بدن در مقابل تغییرات ایجاد شده واکنش دفاعی دارد، در ناحیه مورد نظر تورم همراه با کبودی اتفاق می افتد. اما این سیستم دفاعی می تواند با انجام تزریق درست و رعایت برخی نکات کمتر فعال شود و گاهی برعکس با عدم دقت در تزریق و فشارهای زیاد همراه با تعداد دفعات بسیار زیاد ورود سوزن به محل تزریق به مراتب تشدید شود و کاملا کبودی روی محل تزریق ایجاد گردد.

  1. میزان حساسیت پوست و بدن افراد نیز متفاوت است و همین موضوع نیز در زمینه ایجاد کبودی و ورم بعد از بوتاکس نیز دخیل است و می تواند به مقدار زیادی روی آن تاثیر گذار باشد.
  2. پاره شدن مویرگها تحت فشار ورود سرنگ نیز دلیل دیگری است که کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس را سبب می شود. شرایط جسمی فرد در میزان ورم ناشی از پارگی مویرگ ها تاثیرگذار است.
  3. موارد دیگری مانند سن فرد، سلامتی فیزیکی فرد، شرایط خواب، مصرف دخانیات، حساسیت های پوستی و … نیز در ایجاد ورم بعد از بوتاکس و میزان کبودی آن نیز تاثیرگذار می باشند.
  4. از توانایی و تجربه متخصص تزریق بوتاکس نیز نباید غافل شد. خیلی افراد برای کاهش هزینه ها، به متخصصین کم تجربه و بعضا کم دانش مراجعه می کنند که سبب می شود مشکلات بعدی برای آنها بیشتر باشد.
  5. استفاده از مواد بوتاکس بی کیفیت و غیر استاندارد هم در ایجاد کبودی و ورم بعد از بوتاکس تاثیر گذار می باشد.

راه های پیشگیری از ایجاد تورم و عوارض جانبی بوتاکس

انتخاب درست بهترین متخصص برای تزریق بوتاکس مهمترین راه پیشگیری از تورم، کبودی شدید و همچنین سایر عوارض بعد از بوتاکس می باشد. یک متخصص حرفه ای در این زمینه با دقت بالا در تزریق مانع ایجاد آسیب زیاد در بافت پوست و همچنین پاره شدن مویرگها به طور گسترده می شود. از طرفی بهترین مواد را برای تزریق انتخاب می کند که دارای تاییدیه های لازم باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره بهترین روش خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس کلیک کنید.

در صورت تزریق صحیح و اصولی میزان تورم و کبودی کمی که ناشی از حساسیت و سیستم دفاعی بدن است، توسط کمپرس یخ در چند روز اول بعد از تزریق، قابل درمان می باشد.

رعایت نکات زیر نیز کمک می کند که از تورم و کبودی بعد از تزریق و همچنین دیگر عوارض ناشی از تزریق بوتاکس پیشگیری کنید :

  • عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در دو هفته قبل از تزریق و مدت نقاهت
  • عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون که شامل گروه آسپیرین ها، مسکن ها و ایبوپروفن ها می باشد.
  • عدم مصرف غذاهایی که عامل رقیق کننده خون هستند و حساسیت های پوستی را بالا می برند.
  • عدم انجام درمان های همزمان در ناحیه تزریق، از جمله لیزر، ماسک پوست، لایه برداری و …
  • عدم ایجاد فشار به نواحی تزریق
  • مدیریت فعالیت های روزانه و کاهش انجام کارهای سنگین که باعث افزایش فشار به بدن می شود.
  • استراحت به گونه ای که صورت و محل تزریق بوتاکس کمی بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد و خون در آن جمع نشود.

رعایت این موارد از تشدید تورم، ایجاد کبودی و همچنین سایر عوارض ناشی از تزریق بوتاکس جلوگیری می کند.

راه های پیشگیری از ورم بعد از تزریق بوتاکس

راه های درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس

در صورت رعایت تمام نکات و انتخاب بهترین متخصص، باز هم ممکن است تورم و کبودی کمی در پوست فرد ایجاد شود که می توان با راه های درمانی مختلف آن را در چند روز اول بعد از تزریق برطرف کرد. البته در خیلی از موارد فقط انجام مراقبت ها کافی است و نیاز به استفاده از هیچ دارویی وجود ندارد. در مواردی که میزان کبودی و تورم شدید شود، باید با متخصص خود صحبت کنید و حتما تحت درمان ویژه قرار بگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره عوارض بوتاکس کلیک کنید.

برخی از راه های معمول در درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس عبارتند از :

  1. مصرف مکمل های مخصوص در این زمینه با تجویز متخصص از جمله Arnica montana
  2. عدم فشار و ماساژ ناحیه تزریق در 24 ساعت اول بعد از انجام تزریق بوتاکس
  3. افزایش استراحت و کاهش فعالیت های شدید فیزیکی بعد از عمل
  4. عدم مصرف داروهایی که عامل رقیق کنندگی خون را در خود دارا می باشند.
  5. استفاده از ویتامین k
  6. مصرف نکردن مشروبات الکلی بعد از انجام عمل
  7. عدم انجام سفر هوایی در دو روز اول بعد از عمل
  8. میزان مصرف آب خود را افزایش دهید.
  9. کمپرس سرد را بدون فشار روی محل مورد نظر قرار دهید.
  10. در زمان استراحت یا انجام سایر فعالیت ها سر و صورت بالاتر از بدن باشد و به سمت پایین زیاد سر خود را خم نکنید.
  11. در 48 ساعت اول از انجام آرایش برای مواردی که تزریق بوتاکس صورت انجام شده خودداری کنید.

توصیه میشود اگر از عرق کردن خسته شدید این مقاله را بخوانید :تزریق بوتاکس زیر بغل

آیا تزریق بوتاکس همیشه با تورم و کبودی همراه است؟

آیا تزریق بوتاکس همیشه با تورم و کبودی همراه است؟

از نظر عملکرد و فرآیند تزریق بوتاکس باید آمادگی ورم و کبودی را زیباجویان داشته باشند. چرا که محل تزریق تحت انجام فعل و انفعالات خارجی قرار می گیرد. اما اینکه میزان ورم و کبودی چقدر باشد در افراد مختلف بسیار متفاوت است. بعضا برخی افراد دچار یک حساسیت لحظه ای می شوند و در همان ساعات اولیه بعد از تزریق کبودی و ورم آنها از بین می رود. در برخی موارد دیگر به صورت معمول در 24 ساعت اول بعد از تزریق این کبودی و ورم جزیی برطرف می گردد.

روند کاهشی ورم و کبودی تا 48 ساعت نیز ممکن است به طول بیانجامد. اما اگر از روز سوم به بعد همچنان تورم و کبودی به مقدار زیاد وجود داشت و احساس کردید که روند آن کاهشی نیست حتما باید به متخصص خود مراجعه کنید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

در کدام نواحی صورت احتمال کبودی و ورم بعد از تزریق بیشتر است؟

در نواحی که میزان حساسیت پوست بالاتر می باشد و تعداد مویرگ های بیشتری حضور دارند، احتمال ایجاد کبودی نیز افزایش می یابد، یکی از این نواحی اطراف چشم می باشد. پوست این ناحیه حساس است و مراقبت از آن نیز سخت تر می باشد. مورد بعدی در نواحی لب ها اتفاق می افتد.  معمولا در گونه ها و سایر نواحی بدن میزان کبودی و ورم کمتر می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم کلیک کنید.

هرچه محل تزریق دارای حساسیت بیشتری باشد، باید در انتخاب متخصص و همچنین نوع مواد تزریقی دقت بالاتری انجام شود. یک متخصص حرفه ای برای تزریق به نواحی دور چشم شرایطی را در نظر میگیرد که امکان مشاهده مویرگ ها زیر تابش نور وجود داشته باشد و آسیب کمتری به آنها وارد شود.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

2 پاسخ

  1. سلام من تزریق بوتاکس کردم بین دو تا ابرو یه نقطه بزامده شده و سفت شده اول فک کردم جوش زدم اما بعد از یه هفته متوجه شدم اثر بوتاکس چون روی پوست حالت لکه کوچیک و سیاهی گرفته که االان مشخص تر شده نمیدونم چه کار کنم برطرف بشه خیلی استرس دارم لطفا بهم کمک کنید

    1. سلام وقت بخیر،بوتاکس قطعاجذب شده ولی شاید ندول التهاب ،عفونت نقطهای یا هر چیز دیگه ای باشه باید توسط پزشک معاینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *