آنچه در این مقاله میخوانید :

بهترین سن برای تزریق بوتاکس چه سنی است؟

روش های مختلف در زمینه جوان سازی پوست و از بین بردن چین و چروک، با رشد تجهیزات پزشکی و امکانات مختلف روز به روز بیشتر می شود. یکی از این روش ها تزریق بوتاکس است که به فرد کمک می کند خطوط ایجاد شده بر اثر افتادگی پوست در سنین بالا را از بین ببرد. در این روش لایه های ایجاد شده روی پوست به وسیله تزریق بوتاکس از بین می رود و پوست فرد تا مقدار زیادی صاف و یک دست می شود. اما اینکه در چه شرایطی و با توجه به سن، امکان تزریق برای چه کسانی وجود دارد، جزء مواردی است که قبل از تزریق بوتاکس باید در مورد آن اطلاعات خوبی داشته باشید. در واقع اگر قصد انجام تزریق بوتاکس را دارید باید بتوانید به این سوال که بهترین سن برای تزریق بوتاکس چند سالگی است؟ جواب دهید. برای اطلاع از این سوال و همچنین دانستن مواردی مانند تاثیر بوتاکس در سنین مختلف، امکان تزریق بوتاکس بعد از 60 سالگی و بهترین فصل تزریق بوتاکس، به ارائه این مطلب می پردازیم.

بهترین زمان تزریق بوتاکس در چه سنی است ؟

بهترین سن تزریق بوتاکس

خیلی شما را منتظر نمی گذاریم و در اولین قسمت به سوال اصلی که بهترین سن برای تزریق بوتاکس در چه سنی است جواب می دهیم. در واقع نظر پزشکان بر این است که زمانی فرد باید برای تزریق بوتاکس اقدام کند که سرعت رشد پوست او کم شده است و تغییر سلول ها در پوست با سرعت کمتری اتفاق می افتد. بنابراین توصیه می شود که در سنین اول جوانی اقدام به تزریق بوتاکس نکنید. معمولا در اکثر افراد نشانه های چین و چروک به صورت کامل از اوایل میان سالی و حدود 35 سالگی بروز پیدا می کند.

پس می توان سن 35 سالگی را به عنوان مرجع و مبدا برای اقدام جهت تزریق بوتاکس در نظر گرفت. قبل از این سن معمولا سرعت تغییرات پوست زیاد است و هنوز چین و چروک به معنای واقعی ایجاد نشده اند که شما بخواهید آنها را با تزریق بوتاکس از بین ببرید.

زمانی که چین و چروک به صورت خفیف قابل مشاهده بودند و در واکنش های شما مانند گریه، اخم و خنده، میزان چروکی پوست بیشتر نمایان گردید، می توانید برای انجام تزریق بوتاکس اقدام نمایید.

از طرفی باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید بگذارید در سن خیلی بالا اقدام به تزریق بوتاکس کنید. چرا که ترکیبات بوتاکس علاوه بر اینکه سطح پوست را صاف می کنند، مانع حرکت زیاد عضلات و ماهیچه های پوست می شود و از چین و چروک های بعدی نیز جلوگیری می کنند. اما اگر در سن بالا تزریق بوتاکس صورت بگیرد به دلیل افتادگی بیش از اندازه پوست، به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت، به نتایج بسیار خوبی دست پیدا نخواهید کرد.

آیا افراد کمتر از ۳۵ سال به هیچ عنوان نباید تزریق بوتاکس انجام دهند ؟

درست است که تاکید می شود یک حداقل سن برای تزریق بوتاکس رعایت شود، اما نمی توان از آن به عنوان یک عدد ممنوعه یاد کرد و گفت که در کمتر از 35 سال امکان تزریق بوتاکس وجود ندارد. برای مثال ممکن است فردی به دلیل نوع پوستی که دارد و شرایطی که بزرگ شده است مثلا در تماس با نور مستقیم خورشید و …، در زیر 30 سال، چین و چروک صورتش نمایان شود. در چنین شرایطی کسی نمی تواند بگوید که این فرد چون زیر 35 سال سن دارد، نباید بوتاکس تزریق کند.

اینکه گفته می شود از یک سنی کمتر بهتر است بوتاکس تزریق نشود، بخاطر تاثیرگذاری بوتاکس و همچنین داشتن نتایج بهتر در سن های بالاتر است.

توصیه میشود اگر از عرق کردن خسته شدید این مقاله را بخوانید :تزریق بوتاکس زیر بغل

تزریق بوتاکس برای چه افرادی مناسب است؟

انجام تزریق بوتاکس به عوامل زیادی بستگی دارد که در صورت وجود این عوامل در فردی، می توان گفت که فرد برای تزریق بوتاکس گزینه مناسبی می باشد. از مهمترین عوامل می توان به نوع پوست فرد و همچنین سن فرد اشاره کرد. ویژگی پوستی افراد مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت است. همین امر باعث می شود که میزان چین و چروک در سنین مشابه برای افراد مختلف متفاوت باشد. بعضا مشاهده می شود که دو دوست با سن برابر، دارای صورت های متفاوتی از نظر چین و چروک هستند.

مورد بعدی سن افراد است. اگر در مورد تزریق بوتاکس به خوبی مطالعه کرده باشید و به ویژگی های آن دقت کرده باشید، حتما می دانید که تزریق بوتاکس یک راه درمان موقت برای از بین بردن چین و چروک می باشد. به همین خاطر این روش برای افراد مسن که میزان چین و چروک و فرو رفتگی پوست در آنها بسیار زیاد است مناسب نمی باشد.

در کنار این مواردی که بیان شد، مواردی همچون میزان شدت چین و چروک ها، محل ایجاد چین و چروک ها، وضعیت جسمانی و سلامتی فرد و مواردی از این دست مهم است، چرا که اگر میزان چین و چروک بسیار زیاد باشد توصیه می شود به جای استفاده از تزریق بوتاکس از روش های درمان دائمی برای از بین بردن چین و چروک استفاده کنید.

ممنوعیت تزریق بوتاکس

طبق نظریه جامعه پزشکی در مقالات علمی، حداقل سن برای تزریق بوتاکس 18 سال می باشد و برای افرادی که سن آنها کمتر از 18 سال است، تزریق بوتاکس توسط پزشک صورت نمی گیرد. پس اگر در سنین کمتر از 18 سال فردی تصمیم به تزریق بوتاکس دارد، باید بداند کاری کاملا اشتباه است و پزشکان مخالف انجام آن هستند. در سنین بالاتر نیز، پزشک با بررسی شرایط و انجام معاینات تصمیم می گیرد که آیا تزریق بوتاکس به عنوان یک راه از بین بردن چین و چروک برای فرد مناسب است یا نه.

نتایج تزریق بوتاکس در سنین مختلف

برای اینکه درک بهتری از تاثیر شرایط سنی بر تاثیر تزریق بوتاکس داشته باشیم، خوب است که در دسته بندی های مختلف سنی، نتایج را بررسی کنیم. با این روش می توانیم ببینیم که در چه بازه سنی نتایج بهتری دریافت شده است.

نتایج تزریق بوتاکس بعد از ۲۰ سالگی

نتایج تزریق بوتاکس بعد از ۲۰ سالگی

همانطور که در پاراگراف های ابتدایی گفتیم، در اوایل جوانی هنوز تغییرات پوست دارای سرعت بالایی هستند و عملا تا سنین کمتر از 30 و 35، میزان تغییرات زیاد می باشد. برای همین ممکن است شما در زمان داشتن واکنش هایی مانند گریه و خنده احساس کنید چروک صورت شما زیاد است، اما می بینید که در حالت عادی پوست شما صاف است و خبری از آن چروک نیست. اکثر پزشکان و متخصصان معتقد هستند در این بازه سنی یعنی محدوده 20 تا 30 سال، نیازی به تزریق بوتاکس وجود ندارد و نباید افراد بیش از اندازه حساس باشند.

از طرفی به دلیل رشد پوست و همچنین کنش و واکنش هایی که در سلول های صورت اتفاق می افتد، بعد از مدتی و در میانسالی چروک اصلی تشکیل می شوند و عملا تزریق بوتاکس شما هیچ بازدهی نداشته است.

نتایج تزریق بوتاکس بعد از ۳۰ سالگی

اگر سن 30 سالگی را شروع میانسالی بدانیم، همین سن آغازگر ایجاد چین و چروک ریز در صورت فرد می باشد. اولین خطوطی که در گوشه ها و اطراف چشم شکل می گیرند و کم کم در پیشانی و خط لبخند بیشتر دیده می شوند. هرچه از 30 سالگی فراتر بروید، تعداد و عمق این چین و چروک ها بیشتر می شود. گاهی می بینید که فردی زودتر دچار حجم زیادی از چین و چروک می شود و گاهی فردی دیده می شود که تا 40 سالگی هم خبری از این موارد نیست، علت آن را می توان ناشی از نوع پوست، مصرف زیاد دخانیات و همچنین زایمان در خانم ها دانست.

اینجا دقیقا همان سنی است که با تزریق مناسب و درست بوتاکس می توان چین و چروک ها را از بین برد و از رشد آنها و عمیق تر شدن آنها جلوگیری کرد.

نتایج تزریق بوتاکس بعد از ۴۰ سالگی

نتایج تزریق بوتاکس بعد از ۴۰ سالگی

با رسیدن به سن 40 سالگی عمق و تعداد چین و چروک ها بیشتر می شود و علاوه بر صورت، در نواحی گردن نیز این خطوط مشاهده می شوند. با این حال هنوز این چین و چروک ها به مرحله ای نرسیده اند که نتوان آنها را با تزریق بوتاکس از بین برد. به طوری که افرادی که در این سن اقدام به تزریق بوتاکس نموده اند نتایج مورد قبولی دریافت کرده اند و بخاطر میزان تغییرات ایجاد شده بسیار راضی و خشنود هستند. این میزان از تغییر کاملا برای افرادی که در کنار شما زندگی می کنند قابل مشاهده است.

نتایج تزریق بوتاکس بعد از ۵۰ سالگی

نتایج تزریق بوتاکس بعد از ۵۰ سالگی

دیگر نمی توان به همین راحتی چروک ایجاد شده را یک چروک سطحی دانست که امکان برطرف کردن آن با تزریق بوتاکس به صورت کامل فراهم باشد. از این مرحله به بعد متخصصان برای از بین بردن چین و چروک، روش های درمانی ماندگارتری مانند لیفت با نخ را به فرد پیشنهاد می دهند. همچنین باید به این نکته توجه کنید که با افزایش چین و چروک و افتادگی پوست، تزریق بوتاکس ممکن است باعث سنگین تر شدن زیر پوست شود و در کنار از بین بردن چین و چروک ریز، افتادگی هایی را در پوست به صورت برجسته ایجاد نماید. در موارد بسیار محدود و همراه با استفاده از تزریق چربی صورت در کنار تزریق بوتاکس، ممکن است پزشک برای افراد بالای 50 سال، امکان استفاده از بوتاکس را تجویز کند.

آیا بعد از ۶۰ سالگی نمی‌توان تزریق بوتاکس را انجام داد ؟

آیا بعد از ۶۰ سالگی نمی‌توان تزریق بوتاکس را انجام داد

همانطور که گفتیم در کنار سن، موارد دیگری چون نوع پوست و شرایط آن در مراحل مختلف برای تزریق بوتاکس موثر است. به همین دلیل نمی توان فقط عدد شناسنامه را معیاری برای تزریق یا عدم تزریق بوتاکس تعیین کرد. پس همانطور که در سن زیر 35 سال امکان تزریق بوتاکس وجود داشت، برای سن بعد از 60 سالگی نیز این امکان وجود دارد که فرد بتواند فرآیند تزریق بوتاکس را روی صورت خود انجام دهد.

البته برای تزریق بوتاکس در سنین بالای 60 سال، شرایط پوست، وضعیت سلامتی فرد، سابقه درمانی و پزشکی، نداشتن بیماری خاص و میزان چین و چروک ها، عواملی هستند که امکان تزریق بوتاکس را برای فرد مجاز می گردانند.

آیا ماندگاری بوتاکس در سنین مختلف متفاوت است ؟

ماندگاری بوتاکسی که به صورت فرد تزریق شده است در کنار برند و کیفیت ترکیب بوتاکس بستگی دارد و سن افراد تاثیر ویژه و مشخصی روی آن نمی گذارد. اما این نکته را در نظر بگیرید که در بهترین حالت و با داشتن پوست خوب و انجام مراقبت های درست بعد از تزریق بوتاکس، نهایتا 6 ماه تاثیر آن را روی صورت احساس خواهید کرد و اثرات تزریق بوتاکس بعد از 6 ماه کم می شود.

اما اگر مراقبت های بعد از تزریق به درستی انجام نشود و از ساختار پوستی مناسب و سبک زندگی سالم برخوردار نباشید ممکن است این ماندگاری بیشتر از 3 ماه دوام نیاورد.

توصیه میشود اگر از عرق کردن خسته شدید این مقاله را بخوانید :تزریق بوتاکس زیر بغل

بهترین زمان تزریق بوتاکس در زمستان

از آنجایی که کشور ما یک کشور 4 فصل است و تغییرات آب و هوایی آن در طول سال بسیار زیاد می باشد، یک سوال به وجود می آید که آیا تزریق بوتاکس بهتر است در فصل خاص و در شرایط هوایی مشخصی انجام شود؟ جواب این سوال بله است. چرا که در فصل های خنک مانند زمستان شرایط دمایی بدن انسان پایین می باشد و از نظر روحی و ذهنی انسان در شرایط آرام تری قرار دارد. همین موارد باعث می شود که میزان تورم و کبودی بعد از تزریق بوتاکس در ساعات اولیه کمتر باشد. همچنین انجام مراقبت های پس از تزریق برای فرد آسان تر است، چرا که خبری از گرما، عرق کردن و چرب شدن پوست صورت در زمان های کوتاه نیست و بعد از تزریق بوتاکس می توان مدت مشخصی را به صورت استراحت داد.

بنابراین به یاد داشته باشید که هرچه هوا گرم تر باشد، بهتر است از انجام تزریق بوتاکس خودداری کنید. چرا که ممکن است برای شما حضور و فعالیت در محیط هایی که با نور مستقیم خورشید ارتباط دارد، سخت و آزاردهنده باشد.  البته اگر مجبور شدید در این فصل تزریق بوتاکس داشته باشید حتما از کلاه لبه دار، آب رسان پوست و کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

در چه افرادی تزریق بوتاکس انجام نمی شود و یا ممنوع است؟

امکان انجام تزریق بوتاکس برای افرادی که دارای شرایط زیر باشند امکان پذیر نیست و بهتر است تحت هیچ شرایطی اقدام به این کار نکنند:

  • افرادی که دارای تبخال و عفونت در محل تزریق بوتاکس هستند.
  • زنانی که در مرحله شیردهی به کودک یا بارداری قرار دارند. چرا که ورود مواد بوتاکس به بدن ممکن است برای جنین و کودک خطرناک باشد.
  • شرایطی که فرد دچار بیماری های عصبی و عضلانی می باشد.
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی و تنفسی مانند آسم، مجاز به تزریق بوتاکس نیستند.
  • افرادی که به دلیل چین و چروک بسیار عمیق در صورت، پزشک به آنها توصیه می کند تزریق بوتاکس انجام ندهند، چرا که نتیجه مناسبی دریافت نخواهند کرد.
  • شرایطی که فرد به دلیل مشکلات و بیماری هایی که دارد، از داروهای ضد انعقاد و رقیق کننده خون استفاده می کند.
  • افراد دارای حساسیت پوستی یا بدنی نسبت به عوامل مختلف و بیرونی هستند.
دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *