آنچه در این مقاله میخوانید :

خطرناک ترین عوارض مزوتراپی مو چیست؟

در این مقاله به عوارض مزوتراپی مو می پردازیم. یکی از رایج ترین مشکلات میان افراد ریزش مو می باشد و همواره برای حل این مشکل به دنبال درمان و اقداماتی برای انجام بوده‌اند. در واقع برای کنترل و جلوگیری و درمان ریزش مو، روش های مختلفی وجود دارد که می تواند شامل روش های طبیعی و موارد دیگر باشد. اما بازده تمام این روش ها مانند یکدیگر نبوده و بعضی از آن ها بازدهی بهتر و مناسب تری، دارند.

یکی از روش های درمان ریزش مو، مزوتراپی مو می باشد. مزوتراپی مو یکی از روش های جدید درمان ریزش مو می باشد که در واقع می تواند به همراه روش های دیگر و یا به تنهایی، برای درمان ریزش مو استفاده شود و تاثیرات خوب و قوی را دارا می باشد. در زمان های گذشته از این روش نیز استفاده می شده که امروزه با توجه به تکنولوژی جدید، انجام این کار راحت تر شده و بازده بهتری را به همراه دارد.

همچنین بخوانید: مزوتراپی چیست؟

در مزوتراپی پوست درواقع لایه میانی پوست، مورد هدف سرنگ ها قرار می‌گیرد که در آن داروها و ترکیبات خاص تزریق می شود. در واقع از آنجا که پیاز مو در این لایه قرار گرفته است و هدف رساندن مواد مفید به پیاز می‌باشد، تزریق به این لایه انجام می شود تا که مواد مستقیماً به پیاز مو برسند.

از کاربردهای مزوتراپی می توان به از بین بردن سلولیت و از بین بردن چربی های موضعی همینطور درمان چربی پلک، لیپوم، جلوگیری کردن از ریزش مو، درمان کردن آلوپسی، جوانسازی پوست و همینطور درمان لک های پوستی، اصلاح انحناهای سطحی بدن، برطرف کردن جای زخم، برطرف کردن چین و چروک، سفت کردن پوست و لیفت اشاره نمود.

مضرات مزوتراپی مو

مضرات مزوتراپی مو

مزوتراپی مو می تواند دارای عوارضی باشد، برای مثال اگر به صورت تزریقی انجام شود، بعد از ۳ تا ۴ روز می تواند کبودی و خارش و سوزش داشته باشد که اگر بیشتر از این مدت ادامه پیدا کرد، برای کنترل آن باید به پزشک معالج مراجعه شود. با انجام مزوتراپی مو، ممکن است که عفونت باکتریایی در افراد ایجاد شود، اما باید گفت که احتمال این موضوع زیاد نمی باشد، اما باید احتمال آن را در نظر گرفته و با پزشک خود مشورت کرد.

از دیگر عوارض شایع این درمان پوستی، می‌تواند سردرد باشد که در صورت افزایش غیر قابل تحمل آن، باید به پزشک معالج مراجعه کرد. همواره حساسیت و آلرژی در افراد می تواند وجود داشته باشد که خطرناک نیز می باشد. برای مثال ممکن است حساسیت به آلرژی به لیسیتین که در محلول مزوتراپی است ایجاد شود که درباره ی این موضوع بهتر است آزمایش هایی انجام گردد و با پزشک مشورت شود.

انجام مزوتراپی مو در خانم های باردار و شیرده همینطور در دوران قاعدگی می‌تواند خطرناک باشد و موجب ایجاد عوارض خطرناکی در افراد می شود. در این زمان ها نباید برای مزوتراپی مو اقدام کرد. از دیگر کسانی که نمی‌توانند مزوتراپی مو را انجام دهند و افراد دارای سرطان و دارای تومورهای خوش خیم، همینطور عفونت، هستند.

از دیگر عوارضی که مزوتراپی مو می تواند به جا بگذارد، برجستگی محل تزریق می باشد و ممکن است لکه های تیره پوست و لکه های قرمز نیز مشاهده شود و همین طور ممکن است که حالت تهوع را ایجاد نماید که پزشک معالج باید تمام این موارد را کنترل نماید. برای اینکه بتوان مزوتراپی را با خیال آسوده انجام داد، باید حتماً تست حساسیت را انجام دهید که اگر ترکیبات آن وارد پوست شما شود، مشکلی ایجاد نکند.

اطلاعات بیشتر درباره: بهترین کوکتل های مزوتراپی

سوالات متداول

1- فواید مزوتراپی مو چه چیزهایی می باشد؟

از فواید مزوتراپی مو، بهبود عملکرد سیستم گردش خون می باشد. همینطور موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سیستم عصبی و حسی ناحیه تزریق، نیز می شود‌. به دلیل وجود داروهای اتساع دهنده در محلول تزریقی مزوتراپی، در واقع افزایش گردش خون بافتی سر مشاهده می شود. غذا رسانی به بافت پوست سر نیز از دیگر کارهایی می باشد که مزوتراپی‌ مو انجام می دهد. به این دلیل که در ترکیب داروی محلول تزریقی مزوتراپی انواع مواد مفید، همانند ویتامین ها و آمینو اسید ها و مواد معدنی مشاهده می شود‌.

با انجام مزوتراپی مو فرآیند تحلیل رفتن فولیکول ها با سرعت بسیار کمتری انجام می شوند و موجب افزایش قدرت و بهبود حالت موها نیز می‌شود. در واقع ترشح چربی پوست به دلیل داروهای موجود در محلول آن،  کنترل می شود و پوست چرب نمی شود. از دیگر فواید این روش درمانی می‌تواند به بهبود عملکرد روش‌های درمانی دیگر اشاره نمود در واقع اگر روش‌های درمانی دیگری انجام می‌دهید، با انجام مزوتراپی اثرات آن دو برابر، می شود.

مزوتراپی مو می‌تواند موجب بهبود نتیجه کاشت مو نیز بشود، به گونه ای که اگر قبل از کاشتن انجام شود، بهبود خونرسانی پوست سر را انجام می‌دهد و اگر بدون فاصله از کاشت انجام شود، باعث درمان ورم می شود و اگر مدتی بعد از کاشت انجام شود، باعث التیام بهتر زخم ها و تقویت گرافت ها می شود.

2- مواد تشکیل دهنده محلول تزریقی در مزوتراپی مو چه چیزهایی می باشد؟

در واقع مواد تشکیل دهنده محلول تزریقی در مزوتراپی مو از انواع مواد مختلف ساخته می‌شود که تمام آنها برای‌ مو بسیار مفید هستند. این مواد شامل داروهای اتساع دهنده عروق می باشد، به صورتی که بسیار ایمن هستند و موجب خونرسانی بیشتر به ناحیه درمان می شوند. ویتامین ها نیز از دسته موادی هستند که در این محلول ها وجود دارد، این ویتامین ها شامل ویتامین b۵ و ویتامین a ویتامین c ویتامین a می باشند.

مواد معدنی نیز در این محلول ها وجود دارند که می توانند موجب رشد موها و باعث سلامت آنها باشند و بعضی از این مواد، شامل مس زینک سلنیوم فسفر و منیزیم می‌باشد. داروهایی همانند سیلیکن از موادی هستند که کاهش آن موجب ریزش مو می شود. از این رو در این مواد تزریق وجود دارد. داروهای هورمونی نیز از موادی هستند که در این محلول ها وجود دارند که موجب ایجاد تغییراتی مثبت در رشد مو می شود.

مواده بی حس کننده موضعی نیز در این محلول ها وجود دارند که داروهای بی حسی و ضد التهاب هستند و موجب تأثیر بسیار و جلوگیری از ریزش مو می شوند. در واقع بیشتر مواد مزوتراپی دارای این داروهای بی حس کننده هستند. از دیگر مواد مورد استفاده در این محلول ها، آمینو اسیدها و کلسیتونین می باشد. در واقع از تمام موادی که گفته شد، در محل های تزریق مزوتراپی مو استفاده نمی شود و بنا بر تشخیص پزشک اثر هرکدام از آن ها استفاده می شود.

3- تزریق محلول در مزوتراپی مو به چه صورت انجام می شود؟

در واقع تزریق محلول در مزوتراپی مو، به دو صورت انجام می شود. یکی از آن ها به روش دستی می باشد و روش دیگر تزریق این محلول ها، استفاده از دستگاهی به نام مزوگان است. این تزریق ها به یکی از این دو روش به تشخیص پزشک انجام می شود که هر دو، روش های مناسب و مورد تایید می باشد.

4- آمادگی برای انجام مزوتراپی به چه صورت است؟

برای انجام مزوتراپی باید قبل از آن داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد التهاب همانند ایبوبروفن مصرف نشود. همینطور قبل از انجام مزوتراپی مو مواد تقویت کننده و داروهای مراقبت مو همینطور مواد حالت دهنده تا یک روز قبل از انجام مزوتراپی مصرف نشود‌. برای انجام این روش درمانی مو، ضد عفونی کردن ‌پوست سر لازم نمی باشد و اگر بر روی پوست زخم یا عفونتی وجود داشت از یک نوع الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی آن استفاده می شود.

همچنین بخوانید: مزوتراپی لک صورت

5- آسیب‌هایی که در طی مزوتراپی بر روی پوست سر ایجاد می شود مضر است؟

باید گفت که آسیب‌هایی که در طی مزوتراپی بر روی پوست سر ایجاد شده است، نه تنها مضر نیست بلکه فوایدی نیز دارد. در واقع سوراخ های بسیار کوچکی که توسط سوزن ها ایجاد شده است، موجب شده فرآیندهای ترمیمی پوست به کار بیفتد. این مورد موجب می‌شود که فاکتورهای رشد و ترمیمی بسیاری در فضای بافت سر ایجاد شود و همین طور کلاژن سازی تحریک می شود و موجب ایجاد رگ های خونی جدید، می شود. در این فرآیند سلول های بنیادی بسیاری نیز به این ناحیه رفته و موجب بهبود کیفیت مو و تحریک رشد مو می شوند.

6- نتایج مزوتراپی به صورت معمول چگونه است؟

باید گفت که در ۹۰ درصد موارد، بعد از چندین جلسه درمانی مزوتراپی ریزش مو متوقف می شود. با سه جلسه مراجعه برای مزوتراپی، ترشح چربی پوست سر کاهش پیدا می کند، به همین دلیل نیاز کمتری به شامپو کردن سر خواهد بود و بعد از سه ماه رشد دوباره موها دیده می شود. اما باید در نظر داشت که معمولاً مزوتراپی، برای افراد جوان‌تر تاثیر مثبت و بیشتری را ایجاد می کند.

7- مراقبت های بعد از مزوتراپی چگونه است؟

مراقبت های بعد از مزوتراپی چیست

مراقبت های بعد از مزوتراپی مو به گونه ای می باشد که تا ۲۴ ساعت بعد از این جلسه درمان، مواد آرایشی و حالت دهنده باید استفاده نشود و باید پوست سر شسته نشده و دوش گرفته نشود. از روز سوم می‌توان به حمام رفته و بیشتر از ۱۵ دقیقه نباید حمام کرد. بعد از جلسه درمانی بهتر است که ورزش انجام نشود و تعریقی در پوست سر اتفاق نیافتد. بعد از مزوتراپی بهتر است، مایعات فراوان نوشیده شود و اگر در پوست برآمدگی هایی مشاهده گردید، بهتر است که با پزشک معالج در میان گذاشته شود. به صورت معمول داروهایی توسط پزشک نیز تجویز می‌شود که مصرف آن ها ضروری می باشد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش شد که درباره مزوتراپی مو و عوارض مزوتراپی مو، اطلاعاتی در اختیار مخاطبین قرار گرفته شود. باید گفت که مزوتراپی مو از روش های درمانی بسیار مناسب با عوارض کم و فواید بسیار می‌باشد. در این مقاله درباره مزوتراپی و عوارض آن همینطور سوالات متداولی که در این زمینه وجود دارد، بحث شد. از آنجایی که ریزش مو بسیار مهم می باشد و در اعتماد به نفس افراد و ظاهر کلی آن ها تاثیر مستقیمی می‌گذارد، بهتر است که کنترل شود و برای آن از روش‌های درمانی کم خطر، استفاده شود.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *