آنچه در این مقاله میخوانید :

درمان افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس

درمان افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس

یکی از عوارض و مشکلاتی که بعد از بوتاکس برای افراد بوجود می آید، افتادگی پلک و ابرو است. این مورد که بسیار محدود و نادر می باشد به نام پتوز ( ptosis) نیز شناخته می شود. متاسفانه افتادگی بعد از بوتاکس فرم چشم فرد را دچار تغییر زیادی می کند و افرادی که به چنین مشکلی دچار می شوند، نیاز به انجام درمان و برطرف کردن افتادگی دارند. عدم تخصص پزشک، تزریق یک باره بوتاکس به مقدار زیاد، عدم تزریق اصولی، مشکل در مواد تزریقی و … از جمله مواردی است که در ایجاد پتوز تاثیر گذار هستند. با این حال جای نگرانی وجود ندارد و روش هایی به عنوان درمان افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس ارائه شده است. این روش های درمانی کمک می کند که هم عارضه بوجود آمده برطرف گردد و هم زیبایی و جوان سازی پلک و ابرو انجام شود. در موارد خفیف و زمان هایی که ناشی از جابجایی مواد بوتاکس باشد، بعد از یک هفته خود افتادگی برطرف می گردد.

چه عواملی باعث افتادگی پلک بعد از بوتاکس می‌شود؟

زمانی که بدانیم علت افتادگی پلک چیست و به چه خاطر دچار این عارضه شده ایم، راحت تر می توانیم آن را درمان کنیم. از جمله دلایل معمول در زمینه افتادگی پلک بعد از بوتاکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توانایی و تخصص بالای فرد تزریق کننده: در چنین مواردی نواحی تزریق به درستی انتخاب نمی شود و فرد غیر متخصص عامل ایجاد عارضه افتادگی می گردد.
  • جابجایی و حرکت ماده بوتاکس : فشارهای ناگهانی، تغییرات دمایی زیاد، عدم توانایی ماهیچه های پلک و … سبب می شود که ماده بوتاکس حرکت کند و باعث افتادگی پلک و ابرو شود.
  • تزریق بوتاکس در عمق نامناسب : زمانی که عمق تزریق بالاتر یا پایین تر باشد، عارضه هایی مانند افتادگی بوجود می آید. بوتاکس تزریق شده در این موارد عضلات دیگر را درگیر می کند و فلجی عضلات با افتادگی پلک و ابرو همراه می شود.
  • مواد بوتاکس نا معتبر و غیر استاندارد : حتما در انتخاب بوتاکس بیشترین وسواس را به خرج بدهید. ماده ای که قرار است کنار بافت بدن شما قرار بگیرد و همراه پوست شما باشد. در صورت استفاده از مواد بوتاکس نا معتبر، این امکان وجود دارد که عارضه هایی مانند افتادگی در انتظار شما باشد.
  • تزریق واحد زیادی از ماده بوتاکس در یک مرحله : متخصص باید به این نکته توجه داشته باشد که برای فرآیند تزریق در هر مرحله نباید بیش از یک مقدار خاص بوتاکس تزریق شود و اگر ناحیه ای نیاز به بوتاکس بیشتری دارد باید با فاصله های زمانی مناسب این کار انجام شود.

درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس

درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس

ابتدا با بیان اینکه افتادگی بعد از بوتاکس ماندگار و دائمی نیست خیال شما را از بابت آن راحت کنیم. حال برای اینکه در زمان کمتری بتوانید آن را برطرف کنید، راه های مختلفی وجود دارد. معمولا عارضه پتوز بین یک تا چند هفته با شما همراه خواهد بود و با کاهش حجم ماده بوتاکس، آن نیز برطرف می گردد.

اگر میزان افتادگی بسیار زیاد است و برای شما آزار دهنده می باشد باید سریعا به متخصص خود مراجعه کنید. معمولا در موارد معمول، متخصص قطره چشم را به عنوان درمان برای شما تجویز می کند. البته توصیه می کنیم که تحت هیچ شرایطی به درمان های خودسرانه اقدام نکنید.

مورد بعدی تخلیه مایع بوتاکس می باشد که برخی از پزشکان آن را انجام می دهند. البته این در شرایطی است که خطری برای چشم، پلک و ابرو وجود نداشته باشد.

توصیه میشود اگر از عرق کردن خسته شدید این مقاله را بخوانید :تزریق بوتاکس زیر بغل

پیشگیری از افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس

اگر هیچ کدام از دلایلی که برای افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس بیان شد، اتفاق نیافتد، شما با عارضه پتوز روبرو نخواهید شد. پس بهتر است از رخ دادن آن دلایل پیشگیری کنیم. انتخاب کلینیک معتبر و تخصص با تجربه و توانا کمک می کند که فرآیند تزریق به صورت استاندارد انجام شود و همچنین حجم تزریق و کیفیت ماده بوتاکس نیز کاملا در کنترل و تایید شده باشد.

مورد بعدی مراقبت های بعد از تزریق توسط خود فرد است. شما بعد از تزریق نباید در محیط های خیلی گرم قرار بگیرید و بهتر است در 24 ساعت تا 48 ساعت اولیه بعد از تزریق درون سونا، جکوزی، استخر نروید و اگر نیاز به دوش گرفتن دارید با آب ولرم و به صورت کوتاه دوش بگیرید. دماهای بالا به حرکت مواد بوتاکس در زیر پوست کمک می کند و باعث تجمع آنها در نواحی حساس می شود.

درصورت اینکه دارای بیماری خاصی هستید، دوران درمان طی می کنید و یا حامله هستید بهتر است تزریق بوتاکس انجام ندهید تا بخاطر شرایط بدنی دچار عارضه های آن  نشوید. چرا که افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس نیز از این عوارض می باشند.

سوابق پزشکی، دوره های درمانی و داروهایی که مصرف می کردید یا هنوز مصرف می کنید را در جلسه معاینه قبل از تزریق بوتاکس، به اطلاع پزشک برسانید.

همچنین بخوانید : مراقبت های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

علائم افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس

علائم افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس

با توجه به نشانه هایی می توانیم بفهمیم که امکان ابتلا به افتادگی ابرو و پلک برای ما وجود دارد و قبل از رخ دادن آن، مراقبت هایی را شروع کنیم تا جایی که شدت آن را کاهش دهیم. برخی از این علائم را مرور می کنیم :

  • ایجاد سنگینی در ابرو و پلک : شما در طول روز احساس می کنید که پلک تان سنگین شده و در حال بسته شدن است.
  • باز کردن کامل چشم برایتان سخت می شود. گاهی احساس می کنید که به خوبی نمی توانید ببینید و بینایی شما تحت تاثیر قرار می گیرد.
  • ناخواسته دستتان را به ابرو و پلکتان می کشید و آن را ماساژ می دهید.
  • از مقداری به بعد، در آینه نیز می توانید افتادگی را مشاهده کنید.

با ایجاد چنین عواملی باید فرآیند درمان و مراقبت را آغاز کنید.

افتادگی ابرو و پلک بعد از بوتاکس چه مدت باقی می ماند؟

این افتادگی چون ناشی از مایع بوتاکس و اثر بی حسی و فلج کنندگی آن می باشد، همیشگی و دائمی نیست. در واقع بعد از چند هفته به طور کامل برطرف می گردد. اما در طول این چند هفته ممکن است میزان افتادگی شدید باشد و برای بینایی و ظاهر فرد ایجاد مشکل نماید.

اگر قرار باشد بوتاکس تزریق شده به پیشانی، بین ابروها، گوشه های چشم و … با عارضه افتادگی پلک و ابرو همراه باشند، بعد از یک هفته خود را نشان می دهد. چرا که در این مدت تاثیر بی حسی بر روی عضلات اتفاق افتاده است و اگر قرار به جابجایی بوتاکس یا مشکلات تزریقی باشد، باید اثرات آن را مشاهده کنید. معمول ترین و رایج ترین بازه زمانی که برای افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس بیان می شود، چیزی در حدود یک تا یک و نیم ماه است.

همچنین بخوانید : ماندگاری بوتاکس چقدر است؟ عوامل موثر بر دوام بوتاکس

چطور درمان افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس را تسریع کنیم؟

با رعایت چند نکته و توجه به یکسری مراقبت ها می توانیم کمک کنیم که زودتر اثر افتادگی از بین برود. این موارد عبارتند از:

  • ماساژ پلک و ابرو : با انجام ماساژ های اصولی توسط انگشتان یا وسایل تخصصی در این زمینه، می توانید دوران فلجی عضلات این ناحیه را کاهش دهید و زودتر عصب های حرکتی آن را فعال کنید.
  • قطره چشمی : همانطور که گفتیم برای درمان پتوز از قطره استفاده می شود که باید متخصص با توجه به شرایط شما نوع آن و شرایط مصرف آن را تجویز کند.
  • اگر افتادگی مربوط به حجم زیاد بوتاکس تزریقی باشد، باید متخصص آن را برطرف نماید یا دوره درمان طولانی تری را بگذرانید.

درمان خانگی افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس

درمان خانگی افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس

تبلیغات زیادی در فضای مجازی و صفحات وب در این زمینه انجام می شود. اما باید گفت که ماده درمانی به عنوان درمان خانگی برای افتادگی پلک و ابرو وجود ندارد. در مورد درمان خانگی، بهترین مورد صبور بودن است تا تاثیرات بوتاکس کاهش پیدا کند و عضلات به فعالیت قبلی خود بازگردند. البته ماساژ دادن به عنوان یک روش کمکی در تحریک کرد اعصاب بسیار کمک می کند و می توانید در محیط خانه یا کار آن را انجام بدهید.

افتادگی پلک و ابرو بعد از بوتاکس برای همه افراد اتفاق می افتد؟

همانطور که در شروع مطلب بیان کردیم، این یک عارضه نادر و محدود است و برای همه اتفاق نمی افتد. در موارد محدود ما با چنین مشکلی روبرو می شویم که ناشی از دلایل بیان شده می باشد. بنابر این اگر همه چیز تحت شرایط استاندارد انجام شود، بسیار بسیار محدود افتادگی پلک و ابرو اتفاق می افتد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

6 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    من پیشانی و دور چشممو بوتاکس کردم و یه هفته بعد ترمیم ابرو راستم افتادگی پیدا کرده میشه دوباره ب اتزریق بوتاکس درستش کرد؟

    1. سلام وقت بخیر
      بعد از دو هفته باید برای ترمیم بوتاکس مراجعه نمایید تا بالانس عضلات چک شود و ترمیم، صورت گیرد.

  2. سلام خسته نباشید.
    برای درمان افتادگی پلک چه کارهایی باید انجام داد؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای درمان افتادگی پلک می توانید از هایفو و آر اف فرکشنال استفاده کنید.

  3. سلام خسته نباشید
    2 هفته بعد از تزریق بوتاکس افتادگی پلک و احساس فشار در چشم دارم. باید چه کاری انجام دهم؟

    1. سلام وقت بخیر
      در حالت کلی 2 ماه طول می کشد تا اثرات بوتاکس از بین برود. اما برای از بین بردن سریع تر افتادگی پلک انجام کارهایی مانند گرما دادن با حوله گرم، هایفو و RF توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *