آنچه در این مقاله میخوانید :

مراقبت های قبل و بعد از تزریق چربی

مراقبت های قبل و بعد از تزریف چربی

یکی از روش های درمانی در زمینه حذف چین و چروک، افزایش حجم، جوان سازی پوست و ….تزریق چربی می باشد. این روش درمانی نیز مانند هر روش دیگری سه مرحله اصلی دارد، آماده سازی قبل از تزریق، فرآیند تزریق و رعایت نکات بعد از تزریق. انجام این سه مرحله با جزییات و دقت بالا کمک می کند که بهترین نتیجه ممکن را در زمینه تزریق چربی دریافت کنیم. مرحله انجام تزریق که بر عهده متخصص است و فرد آنقدر در آن دخیل نیست. اما انجام مراقبت های قبل و بعد از تزریق چربی مهمترین بخشی است که فرد باید به درستی از آن اطلاع داشته باشد و به انجام امور مختلف بپردازد.

نکات مهم قبل از تزریق چربی

از هر لحظه ای که تصمیمی می گیرید برای این روش درمانی اقدام کنید، مرحله اقدامات قبل از تزریق چربی شروع می شود. ابتدایی ترین کار و وظیفه شما، بدست آوردن اطلاعات کافی در زمینه تزریق چربی است. اینکه تزریق چربی برای چه اموری استفاده می شود و هدف من به عنوان یک فرد درخواست کننده تزریق چربی، از انجام این کار چیست ؟

انگیزه تزریق چربی ممکن است بر اثر یک تبلیغ یا دیدن دوست و آشنایی که از این روش استفاده کرده است در فرد ایجاد شود. اما خوب است  مواردی را به درستی اطلاع داشته باشد. که در زیر چند تعریف و کاربرد را ذکر می کنیم :

حالا می توانید ببینید بدن شما در چه قسمت و با چه دلیلی نیاز به تزریق چربی دارد یا ندارد؟

سوال های دیگری که قبل از انجام تزریق چربی باید به آنها جواب داده شود، در زمینه  نگرانی های ناشی از تزریق چربی و نتایج  مربوط به آن می باشد.

از آنجایی که این روش درمانی به صورت غیر تهاجمی انجام می شود و در اجرای آن نیاز به هیچ گونه بی هوشی وجود ندارد. میزان ایمنی بالایی را در میان روش های جوان سازی فراهم می کند. از طرفی بافت تزریق شده به بدن فرد از خود بدن فرد تهیه شده است پس عدم تطبیق پذیری و جذب توسط بافت های محل تزریق و چربی تزریق شده نیز ایجاد نخواهد شد. فرآیند تزریق نیز با سوزن های مخصوص و ریزی انجام می شود که برای فرد مشکلاتی را بوجود نمی آورد.

میزان ماندگاری تحت تاثیر عواملی مانند نوع چربی، شرایط زندگی فرد، سن فرد،  توانایی متخصص و .. می باشد. ماندگاری این روش از سایر روشهای استفاده شده در این حوزه مانند تزریق بوتاکس و تزریق ژل بسیار بیشتر می باشد. برخی نتایج نشان می دهد که در افرادی تزریق چربی دارای ماندگاری طولانی تا اواخر عمر بوده است.

زمان انجام تزریق چربی و همچنین دوره نقاهت بعد بیشتر از اینکه تحت تاثیر فرآیند تزریق باشد، به روش برداشت چربی از بانک های چربی بدن و حجم چربی برداشت شده بستگی دارد. هرچه نیاز به تخلیه چربی بالاتری باشد، هم فرآیند عمل طولانی تر می شود و هم دوره نقاهت بیشتر زمان می برد. در نهایت در بالاترین حالت ها باید زمانی حدود یک هفته تا ده روز را برای آن در نظر بگیرید.

اقدامات مراقبتی قبل از تزریق چربی

اقدامات مراقبتی قبل از تزریق چربی چیست ؟

حالا که می دانیم به چه دلیل و برای چه ناحیه ای از بدن تصمیم  به تزریق چربی داریم و همچنین چه نتایجی را برای چه مدت زمانی از این تزریق بدست خواهیم آورد، باید یک وقت مشاوره از متخصص دریافت کنیم و برای انجام معاینات اولیه و دریافت اطلاعات تخصصی اقدام کنیم. بعد از انجام معاینات و بررسی شرایط جسمی، سنی و عوامل دیگر، به شما گفته می شود که آیا فرد مناسبی در زمینه تزریق چربی هستید یا خیر؟

همچنین بخوانید : بهترین سن برای تزریق چربی چه زمانی است ؟

در صورت تایید متخصص برای انجام تزریق چربی باید مراقبت‌های قبل از تزریق چربی را تا روز اجرای تزریق چربی انجام دهید. از جمله :

  • عدم مصرف دخانیات در بازه یک و نیم ماهه قبل از انجام تزریق چربی. این کار باعث می شود دوره نقاهت فرد کوتاه شود به سرعت بهبود یابد.
  • عدم استفاده از قرص ها، نوشیدنی ها و خوراکی هایی که عامل رقیق کننده خون می باشند. می دانیم آسپیرین ها از جمله این داروها هستند و اگر استفاده شوند میزان خونریزی در فرد زیاد می شود و ترمیم بافت ها به طول می انجامد.
  • یکی از عوامل تاثیر گذار در کوتاه شدن دوره نقاهت و ریکاوری سریع، مصرف آب و مایعات می باشد. بدن افرادی که به مقدار زیادی آب دریافت می کنند سریعا بافت های آسیب دیده را ترمیم می کنند.
  • ارائه اطلاعات کامل در زمینه پرونده پزشکی خود به متخصص. این اطلاعات کمک می کند که هر گونه عامل تداخلی با تزریق چربی بررسی شود و عوارض به کمترین مقدار خود برسند.
  • ارائه اطلاعات جسمی و شرایط روحی به متخصص. ممکن است در دوران خاصی باشید. خانم ها در وضعیت بارداری باشند و .. این موارد نیز باید به متخصص اطلاع رسانی شود.
  • در روز انجام تزریق چربی با همراه به مطب متخصص مراجعه کنید و در 24 ساعت اول بعد از تزریق این همراه باید در کنار شما باشد.

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی چیست ؟

زمانی که فرآیند تزریق را انجام دادید برای کاهش عوارض جانبی آن و همچنین رسیدن به بهترین نتایج در بالاترین سطح ممکن، نیاز است مراقبت های خاصی را انجام دهید و به نکات زیادی توجه کنید. انجام مراقبت های بعد از تزریق چربی کمک می کند که ماندگاری اثر تزریق نیز بیشتر شود. برخی از موارد احتمالی و مراقبت های بعد از تزریق چربی عبارتند از :

  • اطلاع پزشک در صورت داشتن دردهای شدید و غیر طبیعی : تخلیه چربی از قسمتی از بدن یا انجام لیپوساکشن معمولا احساس نارحتی و درد کمی با خود به همراه دارند که در 24 ساعت اول طبیعی است. در صورتی که این درد فراتر از حد معمول شد بلافاصله باید با متخصص تماس بگیرید. البته این مشکل بسیار محدود و نادر می باشد.
  • استفاده از گن های مخصوص در محل تخلیه چربی : در 20 روز اول بعد از انجام تزریق چربی باید در محل تخلیه چربی گن یا بایندر بسته شود تا مانع مشکلاتی مانند تجمع خون، خون مردگی و ورم شود.
  • وجود کبودی و تورم در محل تزریق طبیعی است : در چند روز اول مقداری محل تزریق چربی ورم می کند و با تیرگی پوست همراه است که باید با کمک اصلاح روش خواب آن را برطرف کرد و ناحیه تزریق شده را به نحوی قرار دهید که بالاتر از سایر نواحی بدن باشد و خون کمتری در آن جمع شود.
  • عدم مصرف داروها به صورت خودسر : تاکید زیادی می کنیم که حتما از داروهای تجویزی توسط متخصص خود فقط استفاده کنید و به هیچ عنوان خود درمانی با داروهای دیگر را انجام ندهید.
  • بعد از عمل داروها و غذا های ضد التهابی و رقیق کننده خون از جمله آسپیرین ها استفاده نکنید.
  • عدم دوش گرفتن و حمام کردن در 3 روز اول بعد از تزریق چربی : زخم ها نیاز به زمان ترمیم دارند و شما سه روز کامل باید به آنها فرصت بدهید. بعد از آن می توان دوش گرفت.
  • عدم انجام فعالیت های کاری سنگین در 20 روز اول بعد از تزریق چربی.
  • عدم ورزش و فعالیت های تفریحی و .. که همراه با تحرک بالاست، به مدت 20 روز بعد از تزریق چربی.
  • بعد از سه هفته به متخصص مراجعه کنید برای معاینه وضعیت جسمی شما و معاینه محل تخلیه چربی و محل تزریق چربی.
  • عدم ماساژ و اعمال فشار به محل تخلیه و تزریق چربی.

با انجام این مراقبت های قبل و بعد از تزریق چربی می توانید در بازه 4 الی 6 ماه بعد از عمل بهترین نتایج ممکن از وضعیت درمانی خود را ببینید و به رضایت کامل نسبت به آن دست پیدا کنید.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *