آنچه در این مقاله میخوانید :

راهنمای کامل شستن صورت بعد از تزریق ژل

تزریق ژل در سالهای اخیر به عنوان یک روش درمانی و زیبایی بسیار فراگیر شده است و افراد زیادی در سنین مختلف از آن استفاده می کنند. این روش پزشکی برای از بین بردن چین و چروک، درمان عیوب ظاهری، تغییر فرم دادن و … استفاده می شود و در زمینه زیبایی نیز به عنوان روشی برای جوان سازی پوست، زاویه دهی، حجم دهی و … کاربرد دارد. اما نکته ای که از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر زیادی در نتیجه نهایی عمل تزریق ژل می گذارد، انجام مراقبت های بعد از تزریق است. این مراقبت ها شامل طیف گسترده ای می شوند، مانند نحوه خوابیدن، زمان حمام رفتن، عدم مصرف دخانیات، عدم اعمال فشار و … که در میان آنها نکات مربوط به شستن صورت بعد از تزریق ژل نیز یکی از فرآیندهای مهم مراقبتی می باشد. در این مطلب به صورت اختصاصی، درباره نحوه شستشو و باید و نباید های شستن صورت بعد از تزریق ژل، صحبت خواهیم کرد.

اهمیت مراقبت های بعد از تزریق ژل در نتیجه نهایی

قبل از اینکه به آموزش نحوه شستشو و بیان نکات مربوط به آن بپردازیم، خوب است بدانیم چرا مراقبت های بعد از تزریق ژل مهم و ضروری هستند؟

از آنجایی که ژل، بوتاکس یا هر ماده‌ای که برای تزریق استفاده می شود یک ترکیب جدید است که در کنار بافت های صورت قرار می گیرد، پیوستگی و ترکیب آنها باهم زمان بر خواهد بود. همین امر باعث می شود که برای جلوگیری از جابجایی آن، نیاز به مراقبت و حساسیت در بعد از تزریق ژل بالا باشد. مورد بعدی این است که به دلیل سوزن های وارد شده به پوست، محل تزریق دچار التهاب، تورم و شاید کبودی شده باشد. اگر مراقبت ها به درستی انجام شود دوره نقاهت این عوارض جانبی کوتاه می شود و در کمترین زمان ممکن برطرف می شوند.

حالا با در نظر داشتن چنین جزییاتی می توانیم بگوییم که مراقبت بعد از تزریق باعث می شود دو نتیجه نهایی برای فرد ایجاد شود. اول اینکه ژل تزریق شده پایدار و ثابت باشد و همان فرمی را در محل تزریق ایجاد کند که انتظار داشتیم. دوم، با انطباق پذیری بهتر مواد تزریقی با بدن و عدم ایجاد زخم و عفونت بخاطر توجه و مراقبت زیاد، میزان ماندگاری اثر تزریق ژل نیز بیشتر خواهد بود.

شستن صورت بعد از تزریق ژل باید چطور انجام شود؟

شستن صورت بعد از تزریق ژل چگونه است

ابتدا زمان را باید در نظر بگیرید. اینکه در 24 ساعت اولیه بعد از تزریق ژل امکان شستشو و حمام رفتن برای صورت شما وجود ندارد. زمانی که از تزریق 24 ساعت گذشت، مقداری آب ولرم آماده کنید که میزان سردی و گرمی آن معتدل باشد، حالا صورت خود را به آرامی با این آب خیس کنید و دست خود را به حالت نوازش روی صورت بکشید، خیلی آرام و بدون هیچگونه فشاری فرآیند شستشو را تا پایان ادامه دهید.

در مواردی شرایط افراد متفاوت است و یا نوع پوست و عمل تزریق فرق می کند، به همین خاطر، جدایی از در نظر گرفتن حالت کلی، بعد از انجام عمل نیز توصیه می شود نکات مختلف از جمله زمان شستشو را از پزشک خود بپرسید.

بعد از اینکه اولین شستشوی صورت را انجام دادید، باید به این نکته توجه کنید که حفظ فرآیند شستشو به همین شکل آرام و با استفاده از آب ولرم، باید تا یک هفته ادامه داشته باشد. در مورد حمام نیز، به هیچ عنوان زیر دوش فشار بالا و با آب داغ قرار نگیرید و زمان استحمام خود را بسیار کوتاه کنید تا گرمای حمام نیز مشکلی ایجاد نکند.

همچنین بخوانید :تزریق ژل لب دکتر بهمنی

همچنین بخوانید : نحوه خوابیدن بعد از تزریق ژل لب

چه مدت بعد از تزریق ژل امکان شستن صورت وجود دارد؟

با توجه به اینکه مواد تزریقی متفاوت هستند و همچنین میزان حساسیت افراد و نوع پوست آنها نیز با یکدیگر فرق می کند، نظر و بیان پزشکان نیز در این مورد متفاوت است. اما اگر بخواهیم یک برآورد کلی همراه با در نظر گرفتن شرایط ایمن را بیان کنیم، بهترین زمان شستن صورت همان بعد از 24 ساعت از تزریق ژل می باشد.

اما در صورت ایجاد شرایط فوری و برنامه ریزی شده، از دید بعضی متخصصان از همان دو سه ساعت بعد از تزریق هم امکان شستشو وجود دارد. البته شستشویی که بدون اعمال هیچگونه فشار و لمس اضافه ای همراه باشد.

شستن صورت پس از تزریق ژل در نواحی مختلف

شستن صورت پس از تزریق ژل در نواحی مختلف

یکی از سوال هایی که برای مخاطبین وجود دارد این است که آیا نحوه شستشو برای فردی که به لب خود ژل تزریق کرده است با فردی که در اطراف چشم خود عمل تزریق را انجام داده است تفاوتی وجود دارد؟ در اصل قضیه مراقبت و رعایت زمان بعد از شستشو تفاوت چندانی وجود ندارد. اما یک سری نکات هستند که اضافه بر موارد قبلی باید در مورد نواحی مختلف رعایت شوند.

شستن صورت پس از تزریق ژل لب :

شستشوی سریع یا استفاده از آب گرم، باعث ایجاد مشکلاتی در ژل تزریق شده می شود و فرم کلی آن را دچار تغییر می کند. در برخی موارد باعث تجمع های موضعی ژل می شود. حتما توجه کنید که از شوینده قوی استفاده نشود و در هفته اول فشاری به لب وارد نکنید.

همچنین بخوانید : تزریق ژل لب در بارداری

شستن صورت پس از تزریق ژل بینی :

در مورد بینی توصیه می شود که در هفته اول مواردی مانند شنا، حمام و استفاده از سونا و جکوزی را برای خود منع کنید. عمل شستشوی درون بینی را در یک هفته اول انجام ندهید.

شستن صورت پس از تزریق ژل به دور چشم :

در کنار اینکه نباید در 24 ساعت اول شستشو رو انجام دهید، از هیچگونه لوازم آرایشی و حتی پاک کننده آرایش نیز نباید استفاده کنید. در حد امکان اگر نیازی ندارید، بهتر است برای شستشو در روزهای اول از آب خالی و بدون شوینده برای شستشو استفاده کنید.

شستن صورت پس از تزریق ژل برای خط خنده و اخم :

در این مورد نیز مهمترین نکته رعایت زمان 24 ساعته و همچنین استفاده از آب ولرم به مدت یک هفته برای شستشو می باشد و در هفته اول بهتر است حمام نکنید. در صورت نیاز به حمام از آب ولرم و با فشار بسیار ملایم استفاده کنید و زمان حمام کوتاه باشد.

نکات مهم و ضروری جهت شستن صورت بعد از تزریق ژل لب

در کنار توانایی پزشک، ماده استفاده شده و تجهیزات، این رعایت نکات و مراقبت های بعدی است که باعث می شود به یک نتیجه رضایت بخش و ماندگار در زمینه تزریق ژل لب دست پیدا کنید. یک سری از این نکات به صورت عام مطرح می شوند و یک سری دیگر از آنها با توجه به وضعیت مراجعه کننده توسط خود پزشک و متخصص گوشزد می گردد. از جمله مهمترین نکات همگانی برای شستشوی صورت بعد از تزریق ژل لب می توان موارد زیر را نام برد:

  • زمان مورد نظر که بهترین آن 24 ساعت است را در نظر بگیرد و اگر امکان رعایت 24 ساعت نبود، حداقل 6 ساعت صبر کنید و سپس خیلی با احتیاط شستشو را انجام دهید.
  • از شوینده های قوی استفاده نکنید و در هفته اول بهترین شوینده می تواند آب صابون باشد.
  • توجه به اینکه در زمان شستشو هیچ فشاری به لب ها وارد نشود بسیار ضروری است.
  • حتما از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید. آب گرم و سرد بر روی ماهیت ژل تزریق شده اثرگذار خواهد بود.
  • تا حد امکان در هفته اول حمام نکنید. در صورت اجبار، آب را در حالت ولرم و با فشار کم تنظیم کنید.

شستشو بعد از تزریق ژل باید با آب گرم انجام شود یا آب سرد؟

شستشو بعد از تزریق ژل با آب گرم انجام شود یا آب سرد

با توجه به اینکه در ساعات اولیه تزریق ترکیب و چسبندگی مناسبی بین بافت بدن و ژل تزریق شده صورت نگرفته است، هرگونه اعمال دمای بالا یا پایین باعث ایجاد تغییر ماهیت در ژل می شود. به همین خاطر توصیه می شود که از آب گرم و سرد استفاده نکنید. چون آب سرد باعث چسبندگی، گلوله شدن و جمع شدن ژل ها می شود و آب گرم باعث می شود حرکت ژل ساده تر شود و این حرکت، باعث به هم خوردن فرم مد نظر مراجعه کننده از تزریق ژل شود. پس حتما از آب ولرم و معتدل استفاده کنید.

چه مدت بعد از تزریق ژل می‌توان حمام کرد؟

ایده آل ترین شرایط که در حالت مراقبت بعد از تزریق ژل در نظر گرفته می شود، این است که در یک هفته اول مراجعه کننده حمام نکند. اما چنانچه الزام پیش آمد و چاره دیگری نبود، ابتدا آب را در حالت ملایم و کم فشار تنظیم کنید و به آرامی و بدون فشار کنید. البته حداقل چند روز از تزریق ژل گذشته باشد. مورد بعدی اینکه تا حد امکان زمان حمام خود را کوتاه کنید، تا گرمای محیط حمام نیز بر روی ژل تزریق شده اثرگذار نباشد.

همچنین بخوانید : بوسیدن بعد از تزریق ژل لب

چه شوینده‌ای برای شستشوی صورت پس از تزریق ژل مناسب است؟

آب خالی بدون هیچ شوینده ای در روزهای ابتدایی و تمام هفته اول به تنهایی کافی می باشد. پس بهتر است از شوینده های قوی استفاده نکنید. چرا که محل سوزن تزریق در حال ترمیم است و مواد شیمیایی ممکن است باعث ناراحتی، سوزش و … شود. در هفته های بعدی ابتدا از شوینده های ضعیف و معمولی استفاده کنید و کم کم با توجه به نوع پوست خود نوع شوینده را انتخاب نمایید.

شنا کردن بعد از تزریق ژل لب

یکی از لذت ها، تفریحات و سرگرمی های انسان شنا کردن است، که یک ورزش مناسب همراه با آرامش نیز به حساب می آید. اما با همه این ویژگی ها و جذابیت ها، بخاطر شرایط جسمی، حفظ سلامتی و رسیدن به بهترین نتیجه باید از انجام شنا خودداری کنید. چرا که شنا کردن همراه با اعمال فشار بیرونی به سطح بدن است و این برای محل تزریق ژل مناسب نیست. مورد بعدی که شنا کردن ایجاد مشکل می کند، محیط گرم و دمای آب است. همانطور که گفتیم فرد نباید بعد از تزریق ژل در محیط گرم قرار بگیرد. پس تمام فعالیت های خود از جمله شنا کردن را حداقل به مدت یک هفته به تعویق بیاندازید.

آیا شستن صورت بعد از تزریق ژل لب خطرناک است؟

فرآیند تزریق ژل به لب یا هر ناحیه دیگری از بدن در دسته روش های زیباسازی غیر تهاجمی و کم خطر قرار می گیرد که فرد می تواند با انتخاب پزشک مناسب و کلینیک مجهز، همان خطر کم و عوارض محدود را نیز حذف کند و با رعایت مراقبت های بعد از تزریق لب خیال خود را از بابت عوارض مختلف راحت کند. در زمینه شستشو هم توصیه اکید رعایت فاصله زمانی 24 ساعته است که باعث می شود نتایج عمل تزریق ژل لب بسیار بهتر باشد.

بنابراین در حالت عادی خطری در زمینه شستشو فرد را تهدید نمی کند. اما اگر در زمان کوتاه اقدام به استفاده از لوازم آرایشی نمایید. مواد شیمیایی و صنعتی لوازم آرایش وارد منافذ ایجاد شده بر اثر سوزن های تزریق می شود و زمانی که با آب صورت خود را بشویید، در این منافذ آب با مواد ترکیب شده و ممکن است باعث عوارض و مشکلاتی مانند عفونت شود. بنابراین توصیه می شود که از انجام آرایش در چند روز اولیه خودداری کنید تا شستشوی صورت نیز برای شما خطری را به همراه نداشته باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *