آنچه در این مقاله میخوانید :

درمان لک صورت

یکی از مهمترین نقاط بدن از نظر زیبایی، صورت افراد می باشد. چرا که در تعاملات روزانه و برخورد با دیگران این صورت انسان است که در مقابل چشمان فرد دیگری قرار می گیرد. از همین رو داشتن مشکلات ظاهری شاید باعث شود اعتماد به نفس فرد پایین بیاید و حس رضایتمندی خوبی از خود نداشته باشد. البته اشاره شود که در کنار زیبایی ممکن است بعضی مشکلات سلامتی فرد را هم به خطر بیاندازد. یکی از عمده مواردی که تعداد زیادی از ما را به خود درگیر می کند وجود لک و یا همان کک و مک در صورت است. بنابراین برای مقابله با چنین شرایطی و اینکه ظاهر پوست خودمان را برگردانیم نیاز است که راه های درمان لک صورت را بدانیم.

علت ایجاد لک صورت چیست؟

یکی از عواملی که به ما کمک می کند تا لک صورت را درمان کنیم این است که بدانیم دلیل و علت ایجاد لک صورت چیست و چه مواردی باعث بوجود آمدن لک صورت می شوند؟

باید گفت که لک صورت انواع زیادی دارد و به همین خاطر دلایل ایجاد آنها نیز متنوع می باشد. اما دسته ای از موارد بیشترین تاثیر را در بوجود آمدن لک صورت دارند، از جمله اینها می توان به لک های بوجود آمده بر اثر جوش های دوران بلوغ، ایجاد کک و مک ناشی از نور شدید و پیوسته آفتاب، ماه گرفتگی و لک های ماندگار از آثار زخم اشاره کرد.

خوشبختانه با توجه به علم و تکنولوژی امروزی، درصورت داشتن هر مدل لک صورت، نیاز به نگرانی وجود ندارد و می توان آن را به روش های متفاوت برطرف کرد. در بخش های بعدی به انواع لک و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

انواع لک صورت

زمانی که می خواهید تصمیم به درمان لک صورت خود بگیرید، تشخیص نوع لک، کمک زیادی به شما می کند تا بهترین راه درمان را برای آن انتخاب کنید. به همین منظور خوب است با انواع لک صورت آشنا شویم:

  • آکنه

درمان آکنه لک صورت

یکی از عوامل ایجاد کننده لک در صورت آکنه ها هستند که خودشان نیز به دلایل مختلفی ایجاد می شوند. از دلایل ایجاد آکنه در صورت، استرس، گذر از دوران بلوغ، قاعدگی و ترشح غدد چربی در پوست صورت است. این نوع از لک صورت نوجوانان درگیر با سن بلوغ را زیاد تحت تاثیر قرار می دهد.

مواردی مانند جوش های سر سیاه، جوش های سر سفید شامل عفونت، برجستگی های قرمز کوچک در پوست صورت یا همان پاپول و جوش های چرکی در دسته آکنه ها قرار می گیرند.

    همچنین بخوانید : راه های درمان تیرگی زیر چشم

معمول ترین راه درمان آکنه، درمان دارویی است که با نظر و تخصص پزشک صورت می گیرد و با کنترل چربی پوست، به درمان آکنه صورت کمک می کنند.

  • گره های پوستی

پوست در طول زندگی در حال تجدید است و در این مسیر سلول های مرده آن کنار زده می شوند و سلول های تازه جایگزین می شوند. گاهی ممکن است یک سلول مرده در منافذ پوست گیر کند و مسیر خروج چربی از پوست را ببند. در چنین شرایطی ترکیب سلول مرده و چربی های موجود در پشت آن عاملی برای ایجاد عفونت می شود و یک لک در صورت ایجاد می کند.

زمانی که داخل لک ایجاد شده با زخم همراه باشد و دست زدن به آن موجود درد و سوزش شود، یک گره پوستی در صورت شما ایجاد شده است که برای درمان آن به متخصص باید مراجعه کنید. در کنار تجویز درمان دارویی مناسب حتما به شما تاکید خواهد شد که پاکسازی پوست را به صورت منظم انجام دهید.

  • جوش کیستی

درمان جوش کیستی لک صورت

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در یک ناحیه از پوست که دچار آسیب شده، آکنه و جوش بوجود بیاید. این اتفاق بخاطر حرکت چربی ها و باکتری ها به محل آسیب دیده می باشد که سطح آن را پوشش دهند. از نشانه های جوش کیستی می توان به رنگ قرمز آن اشاره کرد که با برآمدگی بزرگ همراه است و باعث ایجاد درد در آن ناحیه می شود.

این لک ها نسبت به موارد قبلی که گفتیم مشکلات بیشتری را بوجود می آورند از جمله اینکه ممکن است در صورت عدم درمان صحیح، تبدیل به یک لک پوستی ماندگار در صورت شما شود. بنابراین مراجعه به متخصص در مورد این نوع لک ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • لکه های آفتابی

نور شدید آفتاب در تماس های طولانی مدت با پوست، عاملی برای ایجاد لکه های آفتابی می باشد. این نوع لک ها ممکن است در صورت تماس ممتد نور خورشید بوجود بیایند و یا در اثر تماس های روزانه و پر تکرار، ایجاد شوند. نواحی مانند پوست دور چشم و گونه ها حساسیت بیشتری دارند و نسبت به سایر نواحی صورت تحت تاثیر نور آفتاب، بیشتر دچار لکه های آفتابی می شوند.

در مورد لکه های آفتابی می توان با استفاده از کرم های ضد آفتاب تا حد زیادی از وقوع آن جلوگیری کرد. همچنین در موارد اولیه که لکه های آفتابی بوجود می آیند، کرم های لایه بردار می توانند کمک کننده باشند.

در کنار درمان های دارویی، لیزر درمانی هم برای مواردی که می خواهند به سرعت درمان انجام شود، استفاده می شود.

  • ملاسما

تغییرات هورمونی از دیگر مواردی است که باعث می شود لک های پوستی ایجاد شوند. این تغییرات عاملی هستند که تجمع زیاد رنگدانه های پوستی در یک ناحیه اتفاق بیافتد و باعث لکه پوستی شود. به چنین لکه هایی که بر اثر تغییرات هورمونی همراه با تجمع رنگدانه ایجاد می شود، ملاسما می گویند.

زنان باردار و یا خانم هایی که از قرص ضد بارداری زیاد استفاده می کنند به خاطر تغییرات هورمونی بیشتر به ملاسما مبتلا می شوند، اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که هم درمان دراز مدت دارویی برای ملاسما وجود دارد و هم درمان سریع لیزر می تواند آنها را از بین ببرد.

  • کک و مک

درمان کک و مک و لک صورت

تجمع رنگ دانه های پوست در قسمت های مختلف پوست باعث بوجود آمدن کک و مک می شود که یکی از انواع لک صورت هستند. کک و مک منحصر به پوست صورت نیست و احتمال ایجاد آن در قسمت های مختلف پوست بدن نیز وجود دارد. مهمترین عامل ایجاد کک و مک موارد ارثی و ژنتیکی می باشد. این نوع از لک ها دارای تنوع رنگ نیز می باشند که با رنگ های قهوه ای، قرمز، برنزه و … مشاهده شده اند.

درمان دارویی زیر نظر متخصص اولین و سریع ترین راهکار برای از بین بردن کک و مک می باشد. در کنار این استفاده از لیزر درمانی هم در درمان کک و مک نتیجه بسیار عالی به همراه دارد که باعث شده علاقه مندان به این روش درمانی روز به روز بیشتر شوند.

  • موی زیر پوستی

شاید این مورد را با نام کیست مویی شنیده باشید. زمانی که به دلایلی مانند فشار، اصلاح خیلی پایین و موارد دیگر مو در زیر پوست گیر می کند و به دور خود می پیچد، باعث ایجاد عفونت می شود. عفونت ایجاد شده یکی دیگر از انواع لک روی پوست را بوجود می آورد.

روش های اصلاح سنتی مانند بند انداختن  در کنار روش هایی مانند اپیلاسیون، گاهی عامل ایجاد این مشکل هستند. اگر می خواهید برای همیشه از این مشکل راحت شوید، انجام لیزر موهای زائد بهترین گزینه است. برای درمان نیز باید تحت نظر متخصص، چرک صورت کامل تخلیه شود تا از عفونت بیشتر و بزرگتر شدن محل عفونت جلوگیری گردد.

  • ماه گرفتگی

این مورد معمولا به صورت ژنتیک و از همان بدو تولد در صورت فرد وجود دارد. عامل ایجاد ماه گرفتگی تجمع شدید رنگدانه های پوستی در یک ناحیه و عدم توزیع همگن آنها می باشد. در ناحیه ماه گرفتگی پوست ضخیم تر است و به صورت یک لکه دیده می شود. ماه گرفتگی از نظر سلامتی مشکلی ایجاد نمی کند و برعکس لکه های قبلی که گفتیم دارای عفونت و بیماری نیست. با این حال مراجعه به متخصص خیال شما را بیشتر راحت می کند.

  • تبخال

گاهی ممکن است در اثر هیجان، ترس، عدم سازش غذا با معده، استرس و سرما خوردگی روی صورت فرد لکه هایی ایجاد شود که به تبخال معروف هستند. تبخال ها در ناحیه ای بوجود می آیند که دارای پوست نازکتری است. از جمله محل ایجاد آنها می توان روی لب و دور دهان را نام برد. شکل تاول گونه ای دارند که با تجمع مایعات درون آنها همراه است و دردناک می باشند.

همچنین بخوانید : انواع مدل های تزریق ژل لب

از معدود لکه های صورت که واگیردار است، تبخال می باشد. بنابراین باید در مراوده با افراد مبتلا به تبخال پرهیز کنیم.

بیشترین مشکل تبخال مربوط به بعد از خوب شدن آن است که در خیلی موارد جای آن باقی می ماند. برای برطرف کردن جای تبخال باقی مانده، درمان با لیزر استفاده می شود.

  • لک جراحات

هرگونه زخمی که به دلایل مختلف مانند تصادف یا ضربه به صورت، منجر به باز شدن پوست صورت شود و در بعضی موارد با بخیه همراه شود، ممکن است از خود اثری روی صورت فرد باقی بگذارد. این لکه ها معمولا به دلایلی چون عدم جون خوردن مناسب پوست، بالا آمدن گوشت اضافی و همچنین باقی ماندن جای بخیه بوجود می آیند.

داروهای لایه بردار برای چنین مواردی زیاد استفاده می شود و بازدهی خوبی هم داشته است. با مراجعه به پزشک متخصص به شما کمک می شود بهترین لایه بردار را تهیه کنید. راه درمان سریع تر آن لیزر درمانی است.

  • لک های ناشی از سرطان پوست

بیماری سرطان یکی دیگر از عوامل ایجاد لک های پوستی می باشد. در زمانی که چنین اتفاقی می افتد، بهترین راه درمان و جلوگیری از روند رشد لک، تشخیص سریع مشکل و مراجعه فوری به متخصص می باشد.

از نشانه های لک های ناشی از سرطان پوست می توان به ایجاد ناگهانی، رشد ممتد، تغییرات رنگ و شکل اشاره کرد. در این مورد انجام اقدامات فوری زیر نظر متخصص ضروری است.

انواع روشها برای درمان لک صورت

تنوع روشهای درمانی لک صورت زیاد می باشد و به دو دسته اصلی دارویی و لیزری تقسیم می شوند. درمان لیزر سریع تر است و احتمال بازگشت لک در آن بسیار پایین می باشد. در ادامه تعدادی از روش های درمان لک صورت را با هم مرور می کنیم :

  1- درمان لک صورت با لیزر

درمان لک صورت با لیزر

از بهترین روش درمان لک یعنی همان درمان با لیزر شروع می کنیم. با پیشرفت تکنولوژی تنوع لیزر نیز زیاد شده است و بازدهی و قدرت آنها نیز بالاتر رفته است. در روش درمان با لیزر ملائین پوست مورد هدف پالس های شدید نور قرار می گیرد و باعث می شود لکه های موجود روی پوست از بین بروند. در مورد لک هایی مانند لک بارداری، لک آفتاب سوختگی و ملاسما استفاده از لیزر درمانی یکی از روش های بسیار پرطرفدار جهانی به حساب می آید.

  2- درمان لک صورت با لیزر co2 فرکشنال

در این روش با کمک لیزر دی اکسید کربن علاوه بر از بین بردن لک های صورت باعث شادابی و جوان سازی پوست نیز می شوند. چرا که اشعه این لیزر عاملی برای کلاژن سازی در پوست می باشد. این روش درمانی بیشتر برای لک های سطحی استفاده می شود و بازدهی آن در مورد لک های عمیق پایین و بی تاثیر است.

  3- استفاده از روش مزوتراپی

یکی از روش های مدرن و به روز درمان لک، مزوتراپی است که در آن با کمک سوزن های بسیار ظریف، هورمونها، ویتامین ها، پروتئین ها، آنزیم و عصاره های مورد نیاز به پوست تزریق می گردد. از این روش برای از بین بردن لک های ناشی از پیری، لک های جای جوش و آسیب های ایجاد شده در پوست را می توان برطرف کرد

  4- استفاده از روش میکرونیدلینگ

درمان لک صورت با روش میکرونیدلینگ یک روش کاربردی دیگر در مورد لک های صورت می باشد. در این روش توسط یک دستگاه سوزن های ریزی وارد صورت می شود که در صورت سوراخ های بسیار ظریف و میکروسکوپی ایجاد می کند. این شرایط تبدیل به عاملی برای تحریک پوست می شود تا شروع به بازسازی خود نماید. در این شرایط فرآیند کلاژن سازی در صورت اتفاق می افتد و پوست جوان سازی می شود.

  5- دارو درمانی برای لک صورت

روش بعدی در زمینه درمان لک های صورت، که جزء روش های دیر بازده اما بی خطر و کم هزینه تر به حساب می آید درمان لک صورت با روش دارو درمانی است. مشکلی که در این روش وجود دارد موقتی بودن اثر آن است و اینکه بعد از گذشت مدتی دوباره لک های صورت پدیدار می شوند. از جمله داروهای معروف در زمینه بر طرف کردن لک صورت می توان به آریوتینف کوجیک اسید، هیدروکینون، تره تینوئین و AHA اشاره کرد.

  6- لایه ‌بردار شیمیایی

لایه ‌بردار شیمیایی برای درمان لک صورت

درمان لک صورت به روش لایه برداری شیمایی را می توان از درمان های غیر تهاجمی دانست که با استفاده از ترکیب مخصوص حاوی اسیدهای غلیظ، لایه اپیدرم پوست برداشته می شود. این لایه شامل لایه سطحی پوست است که لک های صورت در آن قرار دارند. برای لک ملاسما این روش بسیار مناسب است با این حال عوارض آن را نیز باید در نظر بگیرید که شامل سوزش، تاول، قرمزی و خارش پوست می باشد.

این روش بسیار حساس و خطرناک است و باید زیر نظر متخصص مجرب انجام شود.

  7- روش میکرودرم ابریژن

یک روش تهاجمی برای از بین بردن لک های صورت درمان لک صورت با استفاده از میکرودرم ابریژن می باشد. در این روش با کمک یک دستگاه و با استفاده از کریستال های اکسید آلومینیوم، تراش های سطحی روی پوست ایجاد می شود و پاک سازی پوست، صورت می گیرد. این روش درد ندارد و به جریان بهتر خون در زیر پوست کمک می کند و نتیجه آن شادابی و زیبایی پوست است.

از روش میکرودرم ابریژن برای مواردی چون لک های مادرزادی، کاهش چین و چروک ها، بستن منافذ پوست، درمان لک بارداری و جوان سازی پوست استفاده می شود.

در زمینه لک های بارداری این روش بسیار خوب عمل می کند و تا مقدار زیادی لک های بارداری را از بین می برد و یا کم رنگ می کند.

ترکیب استفاده از روش لیزر و روش میکرودرم ابریژن، موفقیت و تاثیرگذاری درمان را به مراتب افزایش می دهد.

    همچنین بخوانید : درمان ریزش و کاهش مو

  8- روش کرایوتراپی برای درمان لک صورت

روش کرایوتراپی برای درمان لک صورت

درمان لک صورت با روش کرایوتراپی یک روش سرما درمانی می باشد که با استفاده از گاز نیتروژن مایع و در بعضی موارد گازهای دیگری چون ازت، انجام می گیرد. در این روش درمانی گاز مورد نظر به محل لک اسپری می شود که باعث می گردد سطح پوست در آن محل فریز و منجمد شود و با تخریب بافت در آن محل، پوست برای ساخت سلول های ترمیمی تحریک می گردد و آنها را جایگزین سلول های قدیمی می کند. به این صورت لک ها از بین می روند و بافت شاداب و جدیدی در محل ایجاد می گردد. برای استفاده از این روش رنگ و نوع پوست فرد مهم است.

  9- استفاده از IPL برای درمان لک صورت

در زمینه از بین بردن لک های صورت ناشی از آفتاب سوختگی روش IPL بسیار موفق عمل کرده است. عوارض این روش بسیار محدود می باشد و از نظر بازدهی یکی از روش های سریع به حساب می آید. در این روش با فراهم کردن شرایط کلاژن سازی، لک های پوستی از بین می روند و طراوت، نرمی و شادابی پوست افزایش پیدا می کند.

بهترین و موثرترین روش برای درمان تخصصی لک صورت

برای درمان لک صورت با بهترین نتیجه و داشتن اثری ماندگار و طولانی، استفاده از دستگاه های لیزر بهترین راه حل ممکن می باشند. دستگاه های لیزر جدید که با علم روز دنیا همراه باشند و مورد تایید قرار گرفته باشند. می توان در این زمینه به دستگاه فرکسل آمریکایی اشاره کرد که یک گزینه بسیار مناسب می باشد.

اگر می خواهید نتیجه بسیار موفق و فوق العاده ای در زمینه درمان لک صورت دریافت کنید، پیشنهاد متخصصان ترکیب روش لیزر با روش هایی مانند میکرودرم یا مزوتراپی می باشد. چرا که همزمان با از بین بردن لک های صورت، تحریک پوست برای بازسازی و سلول سازی ایجاد می گردد که پوست جدید همراه با شادابی و طراوت خاصی خواهد بود.

حتما برای انجام درمان لک صورت به مراکز معتبر مراجعه کنید و از بهترین متخصص های این زمینه کمک بگیرید. طول درمان نیز به شرایط پوست و لک مورد نظر بستگی دارد. با این حال بعد از سه جلسه درمان لیزر معمولا نتایج خوبی به دست می آید و تقریبا به درمان کامل می رسید.

برای انجام لیزر پوست، فصل های سرد مانند پاییز و زمستان مناسب تر می باشند.

درمان خانگی لک صورت

درمان خانگی لک صورت

برای لک های صورت مانند خیلی از مشکلات دیگر می توان از روش های خانگی هم در زمینه پیشگیری و هم در زمینه درمان تا حدودی استفاده کرد. اما باید بدانید که برای رسیدن به نتایج مناسب در روش درمان خانگی مستلزم صبوری و زمان زیاد می باشد.

برای درمان خانگی لک صورت بهترین روش ها، استفاده از ماسک های مختلف مانند ماسک خیار، ژل آلوئه ورا، ماسک عسل، ماسک لیمو ترش و ماسک سفیده تخم مرغ می باشد. در کنار این ماسک ها می توان از روغن هایی چون روغن بادام تلخ و روغن درخت چای استفاده کرد.

روش های دیگری که برای درمان خانگی لک صورت به شما کمک می کند، بخور دادن پوست و استفاده از لایه بردارها می باشد.

حتما دقت کنید که مراقبت و درمان مشکلات پوستی بسیار حساس است و از استفاده کردن روش های ناشناخته و بدون آگاهی حتما خودداری کنید.

سوالات متداول

1- آیا کک و مک درمان قطعی و بدون بازگشت دارد؟

باید در مورد کک و مک و لک های صورت واقع بین بود. هر لحظه ممکن است به دلیل جدید و اتفاق تازه ای روی صورت شما لک ایجاد شود. اما همانطور که گفته شد کک و مک از بیماری های ژنتیکی محسوب می شوند. درست است که با انجام روش های درمانی مانند لیزر و لایه برداری تا حدود زیادی از بین می روند و پوست درمان می شود، اما احتمال بازگشت در شرایط مختلف وجود دارد و به صورت قطعی و دائمی نمی توان گفت که از بین رفته اند. مراقبت های بعد از درمان در این زمینه بسیار مهم هستند تا از بازگشت کک و مک به صورت جلوگیری کنند.

لک های صورت و کک و مک در شرایط مختلف و بر اثر عوامل بسیار زیاد بوجود می آیند و در فردی که پوست سفید و روشن تری دارد بیشتر خود را نشان می دهند. مراقبت از پوست در برابر خورشید برای افرادی که مستعد کک و مک هستند بسیار مهم است و به عدم بازگشت آن کمک می کند. مواردی مانند استفاده از ضد آفتاب و باقی نماندن زیاد در زیر تابش مستقیم خورشید نیز از دیگر راهکارهای جلوگیری از ایجاد یا بازگشت کک و مک می باشد.

2- لک های ایجاد شده پس از دوران بارداری و زایمان چگونه از بین می روند؟

برای درمان لک های غیر ژنتیکی و تحت تاثیر شرایط مختلف مانند لک های پس از دوران بارداری و همچنین لک های ناشی از تغییرات هورمونی، روش های درمانی متنوعی قابل استفاده می باشد. در اولین مراقبت و درمان باید از قرارگیری در مقابل نور خورشید خودداری کنند. مورد بعدی کمک گرفتن از کرم های ضد لک و لایه بردار مانند ویتامین ث، آربوتین، کوجیک اسید و هیدروکینون می باشد.

برای اینکه نتیجه مورد دلخواه خود را از این موارد دریافت کنید باید از آنها به صورت مستمر و طولانی مدت استفاده کنید.

استفاده از لیزر راه درمان دیگری است که برای درمان لک های دوران بارداری و زایمان استفاده می شود. در این روش با کمک لیزرهای پیگمان از جمله لیزر کیوسوئیچ لک ایجاد شده خرد می شود و از بین بردن آن آسان تر می باشد. لیزرهای لایه بردار پوستی مانند لیزرهای فرکشنال CO2 و اربیوم با درجه ی پایین نیز از دیگر روش های درمان لک دوران بارداری و بعد از زایمان هستند.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *