آنچه در این مقاله میخوانید :

تفاوت تزریق ژل با چربی

با افزایش سن، پوست انسان دچار تغییراتی چون ایجاد چین و چروک و افتادگی می شود‌. هنگامی که کلاژن سازی و الاستین بدن کاهش یابد سبب می شود تا حجم چربی در قسمت های مختلف بدن کم شود. چروک های ایجاد شده دور چشم، پیشانی و کنار لب می تواند بسیار آزاردهنده باشد. از بین بردن و ترمیم این چین و چروک ها به روش های گوناگونی همچون تزریق چربی و ژل صورت می گیرد. در این مقاله سعی داریم راجب تفاوت تزریق ژل با چربی صحبت کنیم.

تزریق چربی

از موثرترین روش های جوانسازی پوست تزریق چربی است. تزریق چربی در پر کردن حفره های صورت، فرورفتگی گونه ها و تصحیح فرم لب ها می تواند بسیار تاثیرگذار و موثر باشد و طی ده سال اخیر بسیار باب شده و مورد استفاد قرار می گیرد.

در روش پیوند چربی از بافت بدن خود فرد برداشته و به ناحیه های مورد نظر در زیر پوست تزریق می شود. چربی گرفته شده از بدن ابتدا فرآوری شده و از خون و مواد بی حس کننده جدا می گردد. چربی فرآوری شده داخل سرنگ ها ریخته شده و به زیر پوست تزریق می شود. سلول های چربی بسیار حساس بوده و طی این مراحل برداشت، فرآوری و تزریق باید بسیار دقیق بود تا نتیجه دلخواه و مطلوبی حاصل شود.

تزریق ژل

از روش های دیگر جوانسازی پوست تزریق ژل یا فیلر است که از مواد و ترکیبات مختلفی تشکیل شده است. این مواد به بخش های مختلف پوست تزریق می شود و اثری مشابه تزریق چربی دارد اما تفاوت تزریق ژل با چربی نیز بسیار است. تزریق ژل روشی امن و سریع برای جوانسازی پوست است که از کیفیت خوبی برخوردار می باشد. ژل ها از مواد گوناگونی مانند مواد موجود در بدن انسان و جانداران دیگر و برخی مواد مصنوعی تولید می شود.

ژل ها از نظر ماندگاری و اجزای تشکیل دهنده میتوان به دو دسته ژل های دائم و ژل های موقت تقسیم کرد.

  • ژل های دائم یا غیر قابل جذب عوارض جانبی و خطرات بسیاری دارند. ایمنی پایین آن ها باعث شده که فقط یک مورد ژل مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار بگیرد.
  • ژل های موقت گرچه جذب می شوند و مدت زمان نتایج شان مدت کوتاه تری باقی می مانند اما از ایمنی بالاتری برخوردارند.

از فیلرها برای حجم دهی، رفع چین و چروک ها، حجم دهی به صورت، جوانسازی دست ها و زیبایی بینی استفاده می شود. این روش بعد از بوتاکس محبوب ترین و فراگیرترین روش جوانسازی پوست است.

تفاوت تزریق ژل با چربی چیست؟

تفاوت تزریق ژل با چربی

  • ماندگاری :

تزریق چربی ماندگاری بیشتر نسبت به ژل ها و فیلرها دارد. از آن جایی که چربی تزریق شده به پوست از بدن خود فرد به دست آمده است سازگاری و ماندگاری بالاتری دارد.

  • انعطاف پذیری :

انعطاف پذیری بالای چربی ها سبب ایجاد ایمنی بیشتر و تزریق راحت آن به هرجایی از صورت می شود. چربی حتی می تواند جایگزینی مناسب به جای بوتاکس باشد. اما گاهی پزشک تشخیص می دهد که تزریق بوتاکس و چربی با هم صورت بگیرد.

  • مقدار دوز تزریقی :

از دیگر تفاوت های تزریق ژل با چربی در مقدار تزریق آن ها است. از آن جایی که چربی از بدن خود فرد گرفته می شود تا مقدار ۵۵۰ cc نیز می توان از آن استفاده کرد اما در تزریق ژل ها اگر از مقدار زیادی ژل استفاده کنیم ممکن است بر اثر فشارهای خارجی جا به جا شود و ناهمواری های نامطلوبی را ایجاد کند.

اما در پیوند چربی چون سلول های مورد تزریق زنده هستند هنگامی که به ناحیه ای تزریق می شوند پیوندی ایجاد می کنند. عروق و بافت های بدن سلول های تزریق شده را احاطه می کنند و طی مرور زمان جزئی از چربی طبیعی همان منطقه خواهند شد‌.

معایب تزریق چربی نیز این است که بعضی از چربی های تزریق شده می تواند دوباره به بدن جذب شود. به این دلیل بعضا بیشتر از یک بار تزریق اتفاق می افتد. اما اگر تزریق درست و ماهرانه صورت بگیرد تا چندین سال نیاز به تزریق دوباره نیست.

  • هزینه :

هزینه تزریق چربی نسبت به ژل های ترکیبی بسیار بیشتر بوده به این دلیل که فرآیند این عمل پیچیده تر است. اما اگر طولانی مدت در نظر گرفته شوند این روش مقرون به صرفه تر است زیرا که نتیجه با دوام تری دارد.

  • زمان مشاهده نتایج :

مشاهده نتایج کامل تزریق چربی به دلیل تورم تا چندین هفته امکان پذیر نمی باشد.

  • آمادگی پیش از تزریق :

از دیگر تفاوت تزریق ژل با چربی این است که برخلاف چربی، ژل های صورت نیاز به آمادگی پیش از تزریق ندارند.

آمادگی قبل از تزریق چربی

  • جای زخم و التهابات :

زخم های بعد از عمل های زیبایی نیز از مواردی است که برای افراد اهمیت دارد. هیچ جای زخمی از عمل تزریق ژل بر جای نمی ماند. گرچه جای زخم پیوند چربی نیز بسیار کوچک می باشد اما تفاوت تزریق ژل با چربی در این مورد نیز مشهود و قابل بررسی می باشد.

یکی دیگر از تفاوت های تزریق ژل با چربی ورم و التهاب بعد از تزریق است. در تزریق ژل این التهاب میزان قابل توجهی پایین تر از پیوند چربی است و معمولا ادامه دار نیست.

  • دوره نقاهت :

بعد از تزریق ژل های صورت تقریبا دوره ی نقاهتی وجود ندارد و بیمار می تواند به راحتی و در زودترین زمان ممکن به زندگی عادی خود باز گردد و این مورد نیز جزو تفاوت تزریق ژل با چربی می باشد.

  • عوارض :

بعد از تزریق ژل ممکن است که کبودی یا خون مردگی ای در محل تزریق ایجاد شود که معمولا پس از گذشتن یک هفته رفع می شود. تفاوت تزریق ژل با چربی در این مورد نیز نمود می کند زیرا که پس از پیوند چربی معمولا چنین عوارضی وجود ندارد.

اگرچه ژل های صورت روش درمانی ایمنی تلقی می شوند اما تزریق یک ماده خارجی به بدن می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون عکس العمل آلرژیک بدن و یا عوارض جانبی دیگری شود. این مشکلات با انتخاب پزشکی ماهر و روش درمان صحیح قابل حل می باشند.

دیگر تفاوت تزریق ژل با چربی در این مورد نیز نمود پیدا می کند. از آنجا که چربی از بدن خود فرد گرفته می شود عوارض جانبی و واکنش های بدن را به حداقل می رساند. مواردی گزارش شده که بیمار پس از تزریق ژل دچار تغییر رنگ پوست در ناحیه تزریق شده که درمان آن چندین ماه به طول می انجامد. در موارد نادری نیز افراد به دلیل تزریق نادرست در ناحیه تزریق دچار فلج عصب یا مرگ سلول های پوستی شدند.

کدام برای ما بهتر است؟

در مطالب بالا ما تمام تفاوت های تزریق ژل با چربی را به طور کامل و شفاف برای شما شرح دادیم. در یک مقایسه کلی می توان فهمید که پیوند چربی گزینه مناسب تری برای درمان چین و چروک و افتادگی پوست است. استفاده از مواد سازگار با بدن، هزینه های کمتر در طولانی مدت، دوران نقاهت کوتاه و دیگر تفاوت های تزریق ژل با چربی که مطرح شد، پیوند چربی را انتخاب برتر جلوه می دهد اما در هر حال انتخاب نهایی با خود افراد است و با سنجیدن مزایا و معایب و تفاوت های این دو مورد قطعا بهترین تصمیم را که با شرایطشان سازگار است را خواهند گرفت.

سوالات متداول

1- ماندگاری تزریق چربی به صورت چقدر است؟

تزریق چربی روشی طبیعی است که دارای بیشترین طول عمر در بین روش های مشابه می باشد. در این روش از آن نواحی بدن که چربی بیشتری دارد چربی گرفته و به قسمت های مورد نظر تزریق می شود.

2- آیا با روش تزریق چربی میتوان برجسته سازی لب ها را انجام داد؟

برای فرم بهتر لب و افزایش حجم آن می توان از این روش استفاده کرد. پیوند چربی برای لب روشی سرپایی است که تهاجم کمی دارد. در این روش نیازی به بیهوشی نیست و با بی حسی موضعی قابل انجام است.

3- نکاتی که قبل از تزریق ژل باید رعایت کنیم؟

قبل از این تزریق نیاز به انجام مراقبت خاصی نیست، فقط بهتر است که مصرف چای سبز کمتر شود و داروهایی مانند آسپرین مصرف نشود.

4- ماندگاری تزریق ژل چه مدت است؟

آثار این تزریق معمولا بین 4 تا 8 ماه است. در بعضی نواحی مانند لب ها نیاز است تا جلسات ترمیم بعد از 4 ماه آغاز شوند. با این حال برخی نواحی دیگر، برای حفظ آثار ترمیم بعد از گذشت 8 ماه یک جلسه ترمیم کافی است.

5- آیا تزریق ژل ضرری به دنبال دارد؟

بسیار مهم است که تزریق در مراکز بهداشتی و زیر نظر پزشکی ماهر و کار درست صورت بگیرد تا مشکل و عوارضی را به دنبال نداشته باشد.

6- تزریق ژل در چه نقاطی از صورت خطرناک است؟

بارها گفته شد که اگر تزریق ژل به درستی انجام شود خطری به دنبال نخواهد داشت اما نقاطی از صورت وجود دارند که به هیچ وجه نباید تزریق در آن ها صورت بگیرد. این نقاط شامل: ناحیه بین دو ابرو و بالای بینی، شیارهای میان بینی و لب، بینی، ناحیه گودی زیر چشم و شقیقه جاهایی هستند که نباید تزریق در آن ها صورت بگیرد.

همچنین بخوانید : انواع مدل های تزریق ژل به لب

کلام آخر

قطعا بهترین مشخصه برای انتخاب یک روش در درمان چین و چروک و افتادگی صورت روشی است که موثرتر باشد. در مطالب بالا ما سعی کردیم تمام تفاوت های تزریق ژل با چربی را توضیح دهیم. هنگامی که یک عمل زیبایی نتایج مطلوب تری را نسبت به دیگری به فرد می دهد قطعا انتخاب مناسب تری خواهد بود.

هر دو روشی که در بالا مطرح شد اگر به درستی انجام شوند نتایج قابل قبولی خواهند داشت. پیوند چربی ماندگاری بیشتری داشته و به خوبی میتواند حجم از دست رفته صورت را جبران کند. تزریق ژل نیز عمل بسیار دقیقی بوده و در برطرف کردن خط ها و چین و چروک صورت بسیار موفق عمل می کند. در نتیجه ترکیب این دو روش و انجام هم زمان آن ها می تواند تمامی خواسته های افراد را برآورده کند.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *