آنچه در این مقاله میخوانید :

مراقبت های بعد از تزریق فیلر خط خنده چیست؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه در عمل های زیبایی و درمانی، نیاز است که شما یک سری اقدامات مراقبتی بعد از عمل را با دقت و حوصله انجام دهید. به این شکل بازدهی و نتیجه نهایی عمل را به مقدار زیادی افزایش می دهید و ماندگاری اثر آن را زیادتر می کنید. یکی از این عمل های زیبایی، تزریق فیلر خط خنده می باشد. این روش زیبایی یک عمل تهاجمی نیست با این حال بخاطر اینکه یک ماده ثانویه ای به زیر پوست فرد وارد می شود که دارای ویژگی های خاصی است، شما باید دوره مراقبت را به طور کامل انجام دهید. بنابراین نیاز است که بدانیم، اقدامات بعد از تزریق فیلر خط خنده چیست؟

مراقبت های بعد از تزریق فیلر خط خنده

مراقبت های بعد از تزریق فیلر خط خنده

تزریق فیلر خط خنده یک عمل تهاجمی نیست و فرد از روز بعد از عمل می تواند به روند طبیعی و روزمره زندگی برگردد. اما در عین حال انجام امور سنگین کاری یا ورزش کردن و فعالیت هایی از این دست در سه روز اول ممنوع است. چرا که بعد از انجام تزریق فیلر خط خنده، شما باید با انجام برنامه های مراقبتی در کنار اینکه بعضی از اثرات جانبی تزریق را برطرف می کنید به نتیجه بخشی و ماندگاری تزریق فیلر خط خنده نیز کمک کنید.

در مواردی تزریق فیلر خط خنده با تاثیرات جانبی مانند حساسیت، خارش، تورم و قرمز شدن پوست در محل تزریق همراه خواهد شد. این موارد جزء آثار جانبی است و دلیلی برای نگرانی زیاد وجود نخواهد داشت و در یکی دو روز اول بعد از تزریق، از بین خواهند رفت. اگر بعد از دو روز اثرات همچنان باقی بود نیاز است که برای بررسی به متخصص خود مراجعه نمایید.

یکی از مراقبت های بعد از تزریق استفاده از چسب های کاغذی برای ثابت نگه داشتن فیلر تزریق شده می باشد، بنابراین فرد نباید این چسب ها را در سه روز اول از روی صورت خود جدا کند.

همچنین  بخوانید درباره :تزریق ژل لب

همچنین بخوانید : لیفت با نخ برای خط خنده چگونه است؟

در ساعات اولیه بعد از تزریق وارد کردن هرگونه لمس، مالش و فشار ممنوع می باشد و تا می توانید هیچ کاری با محل تزریق فیلر نداشته باشید.

مورد بعدی که در زمینه برطرف کردن تورم و حساسیت به فرد کمک می کند، استفاده از کمپرس یخ در ناحیه تزریق فیلر می باشد. در اولین روز بعد از تزریق فیلر کمپرس یخ را در فاصله های زمانی دو ساعتی بر روی صورت به مدت کمتر از ده دقیقه نگه دارید. تکرار این عمل بسیار مفید است. روزهای بعدی نیاز به استفاده زیاد از کمپرس یخ نیست و حدود 2 بار در روز کافی می باشد. نکته ای که باید در زمان استفاده از کمپرس یخ در نظر داشته باشید این است که هیچگونه فشاری به ناحیه تزریق وارد نکنید.

در زمینه کاهش تورم و کبودی می توان از قرص آرنیکا و کرم آرنیکا زیر نظر متخصص خود، استفاده کرد. اما قرص آن بهتر است چرا که فشاری به محل تزریق فیلر وارد نمی کند.

برای افرادی که دچار درد در ناحیه تزریق فیلر می باشند استفاده از داروهایی مانند تیلنول و هم خانواده های آن به کاهش درد کمک می کند.

در روزهای اولیه بعد از تزریق فیلر توصیه اکید می شود که آسپیرین و داروهای هم دسته آن را که باعث رقیق شدن خون می شوند، استفاده نکنید. این دسته از داروها می توانند باعث مشکلاتی مانند کبودی و خونریزی در محل تزریق فیلر شوند.

مصرف آب و مایعات به مقدار زیاد یک عامل کمک کننده در افزایش سرعت بهبودی فرد می باشد.

یکی از اقدامات بعد از تزریق فیلر خط خنده این است که افراد به مدت 5 روز نباید هیچ گونه مواد مخدر، الکل و مشروباتی را مصرف کنند.

از انجام دیگر عمل های زیبایی به صورت همزمان و یا پشت سر عمل تزریق خودداری نمایید.

در 24 ساعت اول بعد از تزریق فیلر بهتر است هیچگونه مواد آرایشی برای صورت استفاده نشود چرا که هم به دلیل وارد شدن سوزن تزریق پوست آسیب پذیر است و هم اینکه انجام آرایش باعث ایجاد فشار در ناحیه تزریق می شود.

تا حد امکان از استرس دوری کنید، چرا که استرس مهمترین عامل تخریب ساختار سلولی پوست می باشد.

    همچنین بخوانید : مراقبت های بعد از تزریق ژل لب

طرز خوابیدن بعد از تزریق فیلر خط خنده

طرز خوابیدن بعد از تزریق فیلر خط خنده

یکی از چالش هایی که بعد از تزریق فیلر خط خنده با آن روبرو خواهید شد، نحوه خوابیدن بعد از تزریق فیلر خط خنده است. چرا که باید در ساعات اولیه فشاری به ناحیه تزریق فیلر وارد نشود. بنابراین برای خوابیدن تا حد امکان چند ساعت اولیه را باید بی خیال شد و یک فاصله چند ساعته از بعد از تزریق فیلر تا زمان خواب باید ایجاد کرد. در کنار این مورد بهتر است در زمان خواب بعد از تزریق فیلر نکات زیر را رعایت کنید:

  • سعی شود در یک هفته ابتدایی بعد از تزریق فیلر، به پشت بخوابید تا قسمت روبروی صورت تحت تاثیر هیچ فشاری نباشند.
  • بهتر است برای اینکه کنترل بهتری روی سر خود داشته باشید، از بالش کمکی استفاده کنید و با دو بالش بخوابید.
  • مورد بعدی حفظ زاویه 45 درجه سر با بدن در یک هفته اول بعد از تزریق فیلر است. چرا که به گردش خون بهتر کمک می کند و نه تنها از ایجاد ورم اضافی جلوگیری می شود، بلکه اگر ورمی هم شکل گرفته در اثر تزریق فیلر نیز از بین می رود.

نحوه شستن صورت بعد از تزریق فیلر

یکی از اقدامات بعد از تزریق فیلر خط خنده، نحوه شستن صورت است. در یک شبانه روز اول (24 ساعت بعد از تزریق فیلر) صورت نباید شسته شود، بعد از آن نیز فرآیند شستشوی صورت با ملایمت بسیار زیاد و با استفاده از شوینده های مناسب با دقت فراوان انجام شود. از هر گونه فشار کم و مختصر به صورت نیز جدا خودداری کنید.

آرایش کردن بعد از تزریق فیلر خط خنده

توصیه ای که به بانوان می شود این است که در کنار عدم آرایش در 24 ساعت اول که ضروری می باشد، در یک هفته اول نیز آرایش نکنند و یا در حد اجبار از یک آرایش بسیار ملایم و بدون اعمال فشار استفاده کنند، چرا که هنوز روزنه های موجود در پوست به دلیل ورود سوزن تزریق به طور کامل بسته نشده اند و نفوذ مواد آرایشی ممکن است باعث سوزش و عفونت شود.

از طرفی بعد از آرایش برای پاک کردن آن نیاز به اعمال فشار زیاد به صورت می باشد که این نیز باعث ایجاد مشکل در فیلر تزریق شده می باشد و حتی ممکن است باعث جابجایی آن در روزهای اولیه گردد.

تغذیه بعد از تزریق فیلر خط خنده

در کنار اینکه به مقدار بسیار زیادی باید آب بنوشید و با کمک آن میزان جذب اسید هیالورونیک را در بدن کاهش دهید، استفاده از میوه و سبزیجات در هفته اول بعد از عمل تزریق نیز بسیار ضروری و مناسب می باشد. این موارد موجب می شوند فرآیند بهبودی سریع تر اتفاق بیافتد و شما در زمان کمتری شاهد نتایج تزریق فیلر خط خنده باشید.

آیا بعد از تزریق فیلر خنده انجام ورزش امکان پذیر است؟

در چند روز اول بعد از تزریق فیلر خط خنده، باید از انجام هرگونه فعالیت ورزشی و کاری سنگین خودداری شود. عدم انجام ورزش سنگین در این زمان جزء اقدامات بعد از تزریق فیلر خط خنده می باشد و باعث می شود مشکلاتی مانند خونریزی و تورم زیاد ایجاد نشود.

   همچنین بخوانید : مراقبت های بعد از تزریق فیلر چگونه است ؟

ماساژ بعد از تزریق ژل خط خنده

ماساژ و اقدامات بعد از تزریق ژل خط خنده

در کنار اینکه از وارد کردن هرگونه فشار به محل تزریق خط خنده خودداری می کنید، می توانید با گذشت زمان کافی به صورت بسیار ملایم به ماساژ صورت اقدام کنید. ماساژی که اصلا در آن هیچ فشاری وارد نمی شود و بیشتر حالت لمس کردن دارند. این لمس آرام کمک می کند که از مواردی چون خون مردگی جلوگیری شود و فیلر تزریق شده به صورت یک نواخت باقی بماند و مواضع تجمعی ایجاد نشود.

بازهم تاکید می شود مهمترین نکته در مراقبت بعد از تزریق فیلر خنده یعنی عدم فشار به محل تزریق را از یاد نبرید.

علت وجود اقدامات بعد از تزریق ژل خط خنده

اما اینکه چرا تاکید می شود مراقبت های مهمی چون موارد بالا بعد از تزریق فیلر انجام شود، دلایل مهمی در زمینه سلامتی فرد و دستیابی به نتایج خوب تزریق فیلر دارد. که می توان موارد زیر را بیان کرد :

یکی از مراقبت هایی که توصیه می شود به افراد، عدم قرارگیری در مقابل نور خورشید و یا در محیط های گرم است. به این خاطر چنین توصیه ای می شود که فیلر تزریق شده در محل خط خنده در اثر گرما ممکن است دچار تغییرات ساختاری شود و نه تنها فرم ایجاد شده توسط پزشک از بین برود، بلکه مشکلات دیگری را برای سلامتی فرد بوجود بیاورد. همچنین گرما عاملی برای گشاد شدن رگ های خونی است و این باعث می شود خونریزی و تورم در ناحیه تزریق اتفاق بیافتد.

مورد بعدی که در مراقبت های بعد از تزریق تاکید زیادی نسبت به آن شد و عدم شستشوی صورت، نحوه خوابیدن مناسب و عدم آرایش به آن مربوط می شود، وارد نکردن فشار به محل تزریق است. علت چنین مراقبت هایی این است که فشار عاملی برای جابجایی فیلر در روزهای اولیه است. همچنین این فشارها باعث زخم، کبودی، خونریزی و خارش می شوند.

    همچنین بخوانید : مراقبت های بعد از بوتاکس پیشانی و دورچشم چگونه است؟

مراقبت بعدی عدم انجام ورزش و فعالیت سنگین است. این فعالیت ها علاوه بر اینکه به ماهیچه های صورت هم فشار وارد می کنند و گفتیم فشاری نباید به این ناحیه اعمال شود، موجب تعریق بدن نیز می شوند. تعریق زیاد همراه با سوخت و ساز بالا در بدن، نشان از افزایش دمای بدن دارد که مواردی چون افزایش نبض و فشار خون را شامل می شود، این نیز ممکن است باعث خونریزی شود.

علت منع کردن مصرف دخانیات، الکل و مشروبات بخاطر موادی است که این موارد وارد خون فرد می کنند. شرایط دفاعی بدن درگیر موقعیت تزریق فیلر خط خنده است و این مواد مضر که در خون جریان دارند ممکن است باعث آسیب های جدی شوند.

خطرات و عوارضی که در اثر رعایت نکردن مراقبتهای بعد از تزریق فیلر، بوجود می آیند چیست؟

 تمام اقدامات مراقبتی بعد از انجام تزریق فیلر خط خنده دو هدف دارند، یکی حفظ سلامتی فرد به طور کامل و دیگری دستیابی به نتیجه مورد نظر از تزریق فیلر خط خنده.

پس هرگونه بی توجهی به موارد گفته شده، ممکن است هم سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی مانند کبودی، خونریزی و عفونت بوجود بیاید و هم نتیجه عمل تزریق فیلر رضایت بخش نباشد.

از آنجایی که خیلی افراد از این مشکلات و عوارض بی اطلاع هستند، نه تنها هزینه خود را هدر می دهند که در سلامتی خود نیز ایجاد مشکل می کنند. پس تمام نکات مراقبتی با دقت بالا همراه با حوصله باید انجام شود، هرچند که به نظر سخت باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *