آنچه در این مقاله میخوانید :

راه های درمان تیرگی زیر چشم چیست؟

هنگام ابتلا به تیرگی زیر چشم، حلقه‌ های زیر چشم به رنگ‌ های کبود یا بنفشی دیده می‌ شوند که زیر پلک ‌های پایین نمایانند. بیشتر مواقع، تیرگی زیر چشم اتفاق می‌افتد که در برخی افراد به صورت موقت و کوتاه مدت بوده و معمولاً آن را ناشی از کم خوابی یا خستگی می ‌دانند در حالی که افرادی هم هستند که بیشتر اوقات این تیرگی را پای چشم ‌های خود دارند، حتی اگر خسته نبوده و شب خوب خوابیده باشند.

شاید شما هم جزء افرادی هستید که دچار این عارضه چه به صورت دائمی، چه موقت شده باشید و روش هایی را برای درمان آن به کار گرفته باشید که موثر نبوده اند. به هر حال درمان تیرگی زیر چشم ممکن است مقداری زمان بر یا مشکل باشد و برای رفع آن نیاز داشته باشید تا به کلینیک های زیبایی مراجعه کنید.

علت سیاهی دور چشم

علت و درمان تیرگی زیر چشم

علت اصلی اینکه تیرگی زیر چشم ها به وجود می‌آید این است که پوست این قسمت نسبت به بقیه نقاط صورت نازک تر و حساس تر است و میزان کلاژن کمتری دارد به گونه ایی که به گفته پزشکان این پوست پنج برابر نازک ‌تر از پوست سایر قسمت‌های صورت و حتی ده برابر نازک ‌تر از پوست دیگر قسمت‌های بدن است. این موارد باعث شده تا سایه‌ رگ ‌های خونی زیر پوست این قسمت، نمایان شوند و ظاهری تیره تر به آن بدهند. با این حال دلایل متعدد دیگری هستند که این تیرگی را تشدید کرده و باعث نمایان شدن بیشتر آن می شوند. دلایلی مانند:

  1. خستگی ناشی از کار زیاد یا کم خوابی: کم خوابی شادابی پوست را کم کرده و باعث رنگ پریدگی پوست می شود که خود باعث نمایان شدن رگ های خونی زیر آن است. این نوع تیرگی‌ زیر چشم که به دلیل خستگی به وجود می آید، به هیچ وجه جای نگرانی ندارد و مراقبت های پزشکی خاصی برای آن لازم نیست چونکه تنها عامل آن خستگی است و با داشتن استراحت کافی، چشم فرصت دارد به حالت طبیعی خود برگردد و در این صورت عوارض خستگی نیز مانند تیرگی دور چشم از بین خواهد رفت.

در صورتی که خستگی بیش از حد شما ناشی از خواب کم برای مدت کوتاه یا یک شب است، فقط با چند ساعت خوابیدن خوب رنگ تیره حلقه چشم شما به حالت قبلی خود باز می‌گردد اما در صورتی که دچار کم‌ خوابی و بی‌ خوابی شدید هستید، پوست شما خسته شده و به همین دلیل بافت‌ های پوستی تان تیره ‌تر به نظر می‌ آیند و رگ ‌های خونی زیر پوست چشم نمایان می ‌شوند.

  1. افزایش سن: پوست زیر چشم انسان بسیار لطیف و نازک است و میزان چربی و کلاژن کمی دارد در نتیجه با افزایش سن پوست این ناحیه حتی نازک تر و سست تر هم می‌شود چرا که چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ حالت کشسانی پوست کاهش یافته و بعد از آن رگ‌های خونی تیره زیر پوست نمایان می شوند و در نتیجه ناحیه زیر چشم‌ های شما را تیره تر می‌ کنند.
  2. رژیم غذایی نامناسب: رژیم غذایی بد هم می تواند عامل دیگری برای ایجاد سیاهی زیر چشم باشد. نبود میوه و سبزیجات و همچنین کمبود ویتامین D در رژیم غذایی خود می تواند باعث به وجود آمدن سیاهی زیر چشم باشد پس در این راستا رژیم غذایی انتخاب کنید که دارای مقادیر بالای ویتامین D باشد چون باعث درخشان تر شدن پوستتان می شود. همچنین نوشیدن آب کافی در طول روز را فراموش نکنید.

توصیه می شود از خوردن غذاهای آماده و فست فود نیز پرهیز کنید که با داشتن مقادیر فراوانی نمک در ترکیبات خود باعث جذب آب به رگ های خونی زیر چشم ها و ورم کردن آن ها می شود. غذاهایی مانند تن ماهی، تخم مرغ و ماهی و همچنین مکمل های حاوی ویتامین D را در رژیم خود قرار دهید و برای جلوگیری از تشدید سیاهی زیر چشم از خوردن قهوه پرهیز کنید.

  1. ژنتیک و سابقه خانوادگی در تیرگی زیر چشم: این عارضه می تواند به سابقه خانوادگی تان بستگی داشته باشد و ممکن است ارثی و به دلیل بی نظمی در تجمع و قرارگیری رنگدانه های پوستی باشد که بسته میزان و شدت تیرگی می توانید به کلینیک های زیبایی برای درمان تیرگی زیر چشم مراجعه کرده یا با آرایش اثر آن را خنثی کنید.
  2. نور آفتاب یا صفحه نمایش های الکترونیک: قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدن شما را به تولید بیش از حد رنگدانه هایی که رنگ پوست شما را تعیین می‌ کنند مانند ملانین تحریک می کند و باعث ایجاد رنگدانه در اطراف پوست و بخصوص در پوست زیر چشم شود. همچنین قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش ها مانند گوشی موبایل یا لپ تاپ باعث ایجاد خستگی شدید در چشم، فشار آمدن به آن و ورم کردن عروق خونی پوست زیر چشم شود.

راه های درمان سیاهی زیر چشم و معایب و مزایای آن

تیرگی زیر چشم عموماً بیماری به حساب نمی آید و نگران کننده نیست اما در زیبایی افراد تاثیر زیادی دارد و معمولاً کسانی که چنین مشکلی دارند به ویژه خانم ها برای رفع آن به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند که روش موثری برای برطرف کردن آن توسط پزشکان متخصص به کار گرفته می شود که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

  • تزریق چربی:

در این روش درمانی معمولاً چربی را در یک محدوده کوچک تزریق می کنند. این روش با بی ‌حسی موضعی انجام می‌شود که نگرانی شما از لحاظ درد کشیدن را رفع می کند. چربی استفاده شده در این روش در بدن خود فرد از مکان هایی که چربی اضافه بوده یا نیازی به بافت چربی ندارند به مقدار کم گرفته شده و به بافت زیر چشم تزریق می شود. چربی که گرفته می شود پیش از استفاده به عنوان فیلر به دقت فرآوری می شود.

روش تزریق چربی زیر چشم دارای دوره بهبود بسیار کوتاهی است و کبودی و تورم طی یک هفته برطرف می‌شوند. توجه داشته باشید که تمام سلول ‌های چربی منتقل شده در این روش زنده نمی ‌مانند پس در ابتدای کار سلول‌ های چربی بیشتر از حد لازم تزریق می گردند تا پس از، از بین رفتن مقداری از آن به حد طبیعی برسد.

مزایا و معایب تزریق چربی: از جمله مزایای مورد توجه این روش کوتاهی دوران بهبودی، طبیعی و کم خطر بودن فرآیند و مواد مورد استفاده و نتیجه سریع پس از تزریق است و از معایب مورد انتظار این فرآیند هم داشتن بافت برداری و جراحی و هم عدم ماندگاری طولانی است که به دلیل طبیعی بودن چربی مورد استفاده و تحلیل دوباره آن در گذر زمان است.

  • تزریق ژل:

تزریق ژل برای درمان تیرگی زیر چشم

تزریق ژل روشی بی‌خطر و بصرفه است جهت درمان سیاهی و حتی گودی زیر چشم ‌ها بدون داشتن نیاز به جراحی. پزشکان از تزریق ژل پر کننده برای پر کردن زیر چشم‌ ها، تورفتگی بین گونه ها و پلک ها استفاده می‌کند که با از بین بردن سایه ‌هایی که باعث ایجاد سیاهی شده‌اند ظاهر تیره زیر چشم ها را بهبود می ‌بخشند و علاوه بر آن، ممکن است با رضایت خودتان، حجم گونه ها را نیز با هدف تکمیل درمان و ایجاد ظاهری جوان تر، افزایش دهد.

همچنین بخوانید : تزریق ژل لب چگونه است؟

مزایا و معایب تزریق ژل: نتایج حاصل شده از تزریق ژل های پر کننده به زیر چشم ماندگاری بالایی داشته و زمانی مابین 6 تا 18 ماه بدون نیاز به ترمیم ماندگار است. این روش به سادگی به شما امکان ترمیم مجدد پس از هر دوره را می دهد و علاوه بر آن تزریق ژل خود باعث تحریک پوست برای تولید کلاژن طبیعی می شود که از جمله مزایای این روش استثنایی است.

از جمله معایب و عوارض جانبی روش تزریق ژل می توان به داشتن مقداری کبودی، تورم و حساسیت به لمس پس از تزریق اشاره کرد که همه آن ها پس از چند روز و نهایتاً تا یک هفته به طور کامل برطرف می ‌شوند. در مواردی شاید پس از تزریق مقداری کبودی در زیر چشم ها نمایان ‌شود که اصلا جای نگرانی نیست و این کبودی هم پس از گذشت چند روز برطرف می شود.

  • کربوکسی تراپی:

کربوکسی تراپی برای درمان تیرگی زیر چشم

یکی دیگر از روش های درمانی مناسب و ثمربخش، کربوکسی تراپی است. این روش درمانی برای افرادی که سیاهی دور چشمشان تبدیل به وضعیتی رفع نشدنی و دائمی شده، روش بسیار کارآمدی است و غالباً فقط برای افرادی است که دارای حلقه های سیاه و تیرگی زیر چشم خود هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

کربوکسی تراپی همانگونه که می توان از نام آن پی برد، بر پایه استفاده از گاز کربن دی اکسید در فرآیند درمانی بوده است و با تزریق انجام می شود که در لیست درمان های غیر جراحی بوده که خود مزیتی خوب به حساب می آید. روش درمانی کربوکسی تراپی به این گونه است که پزشکان سرنگ های محتوی گاز کربن دی اکسید را به محل گودی و کبودی زیر چشم فرو کرده و با تزریق، محتویات داخل سرنگ را به زیر پوست وارد می کنند.

مزایا و معایب کربوکسی تراپی: تجربه نشان داده افرادی که تصمیم گرفته اند از کربوکسی تراپی برای رفع تیرگی زیر چشم خود اقدام کنند بهبودی چشمگیری را در حلقه های سیاه زیر چشم خود تجربه کرده اند و علاوه بر رفع این مشکل پس از گذشت مدتی پوستی شاداب و با انعطاف پذیری بالا را در محل درمان احساس کرده اند.

همچنین این روش با خون رسانی بهتر در نواحی اطراف چشم ها و تحریک کلاژن سازی پوست که خود باعث افزایش سلامت پوست و مهم تر از آن کم تر شدن چین و چروک های اطراف چشم می شود از جمله بهترین روش های درمانی موجود برای رفع تیرگی زیر چشم است. اگر تصور می کنید که تزریق کربن دی اکسید به بدن ضرر دارد باید بدانید که مقادیر بسیار کمی از این گاز به پوست تزریق می گردد که فشار کمی دارد و به هیچ عنوان برای بدن ضرری ندارد.

  • لیزر درمانی:

نور لیزر به طور موثر و خاصی باعث برطرف شدن تیرگی زیر چشم‌ ها و کاهش مقدار رنگدانه های تجمع یافته در زیر پوست چشم ها می‌گردد. انرژی لیزر در این روش درمانی همچنین باعث تحریک کلاژن زایی در زیر پوست و در نتیجه باعث جوانی، شادابی و صاف شدن چین و چروک پوست می شود.

برنامه لیزر درمانی توصیه شده جهت گرفتن نتیجه مطلوب از آن، داشتن پنج جلسه درمانی کامل با فواصل سه هفته ‌ایی است. حتما توصیه می شود پیش از شروع جلسه درمان به فاصله یک ساعت از آن از کرم های بی ‌حس کننده موضعی همانند کرم زایلاپی استفاده شود. شاید پوست شما بلافاصله بعد از لیزر درمانی دچار قرمزی شده ‌باشد، اما قرمزی ناشی از آن پس از چند ساعت به طور کامل برطرف می ‌شود. ناگفته نماند که تحریک کلاژن زایی در این روش چشمگیر است.

  • هایفوتراپی:

هایفوتراپی برای درمان تیرگی زیر چشم

HIFU یا همان هایفوتراپی از دیگر تکنیک های درمانی تیرگی زیر چشم است که با استفاده از آن به کمک امواجی که اولتراسوند نامیده می شوند، پوست را به منظور تولید کلاژن بیشتر تحریک می شود. هایفوتراپی از جمله روش های غیر تهاجمی است که به سادگی و بدون نیاز به عمل جراحی و طولانی شدن فرآیند درمان به صورت کاملاً طبیعی به حل انواع مشکلات اعم از چین و چروک های پوستی، جوان سازی و همچنین رفع تیرگی آن می انجامد.

سخن پایانی

با وجود روش های متنوع کلینیکی برای درمان تیرگی زیر چشم، این عارضه دیگر یک نگرانی برای افراد به حساب نمی آید. گاهاً روش های درمانی طبیعی برای رفع تیرگی پوست نیز اثرگذار بوده و مشکل افراد را حل می کند اما توصیه می شود اگر دچار سیاهی زیر پوست چشم دائمی شده اید و راه کارسازی برای رفع آن پیدا نمی کنید حتما با مراجعه به پزشکان متخصص، با آنها مشورت کرده و یکی از راه های کارآمد برای رفع این مشکل را انتخاب کنید.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *