آنچه در این مقاله میخوانید :

آیا تزریق بوتاکس برای میگرن تاثیر دارد؟

تزریق بوتاکس برای میگرن

تزریق بوتاکس در جامعه بیشتر از جنبه زیبایی مطرح شده است و خیلی ها نسبت به جنبه درمانی آن اطلاع ندارند. با توجه به عملکردی که ماده بوتاکس در محل تزریق ایجاد می کند به عنوان یک درمان در زمینه میگرن استفاده می شود. میگرن از جمله بیماری هایی است که درمان مستقیم برای آن به صورت کامل وجود ندارد و بیشتر داروهای موقتی جهت تسکین درد تجویز می گردد. تحقیقات و نتایج ثبت شده به وضوح نشان می دهد که سطح تاثیرگذاری بوتاکس بر روی درمان میگرن بسیار زیاد و موفقیت آمیز است. از این رو جهت افزایش اطلاعات جنبه درمانی بوتاکس برای میگرن را به طور کامل بررسی می نماییم.

بوتاکس در درمان میگرن چگونه عمل می کند؟

در زمان سردردهای میگرنی، فیبرهای دردناکی در حال فعالیت هستند که باعث انتقال درد از رشته های عصبی می شوند. در اولین قدم باید فعالیت این فیبرهای دردناک محدود شود. متخصص مواد بوتاکس را به اطراف فیبرها تزریق می کند. طی این عمل مواد سمی بوتاکس وارد محدوده عصبی اطراف فیبرها می شوند و با فلج سازی پایانه های عصبی، انتقال درد را متوقف می سازند. حالا دیگر شبکه های عصبی درد را به مغز انتقال نمی دهند و فرد احساس بهتری دارد.

این فرآیند درمانی باعث می شود پیش از شروع سردرد در مقابل آن مانعی قرار بگیرد و درواقع یک سیستم ایمنی جهت پیشگیری از درد به حساب می آید. در حال حاضر علم و تحقیقات پزشکی در جهت افزایش این ایمنی تلاش می کند. البته برخی نتایج نشان داده است تکرار تزریق بوتاکس نیز تا حدودی به کاهش بیشتر سردرد میگرنی کمک می کند.

تزریق بوتاکس از بعد دیگر نه تنها درد اولیه را کاهش می دهد و در مواردی از بین می برد که علائم و حساسیت های میگرن از قبیل حساسیت به نور و صدا، استفراغ و حالت تهوع را نیز کاهش می دهد. شروع اثرگذاری تزریق بوتاکس برای میگرن چیزی در حدود دو هفته بعد از تزریق به طول می انجامد.

انواع سردرد میگرنی

انواع سردرد میگرنی و تاثیر تزریق بوتاکس برای میگرن

سردردهایی که تحت تاثیر میگرن ایجاد می شوند انواع و دسته بندی های مختلفی دارند. هر کدام از این سردردها، سطح درد متفاوتی را بروز می دهند و نشانه های خاص خود را دارند. سردردهای میگرنی کلاسیک و معمولی (میگرن اورا و میگرن بدون اورا) از  معروفت ترین سردردهای این بیماری می باشند و در کنار این دو مورد میگرن های دیگری هستند که باعث سردرد می شوند از جمله میگرن شکمی، میگرن دهلیزی، میگرن همی پلژیک، میگرن قاعدگی، میگرن چشمی، میگرن با هاله ساقه مغز و میگرن وضعیتی می باشند.

آیا تزریق بوتاکس برای سردردهای میگرنی موثر است؟

میگرن بیماری همیشگی نیست که بتوان در لحظه بعد از تزریق بوتاکس، اثر آن را مشاهده کرد. به همین خاطر تحقیقات میدانی برای تاثیر آن بر روی افراد بزرگسالی که به میگرن مزمن دچار بوده اند انجام شده است. آنچه از نتایج این تحقیقات بدست آمد کاهش شدید درد و همچنین کاهش تعداد سردردها بعد از تزریق بوتاکس بود.

مطالعه ای که در خصوص بزرگسالان با سردردهای میگرنی مزمن انجام گرفت، نتیجه کاهش تعداد دفعات و شدت سردرد بود. این تحقیقات میزان کاهش درد را در بعضی افراد بیشتر از 50 درصد ثبت کرده است که نتایج بسیار با ارزشی می باشد و نشان از تاثیرگذاری مشهود بوتاکس بر سردرد میگرنی دارد. از نظر علمی نیز عملکرد بوتاکس با غیرفعال کردن سیستم عصبی در اطراف فیلرهای ایجاد کننده درد، بر کاهش سردردهای میگرنی اثرگذار می باشد.

عوارض جانبی بوتاکس برای درمان میگرن

عوارض تزریق بوتاکس برای میگرن

درصورتی که تزریق زیر نظر متخصص با تجربه با مواد باکیفیت انجام شود، عوارض میگرن بسیار محدود و ناچیز خواهد بود. یکی از عوارض معمول آن حساسیت ها یا همان واکنش های آلرژیک می باشد که بدن به صورت خود ایمنی ایجاد می کند. عوارض محدود دیگری مانند تنگی نفس، کهیر، خارش، تورم و … نیز ممکن است برای برخی افراد رخ دهد. در همان ابتدا بعد از تزریق عوارض کوتاه مدتی مانند گردن درد یا سردرد را ممکن است تجربه کنید.

برخی عوارض تحت تاثیر غیر اصل بودن مواد بوتاکس، تاریخ گذشته بودن مواد بوتاکس، عدم توانایی پزشک، تزریق زیاد بوتاکس و … ایجاد می شود. در مواردی تزریق بسیار زیاد بوتاکس حتی ممکن است احتمال مرگ را ایجاد کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره عوارض بوتاکس کلیک کنید.

فرآیند و مراحل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

بعد از انجام یک جلسه معاینه و مشاوره، زمان تزریق بوتاکس مشخص می شود. متخصص توصیه هایی را به فرد می کند تا قبل و بعد از تزریق آنها را رعایت کند. از جمله عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف مشروبات الکلی، عدم فعالیت کاری و ورزشی شدید بعد از تزریق و …

در جلسه تزریق بوتاکس بهتر است بدون آرایش و با پوست طبیعی خود حاضر شوید. متخصص با استفاده از بی حسی های موضعی محل های تزریق سوزن را تا حدودی بی حس می کند و فرآیند تزریق را شروع می کند.

کل فرآیند تزریق بوتاکس کمتر از 15 دقیقه انجام می شود و درد زیادی برای فرد ایجاد نمی گردد. فقط سوزش های سطحی ناشی از ورود سوزن های تزریق به پوست است که توسط مراجعه کننده احساس می گردد. بعد از انجام تزریق نیاز به طی کردن دوره نقاهت خاصی نیست و با رعایت یک سری نکات می توانید به زندگی روزمره خود برگردید.

توصیه میشود اگر از عرق کردن خسته شدید این مقاله را بخوانید :تزریق بوتاکس زیر بغل

محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

سردردهای میگرنی بیشتر در اطراف سر اتفاق می افتند و به همین خاطر اغلب محل های تزریق بوتاکس برای درمان میگرن در این نواحی می باشد که شامل نقاط زیر می باشد:

  • دو طرف گیجگاه
  • کناره ها و پشت گردن
  • پیشانی
  • پشت سر
  • سر شانه ها

تزریق بوتاکس برای چه افرادی مناسب نیست؟

در صورتی که سردردهای فرد بخاطر میگرن باشد و تعداد آنها در ماه بیش از یک بار باشد، استفاده از بوتاکس مناسب می باشد. در صورتی که فاصله سردردها بیش از دو هفته است و یا بیشتر سردردها ناشی از عوامل دیگر مانند استرس، تنش های روحی، مشکلات زندگی، میگرن های خوشه ای و … باشد، تزریق بوتاکس برای فرد مناسب نخواهد بود.

دسته دیگری از افراد که تزریق بوتاکس برای آنها ممنوع می باشد، شامل خانم های باردار، خانم هایی که در دوران شیردهی هستند و همچنین افرادی که دارای مشکلات عصبی هستند، می شود.

ماندگاری آن چقدر است؟

ماندگاری تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

تاثیرگذاری بوتاکس بر بافت پوست و محل تزریق چه برای زیبایی باشد و چه برای درمان، دارای بازه ای بین 4 تا 6 ماه است. در افراد مختلف با توجه به شرایط گوناگون ماندگاری متفاوت است. در مورد زیبایی با تکرار مرتب بوتاکس ماندگاری آن را می شود تا مقدار زیادی افزایش داد. این اتفاق برای درمان میگرن با بوتاکس نیز می افتد و فرد در صورت تکرار جلسات می تواند مدت بیشتری را از فشار سردردهای میگرن در امان باشد.

توجه داشته باشید که این روش درمانی به طور کامل سر درد را از بین نمی برد و یک درمان همیشگی برای میگرن به حساب نمی آید.

معمولا متخصصان توصیه می کنند که تا وقتی تعداد دفعات درد یا شدت سردرد افزایش نیافته است تکرار بوتاکس رو انجام ندهید. زمانی که اثرگذاری تزریق قبلی کم شد و باعث گردید شدت سردرد افزایش یابد، می توان درخواست تکرار تزریق را داشت. به صورت معمول تمدید سه ماه یک بار تزریق بوتاکس را متخصصان برای مراجعین در نظر می گیرند.

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس برای میگرن

با رعایت یک سری نکات و انجام مراقبت های بسیار معمولی می توانید به ایجاد نتایج بهتر ناشی از تزریق بوتاکس برای میگرن کمک کنید. برخی از نکاتی که باید در نظر بگیرید و مراقبت هایی که لازم است انجام دهید به شرح زیر می باشد :

  • عدم استفاده از داروها و غذاهای رقیق کننده خون
  • عدم آرایش در روز مراجعه برای تزریق بوتاکس
  • گرفتن مرخصی برای روز تزریق تا با آسایش و بدون استرس در مطب حاضر شوید.
  • عدم انجام فعالیت های سنگین کاری و ورزشی بعد از تزریق بوتاکس.
  • عدم رفتن به حمام و دوش گرفتن در 24 ساعت اول بعد از تزریق.
  • عدم اعمال فشار یا حتی ماساژ آرام به پوست محل تزریق
  • عدم قرارگیری در محیط های گرم مانند استخر، جکوزی و ..

اطلاعات بیشتر : مراقبت های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

هزینه این درمان چقدر است؟

تفاوت در محل کلینیک، توانایی متخصص، کیفیت مواد بوتاکس، محل تزریق، میزان دز مورد نیاز و … از عواملی است که سبب می شود هزینه انجام بوتاکس بین افراد مختلف، متفاوت باشد. از این رو نمی توان مبلغ دقیقی را به عنوان هزینه انجام بوتاکس اعلام کرد. با دریافت وقت مشاوره و انجام معاینات اولیه، متخصص با دقت بالا هزینه های تزریق بوتاکس را برآورد خواهد کرد و به اطلاع شما می رساند.

در طول دوره درمان میگرن با بوتاکس باید چه انتظاری داشته باشید؟

قبل از این که درمان شروع شود، متخصص اعصاب خطرات جانبی و احتمالات را به شما توضیح می دهد و در این زمان می توانید هر سوالی که درباره درمان میگرن با بوتاکس دارید را از پزشک بپرسید. پزشک از سوزن های 0.1 تا ۵ واحد برای تزریق بوتاکس به پوست استفاده می کند که در آن زمان حس نیش زدگی کمی حس خواهید کرد. ویال های بوتاکس ۱۰۰ واحدی هستند و بعضی پزشکان از مقادیر بیشتری برای درمان درد این نواحی استفاده می کنند.

درمان حدوداً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد که پس از انجام آن بیمار محدودیت خاصی ندارد. برای آن که میگرن تان را با بوتاکس درمان کنید دقت کنید که به ۲ تا ۳ جلسه تمدید نیاز خواهید داشت و شما بلافاصله پس از تزریق شاهد خوب شدن نخواهید بود. این جلسات هر ۱۲ هفته یکبار تمدید می شوند که یعنی پروسه درمان ممکن است بین ۶ تا ۹ ماه زمان ببرد، اما در بعضی افراد هم این اتفاق مشاهده می شود که پس از اولین جلسه درمان اثرات مثبت حاصل شود.

اکثر افراد می گویند که اثرات درمان تقریباً ۱۰ هفته پس از تزریق بوتاکس از بین می رود و مجدداً باید آن را تمدید کنند تا پروسه درمان تکمیل شود. با انجام هر جلسه تمدید بوتاکس بازه های زمانی که اثرات مثبت مشاهده می کنید طولانی تر خواهد شد. در زمان تزریق بوتاکس برای درمان میگرن می توانید از داروهای جلوگیری بارداری نیز استفاده کنید. اگر ۳ جلسه بوتاکس انجام دادید و اثری از بهبود در شما حاصل نشد، باید گفت که درمان تان را باید عوض کنید.

سوالات متداول :

  1. برای پیشگیری از میگرن چند دفعه باید بوتاکس تزریق کرد؟

اگر درمان بوتاکس برای میگرن را انتخاب کرده اید، پزشک هر 3 ماه یکبار توصیه می کند که تزریق را تمدید کنید. بعد از درمان با این روش افراد معمولاً بهبود می یابند و بیماری بدون بازگشت درمان می شود. این مسئله بسته به آن است که بدن شما چه واکنشی به بوتاکس نشان دهد و پزشک چه زمانی را برای طول برنامه درمانی مشخص کند.

  2. میزان موفقیت درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

بوتاکس حدوداً دو ماه و نیم اثرات مثبتی را بر روی میگرن می گذارد و از آن جهت که تزریقات قبل از سه ماه انجام نمی شوند ممکن است تا تمدید بعدی دوباره درد میگرنی داشته باشید. می توانید در این مدت از درمان های دیگر استفاده کنید.

  3. آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن باعث ریزش مو می شود؟

بوتاکس حاوی سم بوتولینوم نوع A است که تزریق آن به پیشانی هرگز عارضه جانبی به همراه نخواهد داشت.

  4. آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بلافاصله اثر می کند؟

بعد از اولین جلسه تزریق بوتاکس شاهد اثر آنی نخواهید بود اما بعد از ۲ یا ۳ هفته پس از این زمان شاهد کم شدن درد خواهید بود. درمان میگرن با بوتاکس باید توسط پزشک حاذق انجام شود تا سردردهای میگرنی را رفع کند، نه آن که اثرات زیبایی مثل رفع چین و چروک داشته باشد.

  5. سردردها بعد از تزریق بوتاکس تا چه مدت ادامه دارند؟

سردردها می توانند از چند ساعت تا چند روز طول بکشند. در سال ۲۰۰۱ تحقیقاتی انجام شد که نشان داد تنها یک درصد از بیماران پس از تزریق سردرد دارند که از یک هفته تا یک ماه می تواند طول بکشد.

  6. بعد از تزریق بوتاکس درمان میگرن، گردن درد تا چه مدت ماندگار است؟

سوزن هایی که در درمان با بوتاکس استفاده می شوند و آزردگی های بسیار جزئی را ایجاد می کنند. ممکن است گاهی پس از تزریق گردن درد داشته باشید که بسیار اندک بوده و بین ۷ تا ۱۰ روز از بین می رود.

  7. آیا بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن می توانید مسکن استفاده کرد؟

از ۲۴ ساعت قبل تزریق نباید آسپرین یا مسکن های NSAID مثل ایبوپروفن استفاده کنید، چون این قرص ها خون را رقیق می کنند و خونریزی و کبودی را افزایش می دهند. در ازای این قرص ها می توانید از Tylenol استفاده کنید که از درد و تورم تان بکاهد.

  8. آیا تزریق بوتاکس می تواند باعث خستگی مفرط بشود؟

عوارض تزریق بوتاکس در درمان میگرن می تواند شامل خشکی دهان، آزردگی یا درد در قسمت تزریق شده، خستگی، سردرد، گردن درد، مشکلات چشمی مثل دو بینی، تاری دید، کاهش دید، افتادگی پلک ها، ورم پلک ها، خشکی چشم ها و افتادگی ابرو باشد.

  9. آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس قهوه نوشید؟

نوشیدن الکل، مکمل نیاسین، غذاهای شور، غذاهای غنی از قند، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای تند، کافئین و سیگار تا ۴۸ ساعت پس از تزریق باید قطع شود چون احتمال کبودی و تورم را افزایش می دهند.

  10. چه مدت بعد از تزریق بوتاکس می توان حمام کنم؟

تا ۲۴ ساعت پس از تزریق نباید حمام طولانی یا حمام آب داغ داشته باشید‌.

  11. آیا بیمه های تکمیلی هزینه تزریق بوتاکس را پرداخت می نمایند؟

بعضی شرکت ها هستند که هزینه تزریق بوتاکس را برای درمان میگرن مزمن پرداخت می کنند. اگر قصد دارید که این کار را با هزینه بیمه انجام دهید، با شرکت بیمه صحبت کنید و مطلع شوید که بیمه شامل چه بخش هایی از این درمان می شود. بعضی شرکت های بیمه حتی هزینه های آزمایشات را نیز پرداخت می کنند اما برخی دیگر تزریق بوتاکس برای درمان میگرن را شامل نمی شوند.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *