آنچه در این مقاله میخوانید :

عوارض کربوکسی تراپی چیست

کربوکسی تراپی روشی جدید برای جوان سازی پوست با استفاده از دی اکسید کربن می باشد این روش برای اولین بار در فرانسه، در دهه نود مورد استفاده قرار گرفت. پس از عرضه این متد به دنیای روش های زیبا سازی پزشکی به دلیل موفقیت و تاثیرگذاری بالا، طرفداران فراوانی پیدا کرد. اگر در هر نقطه از بدن خود مانند صورت، گردن، بازو، ران، باسن و پاها دچار افتادگی پوست، چین و چروک، جای جوش و زخم و گودی زیر چشم هستید، برای کاهش چربی و سلولیت می توانید از روش تزریق کربن دی اکسید به زیر پوست استفاده کنید. اما این روش نیز عوارضی دارد که در این مطلب به توضیح کامل عوارض کربوکسی تراپی پرداخته شده است.

چگونگی کارکرد کربوکسی تراپی

طبق آنچه که گفته شد، حجم معینی از کربن دی اکسید با توجه به ناحیه تزریقی به بدن وارد می شود. ورود مقداری بیشتر از کربن دی اکسید به بدن، سبب ایجاد واکنش علیه کربن دی اکسید می شود، سپس دستوری از دستگاه عصبی مبنی بر کمبود اکسیژن در آن ناحیه، صادر می شود و در همین حین، کلاژن سازی نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش کلاژن، ماده اصلی مورد نیاز برای سفتی و صافی پوست تأمین می‌شود.

دوز کربن دی اکسید تزریقی با توجه به اینکه به کدام قسمت از بدن، تزریق شده متفاوت است .

عوارض کربوکسی تراپی

عوارض کربوکسی تراپی

عوارض قابل مشاهده ای برای این روش ثبت نشده است و احساس درد، وجود قرمزی و تورم در محل تزریق، احساس گرما و کبودی پس از تزریق، طبیعی است و با گذشت زمان خود به خود از بین می رود. به جز موارد بالا که ذکر شده است، کربوکسی تراپی عوارض دیگری ندارد، پس در صورت مشاهده هر گونه احساس غیر نرمال در بدن، پزشک خود را در جریان بگذارید.

در مورد استفاده از کربوکسی تراپی برای درمان ترک پوستی و اسکار، تقریباً هیچ دردی وجود ندارد زیرا در بافت اسکار هیچ گونه عصبی مشاهده نمی شود.

ممکن است در زمان درمان ترک پوستی، کمی احساس خارش داشته باشید که این احساس بعد از حدود پنج دقیقه از بین می رود. در هنگام استفاده از کربوکسی تراپی، حس کردن مقداری فشار طبیعی است. این تزریق فشاری به علت منبسط شدن گاز در ناحیه تحت درمان می باشد.

کربوکسی تراپی برای چه افرادی ممنوع است؟

تزریق کربن دی اکسید، به عنوان روشی غیر تهاجمی در نظر گرفته می شود و استفاده از آن برای گروه های مختلف عوارضی ایجاد نمی کند، اما اگر دچار زخم فعال تحت درمان هستید، در دوره شیمی درمانی به سر می برید، مشکلات مغزی یا صرع دارید و از مشکلات کلیوی و دیالیز رنج می برید، حتماً پزشک خود را قبل از کربوکسی تراپی در جریان بگذارید. زنان باردار یا شیرده نیز گزینه مناسبی برای کربوکسی تراپی نیستند.

همچنین در محل هایی که زخم، تاول، تبخال و غیره وجود دارد نمی توان کربوکسی تراپی انجام داد.

بررسی کربوکسی تراپی از نظر تهاجمی یا غیر تهاجمی بودن

بدن ما به طور طبیعی اکسیژن را دریافت و کربن دی اکسید تولیدی در بدن را دفع را می کند، پس ماده خارجی ای که بدن به آن واکنش بدهد، در این روش به بدن وارد نمی شود، پس دی اکسید کربن مورد واکنش سیستم ایمنی بدن قرار نمی گیرد و می توان با اطمینان خاطر آن را به بدن تزریق کرد. با توجه به آنچه که گفته شد، کربوکسی تراپی به عنوان یک روش غیر تهاجمی در نظر گرفته می شود.

مدت درمان به روش کربوکسی تراپی

در جلسه درمانی پزشک گاز کربن دی اکسید را به وسیله سوزن بسیار نازک که از طریق یک  لوله استریل، به مخزن گاز  متصل است، به زیر پوست وارد می کند.

طبیعتاً مقداری سوزش حین انجام تزریق حس می شود که با کرم های بی حس کننده درد برطرف می‌شود. توجه کنید که کبودی ایجاد شده در ناحیه تزریق، طبیعی است و خود به خود از بین می رود. علاوه بر این سوزش و درد تا بیست و چهار ساعت پس از درمان ممکن است ادامه پیدا کند.

همچنین بخوانید : هایفوتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

کربوکسی تراپی برای چه سنی مناسب است؟

با توجه به اینکه معمولا عمل های زیبایی بالای سن هجده سال صورت می گیرد، سن مناسب برای این نوع درمان نیز همین است با بالا رفتن سن از خاصیت کشسانی پوست کم می شود و نیروی گرانش زمین، افتادگی بیشتر پوست را تسریع می بخشد.

آسیب هایی که از نور خورشید به پوست می رسد بیشتر نمایان شده و پس از سی سالگی یک سری خطوط و پف زیر چشم ایجاد می شود که باید آن ها را به وسیله کربوکسی تراپی درمان کرد.

معمولا افراد بالای سی سال خواهان انجام کربوکسی تراپی هستند اما اگر کاندیدایی در سنین بالای هیجده دچار تیرگی در اطراف چشم بود نیز، می تواند تحت نظر پزشک این درمان را انجام دهد.

سوالات متداول

1- کاربرد عمده کربوکسی تراپی در کدام قسمت بدن است؟

این روش به طور راسخ، در برطرف کردن تیرگی و گودی زیر چشم، از بین بردن جای آکنه، جایگزینی برای جراحی لیپوساکشن جهت کاهش چربی در شکم و پهلو، رفع ترک های پوستی، کربوکسی تراپی واژن، زیر بغل، غبغب، مو و ران استفاده می شود.

2- آیا کربوکسی تراپی درد دارد؟

استفاده از کرم های موضعی بی حس کننده درجه درد، سوزش، فشار و خارش را به حداقل می رساند. با توجه به نازک بودن سوزن درد زیادی احساس نمی شود و اگر به پزشکی حاذق مراجعه کنید، تزریق را به روشی انجام می دهد که کمترین درد را متحمل شوید.

آیا کربوکسی تراپی درد دارد

3- دستورالعمل های قبل از کربوکسی تراپی چیست؟

از یک روز قبل، از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری نمایید، از دو هفته قبل از جلسه درمانی، دارو های ضد التهاب و رقیق کننده خون را مصرف نکنید. این روش برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. اما در صورت نیاز به درمان، می توانند تحت مراقبت پزشکی به تزریق کربن دی اکسید بپردازند.

4- دستورالعمل های بعد از کربوکسی تراپی چیست؟

ناحیه درمان شده را ماساژ ندهید، تا یک روز بعد ورزش های شدید انجام ندهید، تا سه روز بعد از تزریق در معرض نور شدید خورشید و گرمای زیاد قرار نگیرید، در صورت تورم کمی رو به بالا و با ارتفاع بخوابید و ناحیه تحت درمان را هر ساعت پانزده دقیقه کمپرس آب سرد قرار دهید، عدم استفاده از الکل و نمک برای جلوگیری از تورم توصیه می‌شود.

5- کربوکسی تراپی چگونه ترک های شکمی و پاها را بر طرف می کند؟

زمانی که بافت کلاژن در پوست پاره شود، ما شاهد علائم کششی پوست هستیم، معمولا در طول دوره بارداری یا کاهش و افزایش وزن سریع، ترک های پوستی ایجاد می‌ شود.

6- آیا کربن دی اکسید مضر است؟

بدن ما به طور طبیعی دی اکسید کربن را تولید می کند. تاکنون هیچ گونه خطری ناشی از تزریق کربن دی اکسید در کربوکسی تراپی مشاهده نشده است. توجه داشته باشید که این گاز را با کربن منوکسید اشتباه نگیرید. گاز کربن منوکسید از سوختن ناقص به وجود می آید و گازی سمی و کشنده محسوب می شود.

7- میزان کربن دی اکسید تزریقی در کربوکسی تراپی چگونه تنظیم می شود؟

برای کنترل میزان کربن دی اکسید لازم برای تزریق از ماشین های مخصوصی که به مخزن کربن دی اکسید متصل هستند، استفاده می شود. سپس گاز را از طریق یک جریان تنظیم شده به لوله ای که آن را به سوزن تزریق وصل می کند، می رساند.

8- طول درمان لازم برای رفع تیرگی اطراف چشم با استفاده از کربوکسی تراپی معمولا چقدر است؟

اینکه شما دوره درمان را کامل انجام دهید، شرط لازم برای دریافت بهترین نتیجه از کربوکسی تراپی است. مدت این دوره معمولا شش هفته است و در هر هفته یک جلسه درمانی برگزار می شود.

اطلاعات بیشتر : کربوکسی تراپی زیرچشم چگونه است؟

9- سلولیت چیست و چگونه با کربوکسی تراپی درمان می شود؟

با رسیدن گاز در اکسید کربن به سلول های چربی، این سلول ها می ترکند و سپس از بدن دفع می شوند، سلولیت زمانی ایجاد می شود که چربی های زیر پوستی به ناحیه سطحی پوست برسند. در کربوکسی تراپی درمان سلولیت، کاملا ایمن و بدون هیچ گونه خطری انجام می شود. دی اکسید کربن لازم در سلولیت برای بهبود تخلیه و گردش خون و لنف استفاده می شود.

10- آیا می توان از کربوکسی تراپی به عنوان روشی برای لاغری استفاده کرد؟

کربوکسی تراپی برای از بین بردن چربی ها، خصوصا نوع سخت چربی ها گزینه مناسبی است، درمان با کربن دی اکسید به کوچک شدن و از بین رفتن سلول های چربی کمک می‌ کند، اما فراموش نکنید که برای دریافت نتیجه مطلوب در کنار کربوکسی تراپی، رژیم غذایی سالم و ورزش را هم به طور منظم داشته باشید.

11- کربوکسی تراپی شکم چگونه است؟

کربوکسی تراپی شکم چگونه است

یکی از مشکلات رایج خانم ها پس از اتمام دوران بارداری و زایمان، وجود ترک ها و سلولیت های پوستی، در ناحیه شکم می باشد. با استفاده از کربوکسی تراپی امکان رفع این ترک ها در چند جلسه متوالی وجود دارد، ضمنا ورود سوزن به ناحیه شکمی تقریبا بدون درد است.

اطلاعات بیشتر : چگونگی انجام کربوکسی تراپی شکم

کلام آخر

برای رفع مشکلات پوستی خود به وسیله کربوکسی تراپی، اطلاعات خود را در این زمینه تا حد امکان بالا ببرید و از مشاورین تخصصی پوستی و پزشکان ماهر استفاده کنید. دستورالعمل های قبل و بعد از درمان را به طور کامل انجام دهید تا پوستی زیبا داشته باشید.

با توجه به نبود هیچ گونه عارضه تهدید کننده و خطرناک، وسعت دامنه اهداف مورد نظر از انجام درمان به روش تزریق دی اکسید کربن، ایمنی و راحتی این روش، حداقل میزان درد و غیر تهاجمی بودن آن، انتخاب روش درمانی کربوکسی تراپی برای اهداف زیباسازی پوستی، انتخابی بسیار مناسب و کارآمد می باشد.

در این مطلب به توضیح عوارض کربوکسی تراپی پرداخته شد تا شما عزیران بتوانید یک تصمیم درست برای انجام این کار بگیرید و با آگاهی کامل به سراغ کربوکسی تراپی بروید.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *