آنچه در این مقاله میخوانید :

آیا روش جوانسازی هایفوتراپی سرطان زاست ؟

آیا روش جوانسازی هایفوتراپی سرطان زاست ؟

مدتی است که با توجه به نتایج بسیار مطلوب روش هایفوتراپی، استقبال از این فرایند برای جوان سازی پوست بسیار افزایش پیدا کرده است. در مواردی که یک فرآیند با فراگیری و موفقیت همراه است میزان توجه به مزایا و معایب آن بسیار افزایش پیدا می کند. یکی از موضوعاتی که نسبت به فرآیند هایفوتراپی مطرح می شود و باعث شده افراد زیادی دچار نگرانی شود، این مساله می باشد که آیا روش جوان سازی هایفوتراپی سرطان زاست ؟ برای اینکه به پاسخ این سوال برسیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فرآیند هایفوتراپی

ابتدا ببینیم اصلا هایفوتراپی چگونه انجام می شود و آیا در سیستم اجرای آن بروز چنین مشکلی اصلا امکان پذیر هست؟

فرآیند هایفوتراپی توسط دستگاه های مخصوص انجام می گیرد که امواج را به سطح پوست منتقل می کنند. امواج تابیده شده حامل گرما و انرژی می باشند که باعث می شود بافت پوست تحریک شده و کلاژن سازی شروع شود. کلاژن ها عامل اصلی جوانی و لیفت پوست هستند.

نکته ای که اینجا دارای اهمیت است نوع امواج تابیده شده به پوست است. این امواج اشعه نیستند و فقط تابش های فرا صوت می باشند که حامل انرژی گرمایی هستند. پس امکان ایجاد سلول های سرطانی توسط این امواج تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

همچنین بخوانید: انواع دستگاه هایفوتراپی

زمانی که میزان افتادگی و شل شدن پوست بالا باشد، برای رسیدن به نتایج بهتر و انجام کمتر فرآیند هایفوتراپی از روش های کمکی دیگر مانند تزریق بوتاکس یا لیفت پوست با نخ کمک می گیرند.

آیا هایفوتراپی سرطان زاست و تاثیرات درمانی آن چیست؟

هایفوتراپی و تاثیرات درمانی

در جهت مخالف بحث مطرح شده که آیا روش جوان سازی هایفوتراپی سرطان زاست؟ باید بگوییم نه تنها این گونه نیست که حتی تاثیرات درمانی مناسبی هم ایجاد می کند. در بسیاری موارد حتی بیماری های سرطانی، تب و هایپرتراپی با ایجاد دما در بدن، سیستم ایمنی آنرا فعال کرده و موجب تغییرات مثبت می شود. هایفوتراپی یک فرآیند غیر تهاجمی می باشد که در آن خبری از جراحی های طولانی و انجام بی هوشی به همراه عمل باز و بخیه زدن وجود ندارد. این موارد همگی میزان استقبال افراد از این روش را افزایش داده و به مراتب عوارض آن را کمتر کرده است.

اینکه بین یک عمل سخت با دوره نقاهت طولانی و یک روش غیر تهاجمی با دوره نقاهت کوتاه به اسم هایفوتراپی، توجهات به این سمت متمایل شده است، موجب گردیده که بحث های حاشیه ای و سوالات نگران کننده در مورد آن طرح شود.

 نکات مهم برای استفاده از روش هایفوتراپی بدون عارضه سرطان

توصیه اکید متخصصین و پزشکان پوست این است که در زمان های خاص و یا تحت شرایط وجود بیماری های مختلف در بدن، از انجام هایفوتراپی پرهیز کنید. دوران قاعدگی از جمله این موارد است. در این دوران پوست به مقدار زیادی دارای حساسیت است و به خودی خود ملتهب می باشد. مورد بعدی برای مواردی است که قبلا بوتاکس و تزریق ژل در ناحیه مورد نظر انجام شده است. در این نواحی نباید هایفوتراپی انجام داد. چرا که دما و امواج هایفوتراپی باعث تغییر ساختار مواد بوتاکس و ژل می گردد و ممکن است این مواد وارد خون و بافت بدن شوند. چنین مواردی احتمال خطرات پیش بینی نشده وجود دارد.

مراقبت های پس از انجام هایفوتراپی عاملی برای کاهش عوارض آن

مراقبت های پس از انجام هایفوتراپی عاملی برای کاهش عوارض آن

بعد از اینکه فرآیند هایفوتراپی به طور تخصصی و زیر نظر پزشک مجرب انجام شد، با انجام مراقبت های کلیدی، هم دوره نقاهت را کاهش می دهید، هم اثر گذاری درمان را ماندگارتر می کنید و در نهایت میزان عوارض جانبی آن را هم کاهش می دهید. از مهمترین این مراقبت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آب و نوشیدنی به میزان کافی استفاده کنید.
  • در 24 ساعت اول بعد از هایفوتراپی آرایش انجام ندهید.
  • به صورت معمول از کرم های مراقبتی پوست مانند ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از خوردن چای، قهوه و هر مدل نوشیدنی کافئین دار بپرهیزید.
  • در روزهای اولیه بعد از هایفوتراپی با آب ولرم دوش بگیرید و از آب داغ استفاده نکنید.
  • از فعالیت های ورزشی و کاری سنگین در یک هفته اول پرهیز کنید.

همچنین بخوانید: مراقبت های قبل و بعد از هایفوتراپی

عوارض جانبی هایفوتراپی

در تحقیقات گسترده ای که انجام شده و با توجه به شواهد و نتایج بدست آمده هیچ گاه سرطان به عنوان عارضه جانبی هایفوتراپی ثبت نشده است و هیچ گزارشی در این زمینه توسط سازمان بهداشت جهانی دریافت نشده است. پس این خود نشان می دهد که جواب سوال آیا روش جوان سازی هایفوتراپی سرطان زا است؟ خیر می باشد. اما گزارش های دیگری در مورد سایر عوارض جانبی هایفوتراپی ثبت شده است که می توانیم به مواردی مانند دردهای کوتاه مدت، سوختگی های جزیی در سطح پوست، التهاب و قرمزی پوست و … اشاره کرد. این عوارض به صورت کوتاه مدت هستند و در همان روزهای اول بعد از هایفوتراپی از بین می روند.

توانایی و تخصص پزشک و دستگاه هایی که استفاده می شود در نتایج و عوارض بسیار اثرگذار می باشد. از طرفی خود فرد نیز با انجام مراقبت های اصولی می تواند تا مقدار بالایی این عوارض جزئی را مدیریت کند.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *