آنچه در این مقاله میخوانید :

بهترین روش برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی چشم

درمان چروک دور چشم (پنجه کلاغی)

تحت پارامترهای مختلفی از جمله افزایش سن، تاثیر بیماری های خاص، ویژگی های ژنتیکی، موقعیت زندگی، شرایط تغذیه و … فرآیند کلاژن سازی پوست فرد کاهش پیدا می کند و فرآیند ایجاد چین و چروک بر روی پوست آغاز می گردد. یکی از مناطقی که به شدت تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرد، پوست دورم چشم است. این ناحیه در زیبایی فرد بسیار تاثیر گذار است و همراه شدن آن با خطوط مختلف، سن فرد را بالاتر نشان می دهد. این خطوط در جامعه با نام پنجه کلاغی نیز شناخته می شود. برای درمان چروک دور چشم یا همان پنجه کلاغی روش های مختلفی ارائه شده است که می توان با توجه به شرایط از آنها استفاده کرد.

خطوط پنجه کلاغی همیشه تحت تاثیر افزایش سن ایجاد نمی شوند، بلکه در موارد بسیاری این مشکلات تحت تاثیر استرس و عدم مراقبت مناسب از پوست، در سنین جوانی و میان سالی نیز اتفاق می افتد.

   همچنین بخوانید : انواع راه های بالا کشیدن گوشه چشم

خطوط پنجه کلاغی چیست و علت ایجاد آن چه می باشد؟

خطوط نازک و ریزی که در اطراف چشم ایجاد می شود به عنوان خطوط پنجه کلاغی یا چروک دور چشم شناخته می شود.

خطوط پنجه کلاغی به خودی خود وجود ندارند اما با افزایش سن و ایجاد تغییرات در پوست فرد، ابتدا در حالت خندیدن یا گریه کردن اطراف چشم مشاهده می شوند. با گذر زمان این خطوط در پوست عمیق تر می شوند و کم کم به صورت دائم جزئی از نمای صورت فرد می شوند.

علت معمول ایجاد این چین و چروک ها افزایش سن می باشد که پوست حالت الاستیک خود را از دست می دهد. حالا فرد با خطوط پنجه کلاغی روبرو است که بیان می کنند فرآیند پیر شدن آغاز شده است.

نداشتن زندگی سالم و عدم مراقبت صحیح از پوست عامل های بعدی ایجاد چین و چروک در اطراف چشم می باشد. از جمله مراقبت ها در این زمینه  استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب است. چرا که تابش مستقیم خورشید آسیب های زیادی به پوست مخصوصا در اطراف چشم وارد می کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد چروک دور چشم

جلوگیری از ایجاد چروک دور چشم

از جمله پیشگیری بهتر از درمان است، اگر چه خیلی کلی نگری و تکراری به نظر برسد، اما یک واقعیت مطلق است که در مورد چین و چروک چشم نیز تاثیر گذار می باشد. شما می توانید با رعایت نکات و انجام مراقبت هایی به مقدار زیاد ایجاد خطوط پنجه کلاغی را عقب بیاندازید.

عواملی که در حفظ سلامتی پوست تاثیر داشته باشند، بهترین مسیر برای جلوگیری است. حفظ رطوبت پوست، استفاده از کرم های مراقبتی مانند ضد آفتاب، ماساژ های صورت، تغذیه مناسب، استفاده از عینک دودی در محیط های آفتابی، عدم مصرف مواد مخدر و همچنین دور شدن از محیط هایی که دیگران به استعمال دخانیات می پردازند، فعالیت بدنی مناسب، انجام ورزش و … از جمله مهمترین روش های جلوگیری از ایجاد چین و چروک  دور چشم می باشند.

راهکارهای پزشکی برای درمان چین و چروک دور چشم

زمانی که شرایط چین و چروک ها از حالت معمول خارج شود و با عمیق شدن چین و چروک ها میزان افتادگی پوست زیاد شود، راههای پیشگیری یا درمان های موقت دیگر جوابگو نخواهد بود و نیاز به اقدام جدی در این زمینه می باشد. با مراجعه به متخصص پوست و انجام معاینات اولیه در این زمینه که آیا خطوط پنجه کلاغی مربوط به زمان خنده و گریه فرد است یا در تمام شرایط برای فرد وجود دارند، روش های درمانی متفاوتی را در نظر گرفته می شود. برخی از روش های درمانی تخصصی در این زمینه عبارتند از :

  • تزریق ژل

روش هایی که به صورت غیر تهاجمی و بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت طولانی انجام می شود، با استقبال بالاتری از سوی مراجعین همراه است. تزریق ژل نیز از جمله این روش هاست. تزریق ژل و فیلر به سرعت تاثیرات خود را روی صورت فرد نشان می دهد و مراجعه کننده در زمان کوتاهی با تغییرات جذابی مواجه می شود. ماندگاری این روش بسیار طولانی و یا دائمی نیست، اما با انجام مراحل ترمیمی حفظ نتایج ماندگارتر می شود. متخصص با توجه به شرایط پوست و میزان عمق چین و چروک فیلر مخصوصی را به میزان مشخص تزریق می کند و نتایج آن بین یک تا یک و نیم سال باقی خواهد ماند.

  • تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس برای خطوط پنجه کلاغی

بوتاکس دسته دیگری از مواد تزریقی به ناحیه دور چشم می باشد. در مورد خطوط نیمه عمیق و چین و چروک متوسط تزریق بوتاکس جوابگو می باشد. مواد بوتاکس تزریق شده میزان تحرک پوست اطراف چشم را در زمان خنده و گریه محدودتر می کند که این ویژگی باعث می شود از ایجاد خطوط پنجه کلاغی جلوگیری شود. ژل میزان پر کنندگی بیشتری ایجاد می کند، در صورتی که بوتاکس به این شکل نمی باشد و برای خطوط ریزتر کمک می کند و تا حدی آن را برطرف می کند. تفاوت دیگر بین تزریق ژل و بوتاکس میزان ماندگاری است. در مورد بوتاکس ماندگاری به مراتب کمتر است و فاصله های ترمیم 6 ماه یک بار می باشد.

اگر پوست شما فقط در زمان خنده و گریه دارای خطوطی می شود، استفاده از تزریق بوتاکس بسیار مناسب می باشد.

   همچنین بخوانید : بهترین راه های از بین بردن چین و چروک صورت

  • میکرودرم ابریژن

با افزایش سن، لایه های پوست روی یکدیگر به صورت تجمعی قرار می گیرند و لایه های مرده ای در این بین باقی می مانند که عاملی برای سنگین شدن پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک می باشند. اگر علت خطوط این مورد باشد، متخصص از روش میکرودرم ابریژن که فرآیند لایه برداری می باشد، استفاده می کند. مواد مصرفی در این روش پودر اکسید آلومینیوم جهت لایه برداری می باشد. علاوه بر لایه برداری تغییراتی مانند افزایش خون رسانی ایجاد می شود و فرآیند تحریک کلاژن سازی پوست نیز اتفاق می افتد. زمان هر جلسه از این  روش کمتر از نیم ساعت می باشد.

  • میکرونیدلینگ

روش میکرونیدلینگ با کمک سوزن های تزریق کننده اسید رتینوئیک عاملی در حذف چین و چروک ها می باشد. در این شرایط پوست تحت تاثیر دو پارامتر ورود سوزن و همچنین تزریق اسید رتینوئیک، میزان کلاژن سازی خود را افزایش می دهد و جوان سازی پوست اتفاق می افتد. این فرآیند نسبت به زمان انجام آن، نتایج خوبی را برای فرد ایجاد می کند.

دستگاه های مربوط به میکرونیدلینگ هم به صورت خانگی و هم به صورت کلینیکی استفاده می شود که کارکردن با آنها نیاز به تخصص دارد و بهتر است برای دریافت نتایج خوب به متخصص با تجربه و کلینیک معتبر مراجعه شود.

  • لیزر درمانی

در روش های درمانی پزشکی خطوط پنجه کلاغی، تحریک سازی پوست اصلی ترین عامل درمان است. متخصص با کمک لیزر سلول های موجود در بافت پوست را تحریک می کند که میزان کلاژن بیشتری را تولید کنند. در نتیجه بازسازی پوست اتفاق می افتد. کارکردن با لیزر در نواحی اطراف چشم بسیار حساس است و نیاز دارد که متخصص با توانایی بالای خود طول موج های استاندارد و مناسبی را برای درمان تنظیم کند. لیزر درمانی در صورتی که در چندین جلسه به صورت مرتب انجام شود با نتایج خوبی همراه خواهد بود.

روش‌های خانگی درمان خطوط پنجه کلاغی

درمان ها خانگی برای خطوط پنجه کلاغی

احیای پوست با کمک روش های خانگی از آن دست درمان هایی است که در طول سالیان بسیار زیاد استفاده می شده است و محدود به پوست دور چشم نمی شود. اگر شما هدفتان احیای کل پوست صورت است باید ماسک ها را به صورت کامل استفاده کنید و اگر فقط در مورد خطوط پنجه کلاغی می خواهید درمان صورت بگیرد، باید با احتیاط بالا ماسک را فقط در این نواحی استفاده کنید. برخی از معروف ترین ماسک ها در زمینه درمان خانگی عبارتند از :

  • ماسک سفیده تخم ‌مرغ

از جمله مواد مورد نیاز برای پوست پروتئین است که در سفیده تخم مرغ به وفور یافت می شود. این ماسک به آسانی قابل تهیه می باشد. ابتدا زرده تخم مرغ را جدا کنید و سپس سفیده را هم بزنید تا کف کند، حالا آن را بر روی نواحی مورد نظر بکشید. بین 10 تا 15 دقیقه به آن زمان بدهید و درنهایت پوست را با آب ولرم شستشو دهید. هر سه روز یک بار از این ماسک به صورت مرتب استفاده نمایید.

همچنین بخوانید : درمان تیرگی زیر چشم

  • آلوئه ورا

زمانی که بحث در مورد ماسک پوست است یکی از نام های معروف آلوئه ورا می باشد. ژل آلوئه ورا به صورت هر شب بر روی پوست باید استفاده گردد. زمان ماندن ژل بر پوست 20 دقیقه است و سپس باید شستشو انجام شود. ژل آلوئه ورا در کنار کاهش چین و چروک پوست سلامت و زیبایی را نیز برای آن به همراه دارد.

از دیگر درمان های خانگی می توان به ماسک خیار، ماسک گوجه فرنگی، روغن نارگیل، آووکادو، شیر و … نام برد.

چه زمانی باید برای درمان خطوط پنجه کلاغی اقدام کرد؟

با پیدایش اولین خطوط برای رفع و درمان آنها باید اقدام شود. چرا که هرچه میزان عمق خطوط و افتادگی پوست بیشتر شود، نتایج حاصل از درمان ضعیف تر خواهد شد. اگر به موقع اقدام کنید، روش های خانگی می توانند نتایج شگفت انگیزی برای شما به همراه داشته باشند. اما در مواردی که عمق خطوط زیاد شده و در تمام حالات روی صورت فرد قرار دارند، نیاز به درمان های تخصصی زیر نظر پزشک وجود دارد.

بهترین روش برای درمان چروک دور چشم

بهترین روش درمان خطوط پنجه کلاغی

عوامل متفاوتی در انتخاب روش درمانی تاثیرگذار است که متخصص بعد از انجام معاینات اولیه، تصمیم نهایی را می گیرد.

باید به این نکته توجه داشت که در شرایط مختلف و افراد متفاوت، ممکن است روش خاصی به عنوان بهترین روش، اثرگذار باشد. در مورد خطوط خفیف درمان های خانگی و روش های تزریق ژل و بوتاکس انتخاب اول می باشند و در مورد چین و چروک عمیق، روش های درمانی تاثیرگذارتر مانند میکرونیدلینگ و لیزر استفاده می شود.

آیا ممکن است درمان خطوط پنجه کلاغی به چشم‌ها آسیب وارد کند؟

محل درمان خطوط پنجه کلاغی یک موقعیت حساس در همسایگی چشم ها می باشد. چشم ها از پیچیده ترین نقاط  بدن انسان هستند و نیاز به سطح مراقبتی بالایی دارند. روش های درمان دو دسته خانگی و پزشکی است. در مورد روش های خانگی بخاطر استفاده از مواد طبیعی مانند شیر، خیار و گوجه فرنگی، هیچگونه نگرانی برای آسیب رسیدن به چشم وجود ندارد.

در مورد درمان های پزشکی باید بگوییم که میزان حساسیت بالاتر است و حتما نیاز است که زیر نظر متخصص با تجربه و در یک کلینیک معتبر فرآیند درمان انجام شود. چرا که کوچکترین تغییراتی مانند میزان تزریق ژل با شدت لیزر ممکن است آسیب هایی را برای فرد به همراه داشته باشد.

همچنین بخوانید : هایفوتراپی دور چشم

هزینه‌ درمان خطوط پنجه کلاغی

روش های مختلفی برای درمان این خطوط استفاده می شود، همین موضوع سبب می شود که هزینه درمان نیز متفاوت باشد. اینکه شرایط پوست به چه شکل است، میزان چین و چروک، شل شدن پوست و … نیز در هزینه درمان اثرگذار است. محل کلینیک و توانایی و سابقه متخصصان هم بی تاثیر در هزینه پرداختی نخواهد بود.

در صورتی که بخواهید هزینه کمتری برای درمان خطوط پنجه کلاغی انجام دهید باید از روش های خانگی در دراز مدت استفاده کنید. تزریق بوتاکس و ژل جزء روش های درمانی می باشند که از نظر اقتصادی به صرفه هستند.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *