آنچه در این مقاله میخوانید :

رفع افتادگی پوست صورت و روش های سفت شدن پوست

مواردی مانند مو، پوست و دندان تاثیر بسیار مستقیمی در ظاهر فرد دارند. به نحوی که با کوچکترین تغییرات سن فرد را بالا یا پایین نشان می دهند. در مورد مو و دندان راهکارهای درمانی و پزشکی بسیاری وجود دارد. اما با گذر زمان و تحت عوامل گسترده ای پوست انسان نیز صافی و طراوت خود را از دست می دهد و کم کم با ایجاد چین و چروک ها، سیاهی های اطراف چشم و افتادگی های پوست در نواحی مختلف، مواجه می شود. مراقبت از پوست نه تنها در زمینه شادابی و جوانی آن اهمیت دارد که در زمینه جلوگیری از بیماری های پوستی که ممکن است برای فرد پیش بیاید نیز تاثیرگذار است. در حال حاضر در زمینه سفت کردن پوست و جوان سازی آن راهکارهایی وجود دارد، که با توجه به علت افتادگی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

علت شل شدن و افتادگی پوست صورت

علت شل شدن و افتادگی پوست

پارامترهایی مانند افزایش سن، شرایط آب و هوایی نامناسب از جمله قرارگیری در مقابل نور مستقیم خورشید به مدت زیاد، محیط کاری سخت مانند حضور در محیط هایی با دمای بالا و آتش مستقیم، تغذیه نامناسب، کم خوابی، دوران بارداری، مشکلات ژنتیکی و مواردی از این دست، در دراز مدت باعث ایجاد تغییرات پوستی در صورت فرد می شوند. تغییراتی که شامل چین و چروک در اطراف چشم، خطوط پیشانی، افتادگی گونه ها و شل شدن پوست زیر چانه می گردد. اما دقیقا چه اتفاقی می افتد که دچار این مشکلات می گردد؟

از آنجایی که پوست یک بافت زنده است و به صورت مداوم سلول های آن طی فرآیندهای کلاژن سازی تجدید می گردد، می تواند خود را سالم و شاداب نگه دارد. اما زمانی که فرآیند کلاژن سازی در آن کند شود، سلول ها و بافت پوست در زمان های مورد نیاز تجدید نمی شوند و کم کم کیفیت خود را از دست می دهند. چنین اتفاقی یک امر طبیعی است و نمی توان گفت به صورت صد در صد کسی می تواند از طی این فرآیند چرخه حیات جلوگیری کند. اما با راهکارهای جدید و همچنین انجام مراقب هایی می شود دلایل تشدید کننده افتادگی و شل شدن آن را به تاخیر انداخت و تا سنین بالاتری از پوست مناسب و خوب برخوردار بود.

   همچنین بخوانید : روش های درمان کک و لک صورت

روش های سفت کردن و درمان افتادگی پوست

روش های درمانی سنتی و نوینی در زمینه سفت شدن پوست توسط متخصصین و پزشکان زیبایی صورت می گیرد که در دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی قرار دارند. در دسته تهاجمی روش سنتی و معمول جراحی می باشد که طی یک فرآیند جراحی، پوست فرد کشیده می شود. در این روش با عمل جراحی فرآیند لیفت صورت انجام می شود، که ممکن است خیلی افراد تمایلی به بی هوشی و عمل جراحی باز نداشته باشند. هرچند که نتایج آن از ماندگاری بسیار خوبی برخوردار می باشد.

در روش های غیر تهاجمی شرایط متفاوت است و حتی به صورت سرپایی و مرحله ای نیز فرآیند سفت شدن پوست، حذف چین و چروک ها و در نهایت از بین بردن افتادگی پوست اتفاق می افتد. برخی از مهمترین روش های غیر تهاجمی عبارتند از :

  1. تزریق ژل

تزریق ژل لب و صورت یک روش درمانی غیر تهاجمی، با خطر بسیار کم که نیاز به بی هوشی و عمل باز ندارد. البته باید زیر نظر متخصص انجام شود. در این روش مواد تزریقی به صورت مستقیم به نواحی از پوست که دچار چین و چروک، افتادگی و شل شدگی هستند انتقال داده می شود. این مواد که به صورت تخصصی برای این مشکل تولید شده اند علاوه بر پر کردن فضای زیر پوست و صاف کردن آن، به عنوان یک عامل خارجی بافت پوست را تحریک به فرآیند کلاژن سازی می کنند و روند پیر شدن پوست را کاهش می دهند. البته نا گفته نماند که اثرگذاری این روش میان مدت است و بسته به نوع مواد بین 6 تا 18 ماه بیشترین تاثیرگذاری را دارد.

  2. هایفوتراپی (اولتراسوند متمرکز شده)

هایفوتراپی یکی تز روش های سفت شدن صورت

اولتراپی، اولتراسوند متمرکز شده یا همان روش هایفوتراپی، همگی اسم یک فرآیند درمانی غیر تهاجمی دیگر در زمینه سفت کردن پوست می باشند. در فرآیند هایفو با استفاده از امواج اولتراسوند که مشابه همان امواج سونوگرافی است استفاده می شود. اما تفاوت اصلی در اینجا، تابش بسیار متمرکز این امواج به محل مورد نظر است. تمرکز بالای امواج باعث می گردد که فرآیند طبیعی تولید کلاژن تشدید گردد و با گذر زمان شرایط پوست جوان تر و سفت تر شود. این روش درمانی برای سنین پایین تر و در مورد خطوط ریز ایجاد شده، بسیار موثر عمل می کند.

  3. لیفت با نخ

این روش را نه می توان یک فرآیند درمان غیر تهاجمی نامید و نه یک فرآیند درمانی تهاجمی نامید. چرا که درست است جراحی باز اتفاق نمی افتد ولی طی درمان سوزن های ریزی به پوست وارد می شود. برخی آن را فرآیند درمانی نیمه تهاجمی می نامند. البته برای کاهش درد پزشک از بی حسی موضعی نیز استفاده می کند. در طی فرآیند لیفت با نخ پوست فرد در نواحی مورد نظر مانند کناره های چشم و پیشانی، توسط نخ هایی کشیده می شود و به حالت سفت نگه داشته می شود. این نخ ها توسط سوزن های ریزی وارد پوست می شوند. تاثیرگذاری و ماندگاری این اثر قابل قبول و مناسب است و با انجام دوره های ترمیمی می توانید تا مدتهای زیادی از یک پوست صاف و جوان لذت ببرید.

  2. لیزر

هر عاملی که به تحریک کلاژن سازی پوست منجر شود، در واقع یک روش درمانی شل شدن و افتادگی پوست به حساب می آید. لیزر نیز در این دسته قرار می گیرد. حرارت ایجاد شده توسط دستگاه لیزر در محل هایی از پوست که دچار مشکل شده اند، بافت پوست را فعال کرده و به افزایش فرآیند کلاژن سازی آن کمک می کنند. استفاده از این روش کمک می کند که یک دوره ای تولید کلاژن افزایش یابد و نتایج خوبی روی پوست فرد ایجاد شود. بعد از گذشت زمان و کاهش تولید کلاژن، نیاز به تکرار فرآیند درمان لیزر می باشد.

  3. ترمیژ

استفاده از فرآیند رادیو فرکانسی در زمینه سفت کردن پوست و حذف چین و چروک ها را ترمیژ می نامند. در این روش عامل تحریک کننده برای بازسازی بافت خود و تولید بیشتر کلاژن، امواج رادیو فرکانسی می باشد. حالا زمانی که میزان تولید کلاژن توسط تحریک اتفاق افتاده در روش ترمیژ بسیار زیاد شود، نه تنها از ادامه افتادگی و شل شدن پوست جلوگیری می شود که چین و چروک و شل شدگی های قبلی پوست نیز تا حد زیادی بسته به شرایط درمان می گردد. مزیت اصلی چنین روشی عدم وجود درد و جراحی است و بدون نگرانی می توانید فرآیند درمانی آن را در دوره های مختلف تکرار نمایید.

  4. لیفت با جراحی

بعد از روشهای غیر تهاجمی و نیمه تهاجمی، باید بگوییم که روش لیفت با جراحی که یک روش کاملا تهاجمی و سنتی است بیشترین ماندگاری و اثر گذاری را در زمینه سفت شدن پوست دارد. اگر می خواهید برای طولانی مدت این مشکل برطرف شود و نگرانی در زمینه جراحی ندارید، لیفت پوست را در نواحی مختلف مانند پیشانی، اطراف چشم و .. انجام دهید. در طی فرآیند لیفت مقداری از پوست اضافه، حذف می شود و در نتیجه  پوست در حال کشیده و سفت قرار می گیرد. عمل آن به صورت سرپایی و در بیشتر موارد بدون بی هوشی انجام می شود.

پوست چه قسمت‌هایی از بدن را می‌توان با این روش‌ها درمان کرد؟

نواحی قابل درمان برای سفت شدن پوست

برای رفع افتادگی و شل شدگی نواحی مختلفی از بدن می توان با توجه به شرایط و نظر متخصص از هر کدام از روش های بالا استفاده نمود. برخی از نواحی پرطرفدار در زمینه لیفت و سایر روش های سفت کردن پوست عبارتند از :

  • اطراف چشم‌ها و ابروها
  • گونه های صورت
  • پیشانی
  • زیر چانه و گردن
  • اطراف بازوها و پاها
  • شکم و پهلوها

البته که در میان این موارد بیشترین تقاضا برای عمل سفت کردن پوست در قسمت صورت ثبت شده است.

روش های خانگی سفت شدن پوست صورت

شاید بهتر باشد این عنوان را اینطور اصلاح کنیم که روش های خانگی برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست چیست؟ چرا که اگر شما در مرحله پیشگیری از این روش ها استفاده کنید، به مراتب نتایج بهتری را دریافت خواهید کرد تا زمانی که پوست دچار افتادگی شدید شده است. در مورد افتادگی های شدید بعضا روش های خانگی بسیار کند و حتی بی تاثیر می باشد.

   همچنین بخوانید : بهترین راه های از بین بردن چین و چروک صورت

از مهمترین روش های خانگی در زمینه افزایش طراوت، کمک به کلاژن سازی و در نتیجه جوان سازی پوست می توان به دسته بندی هایی چون ماساژ، تغذیه مناسب، خواب کافی و به موقع، استفاده از کرم های ضد آفتاب استاندارد، استفاده از ماسک های صورت، استفاده از روغن های گیاهی، کاهش میزان استرس و اضطراب و انجام فعالیت های ورزشی اشاره کرد.

برخی از روغن های گیاهی استفاده شده در این زمینه شامل موارد زیر می باشد:

  • روغن لیمو: این روغن حاوی ویتامین c است و نتایج خوبی را به همراه دارد. در شب استفاده شود.
  • روغن کندر : در مورد پوستهای خشک توصیه می شود که از روغن کندر استفاده کنید.
  • روغن رزماری : اکثر شرکت های سازنده کرم به این مورد اشاره دارند که محصولات آنها حاوی روغن رزماری است. چرا که این روغن در میان مدت بسیار تاثیرگذار است.

روغن اسطوخودوس و روغن گل شمعدانی و دیگر روغن های گیاهی دیگر که با توجه به خاصیت آنها و شرایط پوست فرد باید استفاده گردد، نیز در این زمینه کمک کننده می باشند. مانند روغن بادام، روغن نارگیل، روغن زیتون و ….

مورد دیگری که گفتیم در درمان خانگی کمک می کند استفاده از ماسک است. ماسک های موفق در این زمینه عبارتند از : ماسک موز، ماسک خیار، اسکراب قهوه، ماسک عسل و سفید تخم مرغ.

برای سفت شدن پوست صورت چی بخوریم؟

تغذیه مناسب از جمله مواردی است که هم در پیشگیری از پیر شدن زود هنگام صورت جلوگیری می کند و هم به سفت شدن آن کمک می کند. در این زمینه مواد غذایی تاثیرگذار هستند که حاوی ویتامین C، زینک، مکمل های کلاژن و مواردی از این دست باشند که در زمینه نیاز بافت پوست نقشه بسیار حیاتی را دارند. البته مصرف هر کدام از این مکمل ها که به صورت قرص و کپسول تولید می شود، به نظر پزشک بستگی دارد و باید در زمینه میزان مصرف و طول درمان اطلاعات کامل را دریافت کنید. استفاده بی مورد از مکمل ها ممکن است اثرات جانبی دیگری نیز داشته باشد.

سه ورزش برای سفت شدن پوست صورت

ورزش برای سفت شدن پوست صورت

یکی دیگر از روش های پیشگیری از پیر شدن پوست و همچنین سفت کردن آن علاوه بر تغذیه، ماسک ها و  شرایط زندگی سالم، انجام ورزش است. در زیر سه ورزش مناسب در این زمینه را معرفی می کنیم، که توصیه می گردد در زمانی که پوست شما فاقد هر گونه کرم و آرایشی است آنها را انجام دهید:

  • در اولین حرکت انگشتان خود را بر گوشه لبه و گوشه چشم در دو سمت صورت قرار دهید و شروع کنید به لبخند زدن. در این حالت چین و چروک و پوست شما تحت فشار قرار می گیرد و برای فعالیت و کلاژن سازی تحریک می شود. این حرکت را سه بار در روز و هر بار به مدت 20 ثانیه انجام دهید.
  • دو انگشت اشاره و انگشت وسط را از دو سمت در محل گیجگاه خود قرار دهید. حالا چشمان خود را ببندید و انگشتان را به سمت عقب سر و بالا بکشید. کشش باید به صورت کامل در پلک پایین احساس شود. این ورزش به سفت شدن پوست اطراف چشم کمک می کند. زمانی که انگشتان را به عقب و بالا کشیدید و ثابت نگه داشتید، پوست باید زیر انگشت شما بلغزد. انجام این حرکت به مدت 20 ثانیه و دو بار در روز توصیه می شود.
  • استفاده از عبارات کشیده مانند “اووووو” به سفت شدن پوست اطراف لب کمک می کند. در این حرکت به مدت 5 ثانیه آن را در حالتی که انقباض عضلات در اطراف لب و دهان احساس می شود، ادامه دهید. تکرار ده مرتبه این حرکت در طول روز مناسب می باشد.
دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *