آنچه در این مقاله میخوانید :

درمان ریزش و کاهش مو

ریزش پیدا کردن و کاهش موهای سر می تواند یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس افراد و همچنین مشکلات دیگر شود. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله در خصوص علائم ریزش موی سر، دلایلی که باعث این اتفاق می شوند و از همه مهمتر درمان های پزشکی که برای ریزش و کاهش مو سر وجود دارند، به طور جامع و کامل صحبت کنیم. البته در این بین راهکارهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است اندکی موثر باشند.

طاسی یا ریزش مو چیست؟

ریزش مو یا آلوپسی می تواند فقط پوست سر یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع می تواند موقتی و یا حتی دائمی باشد. آلوپسی ممکن است تحت اثر موضوعات مختلفی همچون وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط بیماری یا حتی افزایش سن قرار داشته باشد. ریزش و کاهش مو در تمام افراد وجود دارد اما این بیماری در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد.

طاسی معمولا به ریزش بیش از حد موهای پوست سر گفته می شود. ریزش موی ارثی با افزایش پیدا کردن سن شایع ترین علت طاسی است. برخی از افراد ترجیح می دهند که این ریزش موها بدون هیچ پیگیری و انجام هیچ روش درمانی به روند عادی و طبیعی خود ادامه دهند. برخی دیگر از افراد نیز هستند که سعی می کنند با تغییر مدل مو، کلاه گیس، روسری و… این موضوع را مخفی نگه دارند.

اما دسته سومی نیز وجود دارند که ترجیح می دهند از روش های درمانی و پزشکی برای احیای موهای از دست رفته و همچنین برگرداندن جوانی و زیبایی خود استفاده نمایند. در صورتی که شما هم جز دسته سوم هستید، بهتر است پیش از انتخاب روش درمانی مورد نظرتان با پزشک معالج خود مشورت کنید.

انواع مدل های ریزش موی سر

انواع مدل های ریزش مو

سیستم های طبقه بندی متعددی توسط پزشکان و محققان برای ریزش مو پیشنهاد شده است. هر کدام از این سیستم ها از یک زاویه خاص به موضوع نگاه می کنند. برخی از آن ها فقط به پارامترهای ساده ای همچون نحوه ریزش و خط ریزش یا رویش مو می پردازند، برخی دیگر نیز پارامترهای چند عاملی همچون مولفه های مورفولوژیکی و محیطی را که بر روی پوست و مو تاثیرگذار هستند را مورد بررسی قرار می دهند. در حال حاضر سیستم طبقه بندی همیلتون-نوروود برای آقایان و سیستم طبقه بندی لودویگ برای خانم ها بیشتر از دیگر موارد برای توصیف نوع ریزش مو استفاده می شود، در ابتدا به معرفی سیستم همیلتون خواهیم پرداخت.

  • نوع 1

در امتداد خط رویش مو که در نواحی فرونتوپاریتا وجود دارد، فرو رفتگی های دو طرفه ای مشاهده می شود. در واقع در این مدل از ریزش مو، قسمت میانی پیشانی همچنان دارای مو بوده و قسمت های بغلی آن ریزش پیدا می کنند. البته این ریزش بسیار کم بوده و در مواردی حتی قابل تشخیص نیز نمی باشد.

  • نوع 2

در ریزش موی نوع دوم نه تنها قسمت های بغلی پیشانی شروع به ریزش می کنند، بلکه حتی اگر از نیم رخ نیز به صورت فرد نگاه کنید، متوجه می شوید که موهای کنار سر که به موازات گونه قرار دارند نیز ریزش پیدا کرده اند. نوع دوم نسبت به نوع اول بسیار شدیدتر است و قابل تشخیص می باشد.

  • نوع 3

در سومین نوع ریزش مو، مرزبندی ریزش مو به صورت واضح اتفاق می افتد و همین موضوع سبب می شود تا ریزش کاملا چهره فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

  • نوع 4 تا 7

نوع 4 تا نوع 7 طاسی و ریزش مو نیز به همین شکل و با شدت های بسیار بیشتری وجود دارد. این ریزش های مو به گونه ای رخ می دهند که در نوع هفتم ریزش، دیگر در وسط سر هیچ مویی وجود ندارد و تنها در کنار سر شاهد مو هستیم.

علائم ریزش مو

بسته به آن که چه دلیلی باعث ریزش مو می شود، این ریزش می تواند به گونه های مختلفی بروز پیدا کند. گاهی اوقات ریزش مو به صورت ناگهانی و به یک باره رخ می دهد، گاهی اوقات نیز این ریزش ممکن است به صورت تدریجی ظاهر شود. حتی ممکن است ریزش مو فقط یک قسمت از سر یا بدن را در بر بگیرد و آن قسمت را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم ریزش مو

علائم و نشانه های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر شود:

1-نازک شدن موهای بالای سر

اولین مورد نازک شدن تدریجی تار موهای بالای سر است که شایع ترین نوع ریزش مو نیز محسوب می شود و معمولا با افزایش سن بروز پیدا می کند. در آقایان موها معمولا از قسمت خط موی پیشانی شروع به عقب نشینی می کنند و در زنان نیز معمولا همین اتفاق رخ می دهد، اما این ریزش و نازک شدن موها از قسمت های بغلی شروع می شود.

2-عقب نشینی خط رویش مو

یک الگوی رایج ریزش مو در مسن ترها، عقب نشینی خط مو که با نام آلوپسی فیبروزان پیشانی نیز شناخته می شود، است. در این مدل نقاط طاس دایره ای یا تکه تکه بر روی پوست سر ظاهر می شوند. گاهی اوقات پیش از شروع ریزش مو، پوست شما ممکن است دچار خارش و یا حتی درد شود.

3-شل شدن ریشه های مو

شل شدن ناگهانی مو در اثر ورود یک شوک فیزیکی یا روحی می تواند سبب ریزش موها شود. گاهی اوقات ممکن است هنگام شانه کردن، شستن موها و یا حتی دست کشیدن ملایم بین موها، تعداد انگشت شماری از موهایتان را ببینید که ریخته اند. این نوع از ریزش مو معمولا باعث کاهش حجم کلی مو می شود، اما موقتی است و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

دلایل ریزش مو

معمولا به صورت روزانه بین 50 الی 100 تار مو را از دست می دهیم که کاملا طبیعی است. این موضوع معمولا قابل توجه قرار نمی گیرد زیرا در همان زمانی که این موها را از دست می دهیم، موهای جدیدی در حال رشد هستند.

ریزش مو زمانی رخ می دهد که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند. در بسیاری از مواقع ریزش مو معمولا به یک یا چند مورد از عوامل زیر ربط پیدا می کند:

1-سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی که با نام وراثت نیز شناخته می شود شایع ترین علت ریزش مو است که نوعی بیماری ارثی نیز به حساب می آید و به طور معمول با افزایش سن رخ می دهد. این بیماری معمولا آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه نامیده می شود.

ریزش مو وراثتی معمولا به تدریج و همچنین در الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد که شامل عقب نشینی خط مو و ایجاد ریزش های سکه ای در مردان و کاهش حجم موها در امتداد تاج سر در زنان است.

2-تغییرات هورمونی

دومین مورد مربوط به تغییرات هورمونی می شود که در بدن افراد رخ می دهد. رسیدن به سن بلوغ، یائسگی، مصرف داروها و مکمل های ورزشی، بارداری، شیردهی، زایمان، مشکلات مربوط به غده تیروئید و…همگی مواردی هستند که طی آن ها تغییرات هورمونی بروز پیدا کرده و در پی آن ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد.

3-تغذیه و خواب

مورد سوم نوع تغذیه افراد است. استفاده دائم و مکرر از غذاهای فست فودی، حذف کردن سالاد و سبزیجات از رژیم غذایی و همچنین عدم خوردن وعده های غذایی به موقع می تواند سبب بروز ریزش مو شود.

نکته دوم در مورد خواب افراد است. زمانی که خواب کافی نداشته باشید و یا خواب شما عمدتا در طول روز بوده و شب را بیدار باشید، به احتمال بسیار زیاد دچار مشکل شده و ریزش مو را تجربه خواهید کرد.

4-داروها

مورد چهارم مربوط به داروها و مکمل های غذایی و ورزشی می شود. ریزش مو می تواند حتی جز عوارض جانبی این محصولات نیز در نظر گرفته شود. داروهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی و عروقی، نقرس و همچنین فشار خون بالا تجویز می شوند، می توانند سبب بروز ریزش مو در مدل های مختلف شوند.

معمولا با قطع کردن مصرف داروها ریزش مو نیز قطع شده و در صورتی که مشکل دیگری در بدن وجود نداشته باشد، رویش مجدد موها از سر گرفته می شود.

5-پرتو درمانی

اگر فرد بنا به هر دلیلی ناچار به انجام پرتو درمانی شود، ممکن است دچار ریزش مو شده و موهای سرش دیگر رشد نکنند.

6-تنش و اضطراب

مورد ششم نیز در خصوص تنش و اضطراب است که سبب افزایش ترشح هورمون های ضد افسردگی و ضد تنش در بدن شده و در نهایت مقادیر زیاد همین هورمون ها در بدن ریزش مو را رقم می زنند.

7-سن

با افزایش سن ریزش مو به طور طبیعی رخ می دهد. این اتفاق معمولا در 99 درصد افراد بروز پیدا می کند، اما آن چه که اهمیت دارد آن است که بتوان جلوی این ریزش مو را گرفت.

درمان های ریزش و کاهش مو

درمان ریزش و کاهش مو

دلایل و نشانه های ریزش مو را به صورت کامل بیان کردیم. برای آن که بتوان از ریزش مو جلوگیری کرد نیز مسلما راه های بسیاری وجود دارد که بهترین آن ها درمانهای پزشکی ریزش مو هستند. در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

1-مزوتراپی

اولین روش درمانی برای ریزش مو، روش مزوتراپی است. روش مزوتراپی یکی از روش هایی است که به صورت حداقلی تهاجمی بوده و با تزریق مواد خاصی به پوست سر سبب کاهش ریزش مو و حداقل توقف آن می شود.

پیاز و یا همان ریشه موها در لایه میانی پوست که با نام درم شناخته می شود، قرار گرفته اند. به همین دلیل با سرنگ، مواد مخصوص را به این قسمت تزریق می کنند. این مواد تزریق شده سبب می شوند تا پوست به خوبی بتواند ریشه موها را ترمیم و رویش مجدد آن ها را ممکن سازد.

در چهار مورد به گفته پزشکان، می توانید از روش مزوتراپی نتیجه بهتری را بگیرید. این چهار مورد شامل ریزش مو در اثر استرس، مشکلات مربوط به ساقه مو، ریزش موهای سکه ای همچنین کاهش سرعت رشد موها می شود.

2-روش prp

روش prp روش دیگری است که برای درمان ریزش موی سر اتفاق می افتد. در این روش خون خود فرد گرفته شده و پس از غنی سازی پلاسمای خون او با مواد غنی که برای رویش مجدد موها لازم هستند، خون را به قسمتی از پوست سر یا بدن که دچار ریزش مو شده تزریق کرده و با این کار به رشد مجدد موها کمک می کنند.

روش prp برای کم پشتی و درمان ریزش می تواند مناسب باشد، اما اگر دچار طاسی و یا ریزش موی شدید هستید، بهتر است این روش را فراموش کنید.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *