آنچه در این مقاله میخوانید :

بهترین سن برای تزریق چربی چه سنی است ؟

بهترین سن برای تزریق چربی چه زمانی است ؟

دستیابی به بالاترین نتیجه و کیفیت از یک روش جوان سازی و زیبایی، زمانی بدست می آید که در بهترین شرایط ممکن انجام شود. این شرایط می تواند به سلامتی فرد، شرایط زندگی و محیطی، رژیم غذایی، سن و .. بستگی داشته باشد. در میان اینها سن یکی از مهمترین عوامل برای رسیدن به بهترین نتیجه است. زمانی که شما درخواست تزریق چربی را دارید، باید بدانید که شرایط زمینه آن در شما فراهم است یا نه. اما برای خیلی از افراد این سوال وجود دارد که سن مناسب برای تزریق چربی چه زمانی است؟ و اگر سن ما خارج از محدوده تعریف شده برای بهترین سن باشد، آیا دیگر نمی توانیم تزریق چربی را انجام دهیم؟ در این مطلب به این سوالات خواهیم پرداخت و همچنین تاثیر گذاری دوره های سنی مختلف بر روی نتایج تزریق چربی را با هم بررسی می کنیم.

تزریق چربی چیست ؟

این روش زیبایی با خطر و عوارض بسیار کم و محدود، در زمینه از بین بردن چین و چروک، جوان سازی پوست، فرم دهی صورت( تقارن سازی)، افزایش حجم اندام، برطرف کردن تیرگی در نواحی مختلف بدن مانند اطراف چشم، زاویه سازی صورت، برطرف کردن نواقص و … استفاده می شود.

ویژگی مهم در مورد تزریق چربی، عدم تزریق مواد و فیلرهای خارجی است. در اینجا متخصص از یک ناحیه مشخص که دارای چربی است، مقدار واحد چربی مورد نیاز را خارج می کند و در محل مورد نظر تزریق می کند. از این رو چربی تزریق شده با بافت بدن به خوبی واکنش نشان داده و در محل درمان ثابت می گردد.

این تعریف اولیه به ما نشان می دهد که تزریق چربی برای همه نیاز نیست و در هر سنی ممکن است احتیاجی به آن وجود نداشته باشد. پس باید ببینیم در شرایط سنی که به آن نیاز پیدا می کنیم، امکان انجام آن وجود دارد؟

همچنین بخوانید : درمان تیرگی زیر چشم

بازه سنی مناسب برای انجام تزریق چربی

بازه سنی مناسب برای انجام تزریق چربی

کمترین سن برای تزریق چربی، سنی تعریف می گردد که فرد از نظر جسمی به بلوغ کامل رسیده باشد. به این شکل که تغییرات کلی در مورد فرم صورت و هیکل او شکل گرفته باشد. این تغییرات مربوط به دوران رشد برای همه افراد در یک سن خاص اتفاق نمی افتد اما به طور کلی بعد از 18 سالگی میزان تغییرات بسیار کند و آهسته می گردد. به همین خاطر شروع اولیه سن تزریق چربی را 18 سال بیان کرده اند که توصیه می شود در سنین کمتر از 18 سال به هیچ وجه درخواست تزریق چربی نداشته باشید و برای انجام آن اقدام نکنید.

بالاترین سنی هم که برای انجام تزریق چربی بیان می گردد، 70 سال است. چرا که از این سن به بعد میزان افتادگی و شل شدن پوست به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد. از طرفی حجم چربی موجود در بدن کاهش یافته و دیگر امکان ترمیم و اثر گذاری برای آن وجود نخواهد داشت. در موارد محدودی بعد از هفتاد سالگی نیز بنابر تشخیص متخصص تزریق چربی انجام می شود اما به مراتب نتایج و بازدهی بسیار پایین تری دارد.

چرا در سنین پایین اثر گذاری تزریق چربی کم است؟

برخی عوامل باعث می شود که اگر شما در سنین کم، تزریق چربی را انجام دهید، تاثیرگذاری و ماندگاری آن بسیار پایین باشد، از جمله اینکه در دوران بلوغ و زمان های نزدیک بعد از آن، عدم ثبات وزنی برای فرد وجود دارد. این تغییر وزن که می تواند شامل افزایش یا کاهش وزن باشد، موجب می گردد فرم چربی تزریق شده تغییر کند. در نتیجه اثر دلخواه آن دیگر ماندگار نباشد.

مورد بعدی مسئله تغییرات هورمونی است که در جوانی وجود دارد. این تغییرات نه تنها نتایج تزریق چربی را محدود می کنند که در برخی موارد میزان عوارض آن را تشدید می نمایند و ممکن است برای فرد مشکلاتی بوجود بیاید.

همچنین بخوانید : سن مناسب مزوتراپی مو

بهترین شرایط برای تزریق چربی

اگر بخواهیم به بالاترین سطح انتظار از تزریق چربی دست پیدا کنیم بهتر است یک سری شرایط حداقلی را که شامل موارد زیر می شود، رعایت کنیم:

  • قرار گیری در بازه سنی مناسب و داشتن حداقل 18 سال سن
  • داشتن بانک چربی مناسب با حجم مورد نظر برای تزریق در نواحی مانند ران، پهلو، شکم و …
  • برخورداری از سلامت کامل جسمی و روحی و عدم مصرف دارو
  • به مواد مخدر و مشروبات الکلی اعتیادی وجود نداشته باشد.
  • دچار بیماری خاصی که نیاز به انجام درمان های تخصصی است، نباشد.
  • خانم ها در دوران شیردهی و بارداری نباشند.
  • شرایط محیط کار و زندگی مستعد انجام تزریق باشد و متخصص آن را تایید کند.

در نهایت زمانی که شما برای معاینه اولیه و انجام مشاوره به متخصص مراجعه کنید، با بررسی تمام جوانب، به شما خواهد گفت که در شرایط ایده آل و مناسبی برای تزریق چربی قرار دارید یا خیر؟

آیا امکان تزریق چربی در هر سنی وجود دارد؟

آیا امکان تزریق چربی در هر سنی وجود دارد؟

با توجه به مواردی که با هم مرور کردیم و شرایط زمینه ای که مطرح شد، محدودیت خاصی در مورد سن افراد برای تزریق چربی وجود ندارد. تنها مساله ای که اهمیت دارد عدم دستیابی به بهترین نتیجه ممکن در زمان انجام تزریق چربی است. اگر قرار باشد نتیجه بالایی ایجاد نشود چرا هزینه و زمان بابت آن انجام شود؟ به همین خاطر توصیه می شود که معاینات اولیه انجام دهید و شرایط بهینه سنی را که بین 18 تا 70 سال است را به درستی رعایت کنید.

همچنین بخوانید : سن مناسب هایفوتراپی

تاثیرات تزریق چربی در سنین مختلف

هرچه سن به مرز بالایی در نظر گرفته شده بیشتر نزدیک شود، میزان نتایج بدست آمده از تزریق چربی نیز کمتر می شود. چرا که با افزایش سن به سمت هفتاد سالگی افتادگی و شل شدن پوست بیشتر و بیشتر می شود. و قدرت نگهداری چربی تزریق شده کمتر می گردد.

پزشکان و متخصصان شرایط مختلفی را برای ایجاد رضایت نهایی از تزریق در نظر می گیرند، ولی در مواردی که همه شرایط یکسان باشد و فقط سن فرد مطرح شود، با توجه به تغییراتی که سیستم بدن در بازه های مختلف دارد، بهترین محدوده سنی را بین 20 تا 45 سال در نظر می گیرند. در این محدوده تمام شرایط فراهم است که یک تزریق عالی چه در زمینه جوان سازی پوست و چه در زمینه حجم دهی انجام دهید.

آیا در سنین بالا هم می توان تزریق چربی را انجام داد ؟

همانطور که گفته شد در مورد افرادی که میان سالی را رد کرده اند و وارد دهه 5 و 6 زندگی شده اند نیز، امکان تزریق چربی وجود دارد و نگرانی در مورد آن نیست. این افراد باید در این زمینه بسیار با حوصله تر برخورد کنند و شرایط درمانی خود را به طور کامل طی کنند. در سنین بالا میزان از دست دادن چربی بسیار زیاد است و همین موضوع باعث می شود سطح رضایت کاهش یابد. از طرفی هدر رفت کلاژن و شل شدن پوست نیز بالا می باشد. این عوامل سبب چین و چروک زیاد بر روی پوست می گردد که در سنین بالا هم به مقدار قابل توجهی می توان آنها را با تزریق چربی درمان کرد.

اما در سنین بالاتر از هفتاد نتایج تزریق بسیار کوتاه مدت و کم اثر است به طوری که پزشکان استفاده از این روش را توصیه نمی کنند.

در سنین بالای هفتاد تزریق چربی چه مشکلاتی را بوجود می آورد؟

در سنین بالای هفتاد تزریق چربی چه مشکلاتی را بوجود می آورد؟

علاوه بر اینکه بازدهی مناسبی در این سن صورت نمی گیرد و فرد نتیجه دلخواه خود را دریافت نمی کند، مشکلاتی از قبیل عدم بهبود زخم ها در زمان مناسب، عدم جبران چربی تخلیه شده از بانک های چربی، عدم جذب چربی توسط بافت محل تزریق و … نیز وجود دارد. حتی ممکن است نواحی که از آنها چربی استخراج می شود به صورت توخالی باقی بمانند و چربی ها آن را پر نکنند یا اینکه سطح پوست تیره و کبود شود.

عدم بهبود سریع زخم ها در این سن نیز مشکل دیگری است که وجود دارد. این مساله در برخی موارد ممکن است با عفونت همراه شود و عوارض جانبی زیادی را برای فرد ایجاد نماید.

در سنین بالا عدم سلامتی استاندارد جسم فرد نیز مطرح است. یکی از شرایط اولیه برای تزریق چربی، سلامتی جسمی بود که در سنین بالا اکثرا دچار بیماری های جانبی و زمینه ای هستند و اینها مانع انجام تزریق چربی می گردد.

سن مناسب تزریق چربی به اندام های مختلف بدن

یکی از عوامل تاثیر گذار در تعیین سن مناسب برای تزریق چربی، محل تزریق است. چند ناحیه کلی جز پر طرفدار ترین موارد برای تزریق چربی می باشند که شامل صورت، دست ها، سینه ها و باسن می باشد.

  • سن مناسب برای تزریق چربی به صورت : برای تزریق چربی به صورت توصیه می شود که در اوایل جوانی آن را انجام ندهید، چرا که باعث کش آمدن پوست می شود و در ادامه تاثیرات منفی آن بیشتر خواهد بود. در این مورد سنین بالای 30 سال توصیه می شود.
  • سن مناسب برای تزریق چربی به دست ها : در مورد دستها بیشتر افرادی با سن بالا تزریق چربی را درخواست می کنند و برای این محدوده سنی نیز باید انجام شود. افرادی که بالای 40 سال تا 70 سال می باشند.
  • سن مناسب برای تزریق چربی به سینه ها: برای ایجاد تقارن و یا افزایش حجم استفاده می شود و امکان تزریق چربی برای سنین 18 سال به بالا وجود دارد.
  • سن مناسب برای تزریق چربی به باسن : این مورد بهتر است در زمانی انجام شود که تغییرات جسمی فرد به طور کامل شکل گرفته است و رشد او پایان یافته است. اگر نمی خواهید برنامه کاهش وزن یا افزایش وزن داشته باشید، از سنین بالای 20 سال می توانید برای تزریق چربی اقدام کنید.
دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *