آنچه در این مقاله میخوانید :

تفاوت هایفوتراپی و آر اف (RF)

پوستی صاف و شفاف از بارزترین نشانه های جوانی است که با ایجاد چین و چروک بر روی آن و از دست رفتن سفتی، گذر عمر بر روی چهره فرد نمایان می گردد. مسئله ای که برای خیلی افراد دارای اهمیت است به عقب انداختن این تغییرات و همچنین در مواردی برطرف کردن چین و چروک ریز ایجاد شده می باشد. با گسترش علم روش های سنتی جوان سازی پوست جای خود را به روش های نوینی دادند که با کمک تجهیزات دقیق به کلاژن سازی پوست کمک می کنند. کلاژن ها عامل اصلی در جوانی پوست هستند و با کاهش فرآیند کلاژن سازی پوست، استحکام آن از بین می رود و چین و چروک نمایان می گردد. دو روش بسیار پرکاربرد در این زمینه هایفوتراپی و آر اف می باشند. اما اینکه این دو روش چه ویژگی هایی دارند، تفاوت هایفوتراپی و آر اف (RF) چیست، در چه مواردی استفاده می شوند و کدام یک بهتر است، مواردی می باشد که به آنها خواهیم پرداخت.

هایفوتراپی چیست و چگونه عمل می کند

هایفو چیست و چه تفاوتی با آر اف دارد

فرآیند هایفوتراپی شامل تابش مستقیم انرژی اولتراسوند به سطح پوست می باشد که به صورت متمرکز توسط دستگاه های هایفوتراپی انجام می گیرد. در این روش نفوذ امواج اولتراسوند به لایه زیرین پوست که شامل لایه عضله می باشد، یک عامل تحریک کننده کلاژن سازی به حساب می آید. انتقال انرژی به لایه های زیرین پوست باعث تشدید حرارت در این محل ها می شود و در نتیجه تحریک سازی پوست صورت می پذیرد. بافت تحریک شده پوست فعالیت خود را برای کلاژن سازی تشدید می نماید و کمک می کند که پوست استحکام بیشتری پیدا کند. افزایش استحکام پوست با از بین رفتن چین و چروک و سفت شدن پوست همراه خواهد بود. حالا شما بعد از انجام درمان هایفوتراپی به پوستی براق و زیبا با کمترین خطوط ممکن روبرو هستید. نتایج درمان هایفوتراپی از بعد فرآیند قابل مشاهده است و در یک شیب صعودی در بازه دو الی سه ماه پیشرفت هم می کند. معمولا اوج نتایج بین ماه دوم و سوم قابل مشاهده است.

آر اف چیست و چه نقشی در جوان سازی پوست ایفا می کند

آر اف چیست و چه تفاوتی با هایفوتراپی دارد

فرآیند آر اف با یک مسیر متفاوت، عملیات تحریک بافت های پوست را برای کلاژن سازی انجام می دهد. برای این درمان از دستگاه های تولید کننده امواج فرکانس رادیویی استفاده می شود که آنها را به عمق سطحی و نیمه عمیق پوست منتقل می کند.

امواج منتقل شده به سطح پوست عامل ایجاد گرما در این نواحی می باشد. حرارت ایجاد شده فرآیند کلاژن سازی را فعال می کند. البته این نوع کلاژن سازی در سطح بالاتری از پوست، نسبت به هایفوتراپی صورت می گیرد. معمولا عمق نفوذ آر اف را تا حدود 3 میلیمتر تخمین میزنند.

تحریک سطحی پوست تنها عاملی برای سفت شدن آن نیست و در زمینه های دیگری نیز عامل ایجاد بهبودی و تقویت پوست می گردد که می توان به ویژگی های پیشگیری از پیری پوست، ترمیم منافذ پوست و جای آکنه، بستن منافذ بزرگ پوست و … اشاره کرد.

این روش جوان سازی پوست برای نواحی حساس بسیار مناسب می باشد چرا که به لایه های زیرین نفوذ نمی کند، از جمله این نواحی می توان به پوست پلک و اطراف چشم اشاره کرد.

تفاوت هایفوتراپی و آر اف

این دو روش برای یک هدف مشترک که جوان سازی پوست می باشد استفاده می گردند، اما تفاوت های عملکردی و کاربردی در آنها وجود دارد که سبب می شود بازدهی متفاوتی در شرایط مختلف داشته باشند. این تفاوت ها هم شامل عامل تحریک کننده پوست در کلاژن سازی و هم میزان نفوذ در لایه های پوستی می باشد.

در هایفوتراپی عامل تحریک کننده انرژی اولتراسوند مادون قرمز است که با شدت بالایی به سطح پوست تابیده می شود. در فرآیند RF عامل تحریک کننده بافت پوست انرژی فرکانس رادیویی است که مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت بعدی در میزان عمق تاثیرگذاری است. در روش هایفوتراپی اثرگذاری فرآیند در عمق بیشتری و در زیر لایه اپیدرم بر روی لایه درم رخ می دهد بدون اینکه آسیبی به لایه اپیدرم وارد شود. در RF تاثیرگذاری فرآیند در لایه سطحی و عمق کمتر از 3 میلیمتر و بر روی لایه اپیدرم است. فرآیند هایفوتراپی به صورت متمرکز بر روی پوست انجام می شود ولی فرآیند آر اف به صورت سطح وسیع تر عمل می کند.

تاثیرگذاری هایفوتراپی در لایه درم باعث می شود که فقط عملکرد لیفت پوست و جوان سازی پوست داشته باشد. در مورد RF اما نتایج دیگری در لایه سطحی پوست از جمله بستن منافذ و همچنین کاهش تعریق بدست می آید.

تعداد جلسات RF چندین مورد می باشد، اما فرآیند احیاء پوست توسط هایفوتراپی فقط در یک جلسه انجام می شود.

جوان سازی پوست با روش RF نسبت به روش هایفوتراپی قدیمی تر می باشد و به همین خاطر فراگیرتر است.

دوره نقاهت در آر اف حدود یک هفته است ولی هایفوتراپی نیازی به گذراندن دوره نقاهت ندارد.

همچنین بخوانید: انواع دستگاه هایفوتراپی

مزایای هایفوتراپی

مهمترین ویژگی ها و بارزترین مزایایی که باعث می شود افراد به صورت خاص درخواست روش هایفوتراپی را داشته باشند عبارتند از :

  • انجام درمان در یک جلسه مراجعه
  • دریافت نتیجه به صورت فوری و تاثیرگذاری ماندگار
  • عدم ایجاد زخم و نیاز به جراحی بر روی لایه سطحی پوست
  • کاربرد منحصر به فرد و تخصصی فقط در زمینه جوان سازی و لیفت پوست
  • عدم نیاز به گذراندن دوره نقاهت بعد از عمل

عوارض هایفوتراپی

با همه مزیت هایی که دارد، عوارض زودگذر و موقتی نیز در این روش دیده می شود که افراد قبل از استفاده از هایفوتراپی باید نسبت به عوارض آن آگاهی داشته باشند. معمول ترین عوارضی که با آنها روبرو خواهید شد عبارتند از :

  • احساس گرمای زیاد همراه با التهاب بر روی سطح پوست
  • ایجاد سوزش های ضعیف
  • قرمز شدن پوست
  • ورم و تغییر رنگ محل انجام هایفوتراپی
  • ایجاد حساسیت های پوستی

اطلاعات بیشتر : آیا روش جوانسازی هایفوتراپی سرطان زاست

مزایای آر اف (RF)

در مورد روش آر اف مهمترین مزایا و ویژگی ها عبارتند از :

  1. قابل استفاده بودن برای طیف گسترده ای از انواع پوست
  2. عدم آسیب به رنگدانه های پوست که باعث می شود تغییر رنگی در محل درمان ایجاد نشود.
  3. قابل استفاده برای درمان های جانبی مانند بستن منافذ پوست، از بین بردن تعریق شدید و …
  4. تاثیرگذاری بر روی لایه اپیدرم و قابل استفاده بودن برای نواحی حساس و نازک

مزایای آر اف (RF)

عوارض آر اف

با توجه به شرایط پوستی فرد و سیستم دفاعی بدن، عارضه های رایجی در این روش نیز قابل مشاهده می باشد از جمله :

  1. ایجاد سوزش در محل انجام آر اف
  2. ایجاد سوزش های خفیف و سطحی
  3. التهاب، تورم و قرمزی در محل عمل
  4. ایجاد خشکی صورت همراه با حساسیت
  5. سوختگی بر اثر عدم توانایی بالای متخصص در استفاده از دستگاه آر اف

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب بین هایفو و آر اف

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب بین هایفو و آر اف

مزایا و تفاوت هایی که در این دو روش وجود دارد کمک می کند که بهتر بتوانیم در موارد مختلف، روش مناسب را انتخاب کنیم. برخی از مهمترین عوامل که تحت تاثیر آنها متخصص یکی از این دو روش را پیشنهاد می دهد عبارتند از :

  1. چین و چروک : در مورد این مشکل هر دو روش کاربردی هستند و دلیل استفاده از آنها نیز همین از بین بردن چین و چروک است. اینکه شرایط چین چروک به چه نحو باشد و یا با افتادگی یا کاهش حجم همراه باشد، بر انتخاب روش نهایی اثر می گذارد.
  2. افتادگی پوست : اگر چین و چروک همراه با افتادگی پوست باشد، نیاز است لایه های زیرین پوست تقویت شوند و جوان سازی همراه با تولید بیشتر کلاژن در عمق بیشتری ایجاد شود. بنابراین روش هایفوتراپی در این شرایط مناسب تر است. مواردی مانند افتادگی پوست چانه و گردن، افتادگی ابروها و … در این دسته قرار می گیرند.
  3. 3. کاهش حجم :این مشکل در سطح اتفاق می افتد و نیاز به روش درمانی است که لایه های بالایی پوست را تحریک نماید و لیفت آن را انجام دهد. پس آر اف در این شرایط مناسب است و گزینه بهتری نسبت به هایفوتراپی می باشد. برطرف کردن گودی چشم از جمله موارد معروف در این دسته می باشد.

هایفوتراپی بهتر است یا آر اف؟

تاثیر گذاری این دو روش در موارد مختلف، متفاوت است و بازدهی متغیری را از خود نشان می دهند؛ پس نمی توان به صورت کلی یک روش را بر دیگری برتر دانست. تنها زمانی می توان گفت کدام روش بهتر است که مشکل مشخص باشد، برای مثال در افتادگی پوست گلو هایفوتراپی بهتر است و در مورد افزایش حجم گودی چشم آر اف بازدهی مناسب تری به ما می دهد. در مورد منافذ پوستی و مشکلات سطحی پوست آر اف بهتر است و در مورد چین و چروک شدید و زیاد هایفوتراپی انتخاب متخصص می باشد.

شباهت های هایفوتراپی و آر اف

در هر دو روش با یک عامل تحریک کننده بیرونی فرآیند کلاژن سازی در لایه های پوست تشدید می شود. این موضوع باعث می شود که در بسیاری از موارد این دو روش نتایج نزدیک به هم ارائه کنند و برای رفع چین و چروک و لیفت پوست استفاده شوند.

استفاده از هایفوتراپی یا آر اف برای چه کسانی امکان پذیر است؟

  • افرادی که دارای شرایط جسمی سالمی هستند و به بیماری هایی چون دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و … دچار نیستند می توانند از این روش ها استفاده کنند.
  • خانم هایی که در دوران شیردهی یا حاملگی هستند از این درمان ها منع می شوند.
  • بهتر است از این روشها برای افراد بالای 35 سال استفاده شود.
دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران است.

کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

دکتر حمیدرضا بهمنی
دکتر حمیدرضا بهمنی

متخصص طب اورژانس و متخصص پوست، مو و زیبایی در کلینیک واقع در سعادت آباد تهران.
کلینیک دکتر بهمنی ارائه دهنده بروزترین خدمات پوست، مو و زیبایی از جمله مزوتراپی، هایفوتراپی، تزریق ژل و انواع فیلرها در صورت و لب، تزریق چربی صورت، لیفت صورت با نخ و عمل زیبایی بلفاروپلاستی می باشد.

ارتباط با ما

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تماس با دکتر بهمنی با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

و یا فرم زیر را تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

سوالات خود را به صورت رایگان از پزشک اینجا بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *