آنچه در این مقاله میخوانید :

انواع راه های بالا کشیدن گوشه چشم

چشم از جمله اجزای صورت می باشد که زیبایی و سلامت آن بسیار مهم است و افراد زیادی با ایجاد تغییرات مختلف برای چشم و اطراف آن سعی در بالا بردن حس رضایت خود دارند. در موارد بسیاری هم این تغییرات جهت انجام امور درمانی صورت می گیرد. لیفت و بالا کشیدن گوشه چشم و پلک نیز یکی از این تغییرات است. با انجام این عمل گوشه چشم کشیده تر می شود و به درمان افتادگی نیز کمک می کند. در سال های اخیر با افزایش علم پزشکی به طرق مختلفی بالا کشیدن گوشه چشم انجام می گیرد که هر کدام از این روش ها ویژگی های مخصوص خود را دارند. اطلاع از انواع راه های بالا کشیدن گوشه چشم باعث می شود مناسب ترین روش را با توجه به شرایط بدنی و هزینه ای انتخاب کنید. در کنار اینکه در زمینه معایب و مزایا و خود فرآیند لیفت نیز در این مطلب موارد مهمی را مرور خواهیم کرد.

لیفت چشم چیست؟

لیفت چشم و انواع راه های بالاکشیدن گوشه چشم

به عنوان یک روش زیبایی شناخته می شود که به وسیله آن مواردی مانند چروک کنار چشم، تیرگی و پف چشم، افتادگی کنار پلک و … را برطرف می کنند. در کنار این موارد که جنبه درمانی هم دارد، فرآیند کشش گوشه چشم به بالا و به اصطلاح ایجاد چشم گربه ای نیز از دیگر نتایج لیفت چشم می تواند باشد.

لیفت چشم به روش های مختلفی انجام می شود که در دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی قرار می گیرند. مزایایی چون بازتر شدن ظاهر چشم، برطرف شدن عیوب ظاهری و … باعث استقبال افراد از روش های مختلف لیفت چشم می باشد.

انواع راه های بالا کشیدن گوشه چشم (انواع لیفت چشم)

روش مرسوم و سنتی برای اینکار، جراحی بود که افراد زیادی برای عدم بی هوش شدن و نگرانی از یک روش تهاجمی و جراحی باز، استقبال زیادی از این روش نداشتند. در کنار این مورد روش های جدیدی ارائه شد که در این روش ها خبری از بی هوشی یا جراحی نمی باشد و با متد جدید فرآیند بالا کشیدن گوشه چشم انجام می گردد. روش هایی که تزریق بوتاکس، پلاسما جت، روش نخ، بلفاروپلاستی و یا پلکسر در دسته آنها قرار می گیرد و بسیار پراستقبال هستند که مهمترین آنها را باهم بررسی می کنیم:

1- بالا کشیدن گوشه چشم با جراحی

بالا کشیدن گوشه چشم با جراحی و بلفاروپلاستی

یکی از روش های قدیمی در این زمینه انجام جراحی می باشد که امروزه برای تمام افراد توصیه نمی شود. معمولا پزشکان از این روش برای مواردی استفاده می کنند که میزان افتادگی پلک یا عیوب دیگر بسیار زیاد باشد و با روش های معمول و غیر تهاجمی امکان درمان و زیباسازی وجود نداشته باشد.

فرآیند جراحی حدود یک ساعت به طول می انجامد و اگر این عمل هم برای پلک بالا و هم برای پلک پایین باشد، زمان عمل دو برابر خواهد شد.

از ویژگی های مهم بالا کشیدن گوشه چشم با جراحی، ماندگاری بالای آن است که تا نزدیک 7 سال نیز دوام خواهد داشت. بعد از این مدت در صورت نیاز، جراحی ترمیمی انجام می شود و یا فرد می تواند از دیگر روش های غیر تهاجمی مانند لیفت با نخ استفاده نماید.

مشکلات و عوارضی مانند خون ریزی، انجام عمل باز، بی هوشی، عفونت، دوره نقاهت طولانی تر نسبت به سایر روش ها، مشکلات بینایی، عدم توانایی بستن چشم و … نیز باعث می شود که این روش پیشنهاد اولیه پزشکان نباشد و مراجعه کنندگان نیز تمایل زیادی به آن نداشته باشند.

2- استفاده از نخ برای بالا کشیدن گوشه چشم

استفاده از نخ برای بالا کشیدن گوشه چشم

در این روش ابتدا ناحیه مورد نظر که در برگیرنده اطراف چشم می باشد به طور دقیق و کامل بی حس می شود. سپس برای انجام لیفت چشم با نخ، پزشک و متخصص با کمک سوزن نازک، نخ های مخصوص انجام لیفت را وارد پوست نزدیک گوشه چشم کرده و به میزان مشخص شده، به سمت بالا می کشد. به این طریق، فرآیند لیفت با نخ انجام می شود. این روش به دلیل اینکه همراه با بی حسی موضعی است، برای مراجعه کننده دردی را ایجاد نمی کند و اثر هیچ زخمی بر روی پوست باقی نمی ماند و سطح عوارض آن بسیار ناچیز و کم می باشد.

انجام لیفت با نخ در کمتر از یک ساعت کامل می شود و نیاز به مراجعه های دوره ای برای ایجاد تثبیت می باشد.

برای افرادی که تصمیم دارند همزمان هم چین و چروک چشم خود را برطرف کنند و هم گوشه چشم خود را بالا ببرند، استفاده از روش لیفت نخ، بسیار مناسب می باشد.

از جمله عوارض کوتاه مدت لیفت چشم با نخ می توان به مواردی مانند تورم و قرمزی همراه با کبودی اشاره کرد که بعد از چند روز محو می شوند. سطح قرمزی و کبودی و مدت زمان از بین رفتن آنها به سیستم بدن و میزان حساسیت پوست مراجعه کننده بستگی دارد.

رعایت نکات زیر قبل از انجام لیفت چشم با نخ ضروری می باشد :

  • عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به دو هفته تا یک ماه قبل از انجام لیفت.
  • عدم استفاده از آسپیرین، مسکن، داروهای رقیق کننده خون و … در یک هفته قبل از لیفت
  • در صورت تزریق قبلی ژل و بوتاکس، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • در انتخاب پزشک و کلینیک معتبر همراه با سابقه خوب، دقت نمایید.

مراقبت های بعد از انجام لیفت چشم با نخ

  • استفاده از کمپرس یخ برای رفع تورم و کبودی به مدت دو روز بعد از انجام لیفت
  • عدم انجام آرایش به مدت 24 ساعت برای خانم ها
  • عدم اصلاح ریش و موهای صورت به مدت یک هفته برای آقایان
  • عدم قرارگیری در محیط های گرم و زیر تابش نور خورشید.
  • استفاده کامل داروهای تجویز شده توسط پزشک.
  • عدم انجام ماساژ صورت به مدت 2 ماه

اگر مراقبت های بعد از عمل را به خوبی انجام دهید و رعایت نمایید، بعد از یک ماه نتایج انجام لیفت چشم با نخ را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

ماندگاری و دوام لیفت چشم با نخ بین یک تا دو سال می باشد که به نوع نخ، توانایی دکتر و شرایط پوستی فرد بستگی دارد.

هزینه لیفت چشم با نخ

از آنجایی که امور پزشکی تابع شهر، منطقه، نوع کلینیک، میزان تخصص پزشک و … می باشد نمی توان برای لیفت چشم با نخ قیمت واحدی را بیان کرد. در کنار اینها تفاوت جنس نخ ها و همچنین تجهیزات کلینیک نیز در قیمت نهایی تاثیرگذار هستند. به این نکته هم توجه داشته باشید که لیفت چشم با نخ یک عمل زیبایی به حساب می آید و به همین خاطر هزینه های آن شامل پوشش بیمه نمی باشد.

3- روش پلاسماتراپی برای بالا کشیدن گوشه چشم

روش پلاسماتراپی برای بالا کشیدن گوشه چشم

یک روش دیگر که بدون جراحی جهت بالا کشیدن گوشه چشم استفاده می شود پلاسماتراپی با دستگاه پلکسر می باشد. در این روش لایه سطحی پوست یا اپیدرم که در حالت جامد قرار دارد، دچار تغییر وضعیت می شود و به نوعی به حالت گاز در مدت کوتاه تبدیل می گردد. چرا که می دانیم پلاسما حالتی متفاوت از سه وضعیت پایدار جامد، گاز و مایع است. زمانی که لایه سطحی دچار تغییرات می شود بر لایه های پایین تر از خود اثر می گذارد و عاملی برای جمع شدن آنها می باشد که این اتفاق منجر به کشیده شدن پوست می گردد.

این روش به دلیل عدم نیاز به جراحی باز پوست، عدم ماندگاری آثار انجام پلاسماتراپی و همچنین زمان کوتاهی که فرآیند انجام می شود، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

زمان انجام عمل پلاسماتراپی یا بلفاروپلاستی داینامیک کمتر از نیم ساعت می باشد.

انجام پلاسماتراپی برای چه کسانی ممنوع است؟

قبل از انجام این عمل، پزشک جلسه مشاوره ای با شما برگزار می کند و اطلاعاتی را از شما می خواهد، حتما تمام موارد را به دقت جواب دهید و باید بدانید که اگر شامل موارد زیر باشید، نباید پلاسماتراپی انجام دهید:

  • افرادی که در بدن خود مفصل فلزی دارند.
  • خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند.
  • افراد مبتلا به بیماری صرع
  • افرادی که برای قلب آنها باتری استفاده شده است.
  • افراد مبتلا به واریس
  • افرادی که دچار ناراحتی های مفصلی و استخوانی هستند.
  • افراد درگیر با بیماری سرطان از هر نوع و دسته

مراقبت های قبل از انجام پلاسماتراپی

برای انجام پلاسماتراپی نیز مانند لیفت چشم با نخ، نیاز است مراقبت های زیر را قبل از عمل انجام دهید:

  • عدم مصرفت دخانیات و مشروبات به مدت بیش از دو هفته قبل از عمل
  • انجام اصلاح صورت برای آقایان قبل از عمل
  • عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون، مسکن ها، آسپیرین ها و … حداقل یک هفته قبل عمل
  • در جریان قرار دادن پزشک در صورت اینکه قبلا تزریق ژل یا بوتاکس داشته اید.
  • مطالعه و تحقیق برای انتخاب پزشک با تجربه و کلینیک معتبر

مراقبت های بعد از پلاسماتراپی

اگر می خواهید دوره نقاهت شما کوتاه باشد و در زمان کمتری به نتایج ناشی از عمل دست پیدا کنید، بعد از عمل مراقبت های زیر را انجام دهید.

  • عدم شستشو و خیس کردن ناحیه عمل به مدت 48 ساعت بعد از عمل
  • عدم قرارگیری در محیط های گرم و تابش نور خورشید تا یک هفته.
  • در صورتی که در محل عمل جوش پوستی وجود دارد، به هیچ وجه آن را دستکاری نکنید.
  • عدم آرایش صورت برای خانم ها تا زمانی که جوش ها به طور کامل خوب نشده اند.
  • عدم قرار دادن یخ در محل عمل به طور مستقیم و فقط از کمپرس سرد استفاده شود.
  • عدم دوش گرفتن در 4 روز اول بعد از عمل.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را به صورت کامل مصرف نمایید.

ماندگاری عمل پلاسماتراپی چقدر است؟

ماندگاری نتایج این عمل بین یک تا سه سال متغیر است که با توجه به توانایی پزشک، سن فرد، وضعیت جسمانی و نوع پوست فرد، محیط و آب و هوای محل زندگی، تعداد جلسات انجام عمل و … می تواند بهترین نتیجه را بدهد یا با حداقل نتیجه ماندگاری که یک سال است، همراه شود.

هزینه پلاسما تراپی

این عمل از آن دسته روش هایی است که هزینه کمتری را نسبت به جراحی باید پرداخت نمایید. از طرفی با توجه به اینکه در چه شهر و منطقه ای، چه سطح تجهیزاتی و چه تعداد مراجعه ای عمل خود را انجام دهید میزان هزینه متفاوت خواهد بود. این روش نیز مانند لیفت چشم با نخ یک عمل زیبایی است و فاقد پوشش بیمه می باشد.

4- بالا کشیدن گوشه چشم با تزریق انواع فیلر

استفاده از روش هایی مانند تزریق ژل، تزریق بوتاکس و تزریق چربی نیز به عنوان روشی برای لیفت چشم و بالا کشیدن گوشه چشم معرفی می شوند. اما این روش ها بیشتر مناسب مواردی مانند از بین بردن چین و چروک، پر کردن گودی دور چشم، برطرف کردن تیرگی اطراف چشم و … می شوند و از نظر عملکردی تاثیر بالایی برای فرم دادن به گوشه چشم و ایجاد مدل هایی مانند مدل چشم گربه ای نخواهند داشت.

بنابراین در زمینه برطرف کردن آثار پیری و از بین بردن عیوب ظاهری می توانند بهترین انتخاب برای افراد میان سال باشند تا به جوان سازی پوست خود کمک کنند.

ماندگاری این روش ها کمتر از یک سال است و با توجه به عوامل مختلف بین 6 تا 9 ماه ممکن است نتیجه دلخواه فرد را فراهم کند. اما نسبت به روش هایی دیگر کم هزینه تر می باشد.

4- روش میکرونیدلینگ برای لیفت چشم

روش میکرونیدلینگ برای لیفت چشم و بالا کشیدن گوشه چشم

از جدیدترین روش های انجام لیفت چشم می باشد که برای از بین بردن آثار پیری و چین و چروک در گوشه های چشم استفاده می شود. این روش با تحریک بدن فرد برای ساخت کلاژن و الاستین عمل می کند و باعث جوان سازی پوست می شود. برای انجام این روش از سوزن های مخصوص استفاده می شود.

این روش به عنوان یک روش لیفت چشم مطرح می باشد که برای ایجاد فرم طبیعی چشم مناسب است و با آن نمی توان فرم های خاص یا مدل هایی با گوشه چشم کشیده و رو به بالا ایجاد کرد.

بهترین روش برای بالا کشیدن گوشه چشم چیست؟

دو روش لیفت نخ و پلاسماتراپی هم بخاطر میزان هزینه و هم بخاطر عدم انجام جراحی روی پوست، برای بالا کشیدن گوشه چشم مناسبتر از عمل جراحی می باشند.

از طرفی روش جراحی، دوره نقاهت طولانی تری دارد، میزان عوارض، عفونت های احتمالی و مشکلات آن نیز بیشتر است.

روش پلاسماتراپی نسبت به روش لیفت چشم با نخ، پرهزینه تر است اما ماندگاری آن نیز بیشتر است. بنابراین افرادی که برای آنها ماندگاری مهم تر از هزینه می باشد، بهتر است روش پلاسماتراپی را انتخاب نمایند.

انواع مدل لیفت چشم

با توجه به تنوع روش های لیفت چشم و بالا کشیدن گوشه چشم، مدل های آن نیز متنوع می باشد. بعضی افراد تصمیم دارند که فقط عیوبی مانند افتادگی پلک، ورم پشت چشم، گودی چشم، پوست اضافه و یا چین و چروک اطراف چشم بر طرف شود و فرم خاصی در چشم ایجاد نشود. در واقع تصمیم به انجام عمل برای رسیدن به یک مدل طبیعی چشم هستند.

برخی دیگر در کنار اینکه تصمیم به برطرف کردن عیوب مختلف دارند ممکن است هدف زیبایی و ایجاد نوع خاصی از گوشه چشم هم داشته باشند. مانند گوشه چشم های کشیده شده به صورت مستقیم به سمت شقیقه ها، گوشه چشم هایی کشیده شده و نازک شده به سمت بالا و ….. که در اصطلاح یک طرح بسیار پر استقبال و پرطرفدار طرح و مدل چشم گربه ای می باشد که با لیفت چشم و با بهترین روش یعنی بوتاکس چشم گربه ای ایجاد می شود.

ماندگاری لیفت چشم چقدر است؟

همانطور که در قسمت هریک از روش های بالا کشیدن گوشه چشم بیان کردیم، میزان ماندگاری لیفت چشم متفاوت است. مهمترین عامل در میزان ماندگاری نوع روشی است که انتخاب می کنید. عامل های بعدی انجام مراقبت های قبل و بعد از عمل، توانایی پزشک در انجام عمل و همچنین نوع تجهیزات و موادی است که استفاده می شود.

روش جراحی برای بالا کشیدن گوشه چشم بیشترین ماندگاری را دارد و درواقع نتایج آن تا دراز مدت باقی می ماند که با توجه به شرایط پوستی فرد، بازه های 5 تا 7 ساله نیز ماندگاری خواهد داشت.

دسته بعدی روش هایی مانند لیفت با نخ و پلاسماتراپی هستند که بین یک تا سه سال ماندگاری ایجاد می کنند.

در نهایت روش هایی مانند تزریق ژل، تزریق چربی و تزریق بوتاکس به صورت دوره های چند ماهه که باید مرتب ترمیم شوند، اثر و ماندگاری خواهند داشت.

پس در حالت کلی جدایی از روش جراحی، اکثر روش ها بین چند ماه تا نهایت 3 سال ماندگاری دارند.

چه کسانی واجد استفاده از بالا کشیدن گوشه چشم هستند؟

افرادی که تمایل دارند عمل بالا کشیدن گوشه چشم را انجام دهند باید دارای شرایطی باشند که مورد تایید پزشک و متخصص باشد. به همین خاطر قبل از اقدام، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دارای سلامت عمومی جسمانی باشد.
  • دچار یکی از حالت های افتادگی پلک (مادرزادی، آسیب دیدگی و …) باشد.
  • تصمیم به از بین بردن چین و چروک گوشه چشم داشته باشد.
  • سن فرد بالاتر از 22 سالگی باشد تا میزان رشد اصلی او متوقف شده باشد.
  • دچار چربی اضافه در گوشه چشم باشد.
  • درخواست عمل بالا کشیدن گوشه چشم فقط برای تغییر حالت چشم داشته باشد.
  • مراقبت های قبل از عمل را به طور کامل و مطابق با زمان بندی رعایت کرده باشد.
  • در مواردی که در خواست برطرف کردن پوست اضافی و آویزان اطراف پلک را داشته باشد.

نکات مهم قبل از لیفت چشم

معمولا قبل از انجام لیفت چشم پزشک به معاینه مراجعه کننده می پردازد و به طور کامل وضعیت پرونده پزشکی و سوابق او را باید بررسی نماید. مراجعه کننده هم باید در جلسه مشاوره ای که با پزشک خود دارد به طور کامل اطلاعات مربوط به سلامتی و یا سوابق بیماری قبلی را اعلام کند. داشتن هر گونه مشکل قبلی مانند فشار خون بالا، انواع سرطان، مصرف داروهای خاص، دیابت، استفاده از مفصل یا استخوان فلزی در بدن و … بر روی لیفت و همچنین روش انتخابی اثرگذار است.

برخی از این بیماری ها و مشکلات منجر به مشکلات جبران ناپذیر می شوند، پس حتما به یاد داشته باشید که با دقت و وسواس زیاد تمام جزییات و موارد را به پزشک خود انتقال دهید، حتی آن مواردی که فکر می کنید از نظر خودتان بی اهمیت است.

همچنین تمام مراقبت هایی که توسط پزشک تعیین می شود و در این مطلب در قسمت روش های بالا کشیدن گوشه چشم بیان شد، باید به طور کامل قبل از عمل رعایت شوند.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

8 پاسخ

  1. با سلام خسته نباشید
    سوال من در خصوص جای بخیه هاست که آیا بعد عمل جاش میمونه یا نه ؟

    1. سلام وقت بخیر
      خیر جای بخیه ها بعد از مدتی حدود یک هفته الی 10 روز بعد از بین می روند و هیچ آثاری از آن در صورت باقی نمی ماند. علاوه بر آن جای بخیه ها آنقدر ریز است که از همان ابتدا خیلی دیده نمی شوند.

  2. سلام خسته نباشید
    آیا تزریق بوتاکس برای چشم گربه ای کردن مناسبه یا جراحی ؟

    1. سلام وقت بخیر
      هر دو روش مناسب است اما ماندگاری آنها متفاوت است. ماندگاری جراحی دائمیست اما تزریق بوتاکس برای مدل چشم گربه ای موقتی است و ماندگاری حدود 6 ماه دارد.

  3. سلام وقت بخیر برای پلک افتاده در سن پایین میتونیم با کدوم روش رفعش کنیم؟
    اگه با نخ انجام بگیره عوارض داره؟!

    1. سلام وقت بخیر
      باید معاینه شوید تا بتوان روش مناسبی را پیشنهاد داد.
      اگر پلک افتادگی زیادی داشته باشد باید جراحی پلک یا همان بلفاروپلاستی انجام دهید، هزینه ای حدود 8 میلیون دارد. اما اگر افتادگی مربوط به ابرو و چشم باشد میتوانید از روش لیفت با نخ استفاده نمایید.

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز بله تفاوت میکند برای دریافت راهتمایی و مشاوره بیشتر با شماره ۰۹۱۲۹۲۸۱۴۹۴ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *