آنچه در این مقاله میخوانید :

بهترین زمان تمدید بوتاکس چه موقع است؟

تزریق بوتاکس یکی از درمانهای پرطرفداری است که برای زیباسازی صورت و بدن و رفع چین و چروکها به کار گرفته می شود. همچنین از بوتاکس برای درمان وضعیتهای پزشکی مانند اسپاسم گردن، تعریق زیاد، بیش فعالی مثانه، بی اختیاری روده و مثانه و تنبلی چشم استفاده می شود. همچنین به نظر می رسد تزریق بوتاکس میتواند از میگرنهای مزمن پیشگیری کند. موادی که در تزریق بوتاکس استفاده می شوند سمی به نام بوتولینوم توکسین آ است که برای پیشگیری موقتی از حرکت عضله استفاده می شود. این سم توسط میکروبی تولید می شود که باعث بوتولیسم (نوعی مسمومیت غذایی) می گردد. در ادامه به توضیح بهترین زمان تمدید بوتاکس و اینکه چند وقت یکبار میتوان بوتاکس کرد، پرداخته شده است.

مزایای تمدید به موقع بوتاکس

مزایا تمدید بوتاکس

اگر برای تزریق بوتاکس جلسات بعدیتان مراجعه نکنید، به تدریج تاثیر تزریق قبلی از بین می رود و چهره به حالت قبل برمی گردد. بوتاکس به تدریج در بدن متابولیز می شود و از بدن خارج می شود بنابراین به تدریج علائم پیری در چهره نمایان می شود. با این حال اگر سالهاست بوتاکس میزنید، این چین و چروکها پس از قطع درمان احتمالا همچنان کمتر از زمانی است که اصلا تزریق انجام نداده اید. در مورد وضعیتهای پزشکی، عدم تزریق مجدد بوتاکس احتمالا به برگشت علائم پزشکی منجر می شود.

چند وقت یک بار باید تزریق بوتاکس را تمدید کنم؟

به طور کلی فواصل تمدید بوتاکس بین سه تا چهار ماه در نظر گرفته می شود. بنابراین تقریبا سه یا چهار ماه یک بار باید برای تزریق مجدد مراجعه کنید. اگر عضلات صورت شروع به تغییر عادت کنند و کمتر منقبض شوند، دوره تاثیرگذاری هر جلسه تزریق طولانی تر می شود.

آیا می دانید علت اثر نکردن بوتاکس چیست؟

ماندگاری تزریق بوتاکس چقدر است؟

به طور کلی درمان با بوتاکس موقتی است نه دائمی. این ماده باعث می شود ارتباط بین عصبها مختل شود اما پس از مدتی دوباره حالت فلج عضله، از بین می رود. تاثیر تزریق بوتاکس از یک تا سه روز بعد، شروع می شود. بسته به مشکلی که این درمان قرار است هدف قرار بدهد، سه ماه یا طولانی تر اثر می گذارد. برای حفظ تاثیر آن باید هر چند وقت یک بار تزریق را تمدید کنید.

چند بار در سال میتوان به تمدید بوتاکس پرداخت؟

همان طور که گفته شد معمولا سه یا چهار بار در سال تمدید بوتاکس صورت می گیرد.

چه عواملی بر طولانی تر شدن اثر بوتاکس و فاصله بین جلسات، تاثیر می گذارند؟

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان تمدید بوتاکس

به طور کلی تاثیر بوتاکس 3 تا 4 ماه است اما در برخی افراد طولانی تر (حتی تا 6 ماه ممکن است اثر آن باقی بماند) و در برخی دیگر کوتاهتر است (بعد از دو ماه ممکن است اثر آن برود). همچنین کسانی که اولین بار است که تزریق می کنند معمولا عمر جلسه اول بوتاکس شان کمتر است اما پس از جلسه دوم دوام آن بیشتر می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره بهترین سن تزریق بوتاکس چند سالگی است کلیک کنید.

سایر عوامل تاثیرگذار در ماندگاری و طول مدت تاثیرگذاری بوتاکس به صورت زیر است:

  • سن: در افرادی که سن بیشتری دارند (در اکثر موارد) دوام این درمان کوتاهتر از جوانان است. کیفیت پوست نقش مهمی در این امر دارد. در پوستهای پیرتر، کلاژن کمتر و خاصیت کشسانی کمتر است و چین و چروکها عمیقترند.
  • دوز: در موارد دوز بالاتر بوتاکس، تاثیر طولانی تر است. به همین دلیل برخی افراد به دفعات کمتری نیاز به بوتاکس دارند. با این حال پزشکان اغلب توصیه می کنند مقدار بوتاکس محتاطانه تر تعیین شود به خصوص در دفعه اول. به مرور زمان میتوان مقدار بوتاکس را افزایش داد چون پزشک با واکنش بدن بیمار آشنا شده است.
  • ناحیه ای که تزریق در آن انجام می شود: تاثیر بوتاکس و سایر تعدیل یا تنظیم کننده های عصب در ناحیه یا عضلاتی که زیاد استفاده می کنید، زودتر از بین می رود. تزریق اطراف چشمها به دلیل حرکت مداوم چشم و پلک زدن دائم در طول روز، زودتر از بین می رود. همین امر در مورد تزریق بوتاکس در عضلات قوی تر یا بزرگتر صورت نیز صادق است.
  • متابولیسم: متابولیسم همانند میزان فعالیت بدنی تاثیر زیادی بر نتیجه بوتاکس دارد. کسانی که متابولیسم بالاتری دارند مانند ورزشکاران، اثر کوتاه مدت تری از بوتاکس را شاهد هستند. علت این است که بدن این افراد، سم بوتولینیوم را سریعتر از افراد دیگر که سبک زندگی کم تحرک دارند، تجزیه و متابولیز می کند.
  • دفعات تزریق بوتاکس: معمولا افراد، پس از چند جلسه درمان تجربه تاثیر طولانی تر بوتاکس را گزارش می کنند.

توصیه میشود اگر از عرق کردن خسته شدید این مقاله را بخوانید :تزریق بوتاکس زیر بغل

آیا میتوانم تزریق بعدی بوتاکس را زودتر از تاریخ تعیین شده انجام بدهم؟

خیر. تمدید تزریق بوتاکس نباید زودتر از سه ماه انجام شود. این کار میتواند باعث واکنش ایمنی به درمان و کاهش کارایی آن شود. در نتیجه ممکن است نتیجه خاصی از آن مشاهده نکنید.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *