آنچه در این مقاله میخوانید :

علت سر درد بعد از تزریق بوتاکس و راه درمان

علت سر درد بعد از تزریق بوتاکس

استفاده از بوتاکس در دو زمینه زیبایی و درمانی با گسترش فراوانی روبرو می باشد. این روش درمانی، بخاطر ویژگی های زیادی که دارد، توجه افراد مختلف را به خود جلب می کند. می توان بالاترین مزیت آن را برطرف کردن چین و چروک ریز و ایجاد جوانی در فرد دانست. در کنار اینها کمک به فرآیندهای درمانی، استفاده از تزریق بوتاکس را با ارزشتر کرده است. اما مانند هر روش درمانی یا هر فرآیندی عوارض جانبی خود را نیز دارد. از عمده عوارضی که افراد را در مورد تزریق بوتاکس نگران می کند سردرد بعد از آن می باشد. میزان این سردرد برای افراد مختلف، متفاوت است و در بعضی افراد اصلا مشاهده نمی شود. برای اینکه بتوانیم درک درست تری نسبت به آن داشته باشیم، باید بدانیم علت سردرد بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

علت و عوامل ایجاد کننده سردرد بعد از بوتاکس

نمی توان به صورت منحصر به فرد بیان کرد که علت سردرد فقط ناشی از تزریق ماده بوتاکس است. عوامل جانبی در کنار تاثیر گذاری خود فرآیند نیز می توانند منشا اینگونه سردردها باشند. برخی از عوامل ابتلا به سردرد بعد از تزریق بوتاکس شامل موارد زیر می شود :

  • استرس و اضطراب ناشی از تزریق بوتاکس : خیلی از افراد در مورد انجام فرآیند تزریق و همچنین نتایج نهایی آن استرس زیادی دارند و این استرس در روز عمل به اوج خود می رسد که خود باعث می شود فرد دچار سردرد و خستگی شود. این نوع سردرد در روزهای بعد که خیال فرد راحت شود، برطرف می شود.
  • سردرد ناشی از واکنش بدن به تزریق بوتاکس : ماده بوتاکس عامل فلج شدن عضله است. این یعنی در ابتدا به بافت عضله حمله ای صورت میگیرد و بافت برای دفاع واکنش نشان می دهد. این واکنش همراه با اسپاسم است. در مواردی اسپاسم عضلانی عامل سردرد می گردد.
  • ضربه های اتفاقی سوزن به استخوان سر : سوزن تزریق بوتاکس در موارد جزیی برخوردهایی با سطح عمیق تر پوست دارد که ممکن است باعث سر درد شود.
  • آسیب به رگهای خونی بافت پوست : زمانی که این رگها دچار آسیب می شوند، کبودی های جزیی در پوست بوجود می آید که با سیگنال های ارسالی بافت عصبی، زمینه ایجاد سردرد را فراهم می کنند.

علت سردرد بعد از بوتاکس

این نوع سردرد ها به صورت موقت و گذار می باشند. بنابراین سطح نگرانی بالایی را ایجاد نمی کنند. اگر سردرد ادامه دار بود و بیش از چند هفته طول کشید، نیاز است که  فرد حتما به متخصص مراجعه کند.

  • کیفیت مواد بوتاکس : در صورتی که سردرد دراز مدت باشد و بعد از چند روزی برطرف نشود، می تواند تحت تاثیر مواد بی کیفیت یا ناخالص بوتاکس باشد.
  • عدم توانایی متخصص: تکنیک های اشتباه تزریق، فشارهای زیاد، طولانی شدن زمان انجام عمل و … از مواردی است که ناشی از توانایی پایین متخصص است و می تواند زمینه ساز سردردهای طولانی مدت باشد.

راهکارهای درمانی سردرد بعد از بوتاکس

درمان سردرد بعد از بوتاکس

در صورتی که سردرد تحت تاثیر عوامل معمول تزریق بوتاکس مانند واکنش بدن اتفاق بیافتد بعد از چند روز خود به خود کاهش می یابد و درمان می شود. برای همان چند روز اگر میزان سردرد بالاتر از توان تحمل شما است، می توانید از داروها و قرص های مسکن بدون نیاز به نسخه دکتر استفاده کنید. استامینوفن از جمله این مسکن ها می باشد.

دسته دیگری از داروها که می توانید استفاده کنید داروهایی با ویژگی ضد التهابی غیر استروئیدی می باشد. در این مورد ایبوپروفن را می توان نام برد.

به صورت معمول سردردهای ناشی از بوتاکس بسیار شدید نمی باشد و در موارد جزیی که فرد حساسیت بیشتری دارد و تحمل درد کمتری دارد، امکان استفاده از مسکن فراهم است. در مواردی که سردرد شدید و طولانی مدت باشد، درمان های موقت بی فایده است و باید به متخصص مراجعه شود. چنین مواردی اغلب از برند غیر استاندارد مواد بوتاکس ایجاد می گردد.

اطلاعات بیشتر : بوتاکس دیسپورت

روش های پیشگیری

شاید نتوان گفت به طور کامل و صد در صد در همه افراد این سردرد با روش های پیشگیری دیگر اتفاق نمی افتد، اما به مقدار زیادی شد آن کاهش می یاد و در تعداد زیادی از افراد هم اصلا ایجاد نمی گردد. مهمترین نکات مربوط به روش های پیشگیری از سردرد ناشی از تزریق بوتاکس عبارتند از :

  • انجام جلسه مشاوره با پزشک : در این جلسه مشاوره تمام داروهایی که مصرف می کنید، بیماری هایی که درگیر آن بوده اید و سایر موارد مهم را بیان کنید. در این صورت متخصص مراقب خواهد بود که تداخل دارویی برای فرد بوجود نیاید و همچنین ممنوعیتی برای تزریق بوتاکس نباشد.
  • عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خوند یک هفته قبل از تزریق بوتاکس.
  • نسبت به انجام تزریق خونسرد باشید و هیچ گونه استرسی به خود وارد نکنید.
  • در صورت مصرف دخانیات آن را به متخصص خود اطلاع بدهید: سیگار و موارد هم خانواده می توانند از عوامل ایجاد سردرد بعد از تزریق باشند. بهتر است چند روز قبل از تزریق استفاده نشود.
  • استفاده از کمپرس یخ بعد از تزریق بوتاکس: کمپرس را زیاد فشار ندهید و روی پوست جابجا نکنید.

پیشگیری از سردرد بعد از بوتاکس

  • عدم اعمال فشار: بعد از تزریق بوتاکس به نواحی مورد نظر. منظور از فشار کوچکترین تماسی حتی در حد لمس کردن می باشد.
  • درمورد نگرانی ها و موارد استرس زای خود با پزشک صحبت کنید تا با پاسخ به نگرانی های شما آنها را برطرف کند: در صورتی که استرس و نگرانی شما بالا بود بهتر است تزریق انجام نشود و به زمان بعدی موکول گردد.
  • انتخاب کلینیک معتبر و متخصص با تجربه که توانایی بالایی در انجام تزریق داشته باشد.
  • استفاده از مواد با کیفیت و معتبر.

حتما در انتخاب کلینیک خود دقت زیادی داشته باشید، افراد متخصص و با تجربه هم در زمان کمتری فرآیند عمل را انجام می دهند و هم اینکه در کار با سوزن تزریق مسلط تر هستند.

توصیه میشود اگر از عرق کردن خسته شدید این مقاله را بخوانید :تزریق بوتاکس زیر بغل

چه زمانی سردرد طبیعیست و تا چند روز طول می کشد؟

به عنوان یکی از عارضه های معمول تزریق بوتاکس در منابع علمی و پزشکی سردرد مطرح شده است. پس ایجاد سردرد بعد از بوتاکس مساله طبیعی می باشد. این نوع سردردهای نرمال کوتاه مدت است و نهایت  یک هفته الی ده روز بیشتر به طول نمی انجامد. اگر سردرد طبیعی بعد از تزریق بوتاکس بیشتر از حد تحملتان بود، از قرص های مسکن می توانید استفاده کنید.

مصرف داروی خود را با اطلاع متخصص انجام دهید.

در صورتی که سردرد بیشتر از این مدت طول بکشد، یک سردرد غیر طبیعی است که نیاز است فورا به متخصص مراجعه شود تا در مورد درمان آن اقدام صورت گرفته شود.

آیا سر درد بعد از تزریق بوتاکس خطرناک است؟

آیا سردرد بعد از بوتاکس خطرناک است ؟

سردردهایی که از نوع طبیعی و عوارض معمول تزریق بوتاکس باشند، جای هیچگونه نگرانی ندارند و برای فرد خطر خاصی را ایجاد نمی کنند. این نوع سردرد ها در برخی افراد رخ می دهد و بعد از چند روز برطرف می گردد. تحقیقات علمی در حوزه پزشکی نیز نشان می دهد که تزریق بوتاکس خطرناک نیست و هیچگونه گزارشی مبنی بر ایجاد مشکل و بیماری در مورد آن ثبت نشده است.

در صورتی که سردرد زمان زیادی باقی بماند و خارج از نوع سردردهای طبیعی باشد، نیاز است که پیگیری شود تا سریعا درمان گردد.

اطلاعات بیشتر : آر اف بهتر است یا بوتاکس

دلیل حالت تهوع بعد از تزریق بوتاکس

این عارضه به مراتب نسبت به سردرد محدود تر است و خیلی کم گزارش شده است که منشا اصلی آن را هم نمی توان به طور دقیق تزریق بوتاکس دانست. در گزارشات افرادی که در کنار تزریق بوتاکس به مواردی مانند فلج مغزی و اسپاستیسیته اندام مبتلا بوده اند، دچار حالت تهوع گردیده اند.

حالت تهوع ایجاد شده در زمان تزریق بوتاکس مانند ناراحتی معده و … به صورت گذرا رخ می دهد و در چند روز کاملا برطرف می گردد.

شرایط خود را در نظر بگیرید که در صورت ابتلا به عارضه هایی مانند سردرد و در موارد بسیار محدود، حالت تهوع، نیاز نباشد که به فعالیت های سنگین، کارهای حساس با تمرکز بالا، انجام امور مهم و … بپردازید. با کمی مراقبت این دوره کوتاه را به سرعت پشت سر می گذارید.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *