آنچه در این مقاله میخوانید :

خطرات تزریق ژل لب در بارداری【سال ۱۴۰۳】✅

استفاده از روش غیر تهاجمی تزریق ژل به عنوان یک روش زیباسازی که عاملی برای جوانی و حجم دهی نیز به حساب می آید، در شرایط کنونی بسیار کاربرد دارد. فراگیری این روش در بین افراد مختلف گسترش پیدا کرده است و بعضا ممکن است در مواردی نیاز به شناخت و تحقیق بیشتر باشد. یکی از این موارد زمان بارداری است. اینکه بدانیم در زمان بارداری امکان تزریق ژل به لب وجود دارد یا خیر و اگر امکان تزریق آن برای فرد میسر نیست در صورت تزریق از عوارض تزریق ژل لب در بارداری با خبر باشد.

توصیه پزشکان برای تزریق ژل لب در دوران بارداری

در دوران بارداری توصیه اکید و متداول بین اکثر پزشکان این است که تمام درمان های غیر ضروری مانند عمل های زیبایی تهاجمی و غیر تهاجمی را به بعد از این دوران و حتی بعد از زمان شیر دهی موکول کنید. این موارد که بسیار گسترده هم هستند ممکن است بخاطر عوارض بسیار محدودی که دارند وضعیت پایدار مادر یا جنین را دچار ناپایداری کنند و مشکلاتی را بوجود بیاورند. تزریق ژل لب در دوران بارداری نیز از جمله همین درمان های غیر ضروری می باشد.

تست حساسیت به کلاژن در حاملگی

برای اینکه تشخیص داده شود بدن فرد نسبت به کلاژن حساس است یا نه، ماده کلاژن را به صورت موضعی و در واحد بسیار کم به بازوی فرد تزریق می کنند. بعد از گذشت یک ماه از این تزریق وضعیت فرد مورد معاینه و بررسی قرار می گیرد تا در صورت وجود هرگونه حساسیت از انجام این نوع درمان جلوگیری شود. اما در مورد خانم های باردار و دوران حاملگی انجام تست حساسیت به کلاژن ممنوع می باشد و تحت هیچ شرایطی نباید انجام شود.

البته این توجه و اهمیت از سمت پزشکان و جراحان وجود دارد که حتی اگر شما در دوران بارداری درخواست تست حساسیت به کلاژن داشته باشید، به هیچ وجه آن را انجام ندهند. به همین خاطر در زمان درخواست تست حساسیت به کلاژن، پزشک از فرد می خواهد تست حاملگی را انجام دهد.

آیا تزریق ژل در بارداری عوارضی دارد؟

 

از آنجایی که ژل های تزریقی ترکیبی از اسید هیالورونیک می باشند که یک ماده طبیعی در بدن است، تداخل جدی با سیستم بدن انسان ندارند و مدرک و گزارشی که نشان دهد این ژل ها عاملی برای آسیب رسیدن به زن باردار یا جنین او داشته اند، در دسترس نیست. با این حال مثل هر ماده، واکسن و قرص ممکن است عوارض محدود حتی برای یک نفر داشته باشد. چرا که به عنوان یک فیلد خارجی وارد بدن می شود و سیستم ایمنی در موارد دارای حساسیت به واکنش خواهد پرداخت.

نکته ای که در مورد ژل های مورد استفاده برای تزریق به لب وجود دارد این است که این ژل ها دارای گستره حرکتی زیادی نیستند که باعث می شود گسترش آن به سایر نقاط بسیار محدود باشد و وارد خون نشوند، این موارد باعث می شود میزان آسیب رسانی تزریق ژل کم باشد. اما متخصصان بخاطر اینکه امکان تست حساسیت به کلاژن در زمان بارداری وجود ندارد، تاکید دارند که حتما تزریق ژل لب را تا بعد از زایمان و دوره شیردهی، عقب بیاندازند.

به خاطر میزان حساسیت بالای زنان باردار هنوز آزمایشی تحت تایید بهداشت جهانی در زمینه تاثیر تزریق ژل به لب و بدن زن باردار انجام نشده است. این امر باعث می شود که به قطعیت نتوان بیان کرد که تزریق ژل به لب و بدن تاثیر و عوارضی دارد یا نه.

هم چنین بخوانید : راهنمای کامل تزریق فیلر لب

ممنوعیت بوتاکس در بارداری

در کنار تزریق ژل، استفاده از بوتاکس برای صاف کردن پوست و همچنین برطرف کردن چین و چروک استفاده می شود. اما باید گفت که سم بوتولونیوم یا همان بوتاکس در دوران حاملگی بدون عوارض و بدون خطر نمی باشد و متخصصان تاکید دارند که فقط در موارد درمانی استفاده شود و در دوره بارداری به هیچ عنوان برای ترمیم پوست و زیبایی از بوتاکس استفاده نشود.

برای بررسی تاثیر بوتاکس در دوران بارداری، آزمایشاتی را بر روی حیوانات باردار انجام داده اند. نتایج این آزمایشات نشان از تاثیر بوتاکس بر جنین و بارداری دارد که بعضی از این تاثیرگذاری‌ها شامل مواردی چون زایمان زود هنگام، مرگ جنین، کاهش میزان رشد جنین در رحم و در نتیجه کمبود وزن جنین در زمان تولد می باشد.

تزریق ژل لب قبل از بارداری عوارض دارد؟

در موارد زیادی پیش می آید که فرد در  دوره تزریق ژل متوجه بارداری خود می شود و یا بعد از مدت بسیار کوتاه از تزریق ژل، از بارداری خود آگاه می شود، در چنین مواردی جای نگرانی وجود ندارد. چرا که شما مراحل تست و انجام تزریق را انجام داده اید و بدنتان واکنش منفی به این تزریق نداشته است. از طرفی در هفته های اول بارداری امکان متوجه شدن حاملگی ضعیف است و سیستم بدن به طور کامل درگیر شرایط جدید جنین نمی باشد. اینها در کنار هم باعث می شود که خیالتان از وضعیت سلامتی راحت باشد. اما توصیه اکید متخصصان این است که بلافاصله از متوجه شدن در مورد بارداری، ادامه تزریق ژل را قطع کنید.

اما اینکه بیان می شود ژل تزریق شده قبل از بارداری خطر زیادی ندارد به خاطر دلایلی از جمله : انجام تزریق ژل به صورت موضعی و محلی، ترکیب مواد شیمیایی پایدار و همساز با بدن، عدم حرکت ژل بعد از رسیدن به ثبات در محل تزریق و کم بودن واحد تزریق ژل در هر مرحله می باشد.

در نهایت باید گفت که میزان یک واحد از تزریق ژل بسیار کم می باشد و به همین خاطر وارد خون فرد نمی شود. با این حال زمانی که متوجه حاملگی خود شدید، بلافاصله فرآیند تزریق ژل را باید متوقف کنید.

آیا می توان در دوران شیر دهی ژل لب تزریق کرد؟

تزریق ژل در دوران بارداری

دوران شیردهی مانند دوران حاملگی دارای حساسیت ها و ظرافت های خاص خود می باشد. چرا که هرگونه تغییر در سیستم بدن و هر ماده ای که وارد خون مادر شود، ممکن است از طریق شیر، به نوزاد انتقال یابد. همین موضوع دلیلی است که باعث می شود با حساسیت بالا به این دوران نگاه شود.

نکته ای که مطرح است، آسیب پذیری کودک در برابر عواملی است که برای خود مادر خطر ندارد. در واقع ممکن است مادر بر اثر تغذیه یا موارد مختلف، مواد گوناگونی را وارد بدن خود کند که برای او مشکلی ایجاد نکند، اما این مواد از طریق شیر به نوزاد انتقال می یابد و بدن حساس او را تحت تاثیر قرار می دهد.

با توضیحی که بیان شد، پزشکان انجام هرگونه عمل غیر تهاجمی مانند تزریق ژل را در دوران شیردهی منع می کنند. چرا که استفاده از مواد مرسوم برای تزریق در دوران بارداری، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو نمی باشد.

پس اگر تصمیم به تزریق ژل دارید، توصیه می شود آن را تا بعد از دوران شیردهی به نوزادتان، عقب بیاندازید.

در زمینه جوان سازی پوست و برطرف کردن چین و چروک اطراف لب می توانید از روش های جانبی مانند پی آر پی استفاده کنید، اما به هر پزشکی که مراجعه کنید، شما را در دوره شیردهی از انجام تزریق ژل لب منع می کند.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *